کد خبر: ۲۰۰۵۸۱
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۷

شرکت صدرا؛ پرونده‌ای با 3 هزار شاکی

متهم اصلی شرکت صدرا در حالی فراری شده است که مدیر عامل این شرکت در نامه ای به رئیس جمهوری تخریبهای گروهی مخالف نظام را دلیل شکست این شرکت در فعالیتهای اقتصادی عنوان کرده بود. این شرکت قرار بود در طرح خودروهای فرسوده به متقاضیان خودرو بدهد که به دلیل ناتوانی در عمل به تعهداتش با شکایت 600 نفر رو به رو شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب:  این در حالی است که دادستان تهران از افزایش شاکیان این پرونده تا سه هزار نفر هم خبر داده است.
موضوع شرکت صدرا نخستین بار اسفند سال گذشته با درگیری مدیر عامل و عضو هیات مدیره این شرکت با امیر عابدینی مدیرعامل باشگاه داماش مطرح شد. مدیرعامل شرکت در مصاحبه ای از برکناری امیر عابدینی به دلیل ناهماهنگی های وی با هیات مدیره، مالک باشگاه و برنامه های باشگاه خبر داد.

افشاگری عابدینی

پس از این مصاحبه عابدینی در پاسخ به این موضوع جزئیاتی از اقدامات سوء اقتصادی این شرکت را افشا کرد. وی در این باره گفت: آقایانی که به داماش آمدند تا مشکلات این تیم را حل کنند بیشتر به دنبال آن بودند که خودشان را مطرح کنند و بعد از انجام کار اقتصادی سوء استفاده اقتصادی بکنند. هر روز در مقابل در باشگاه با مردمی مواجه می شوم که از سراسر ایران آمده و 17 میلیون تومانهای خود را می خواستند. این آقایان قرار بود به مردم با وام 10 میلیون تومانی بانکی خودرو بدهند و بعد از مدتی نه تنها موفق به این کار نشدند بلکه پول مردم را نیز ندادند.

وی ادامه داد: متوجه شدیم که آنها در رشت هم می خواهند همین کار را انجام دهند و 50 هزار ماشین می خواستند ثبت نام کنند که مسئولان استان به خصوص مسئولان نظارتی استان مانع این کار شدند. بنابراین وقتی نتوانستند 75 میلیارد تومان از این راه کسب درآمد کنند سراغ چایکاران رفتند. قرارداد خرید چای سبز را منعقد کردند که در نهایت در آنجا هم به مشکل برخورده و نتوانستند پول چایکاران را بدهند.

صدرا ابنیه چطور صدرا خودرو شد

شرکت صدرا همانند بسیاری از شرکت های بخش خصوصی فعالیت خود را از ابتدا از بخش ساخت و ساز ساختمان آغاز کرد و پس از چندی در مرداد 89 تحت شماره 381808 با نام شرکت سرمایه گذاری و تامین خودروی صدرا البرز به ثبت رسید. پیش از این شرکت به نام شرکت سرمایه گذاری و توسعه ساختمان صدرا ابنیه افق شناخته می شد. این شرکت با تبلیغات گسترده قرار بود در حوزه طرح تعویض خودروهای فرسوده فعالیت کند و به همین دلیل از متقاضیان ثبت نام کرده تا به آنها خودرو بدهد اما پس از مدتی نتوانست به تعهدات خود عمل کرده و با شکایت متقاضیان روبرو شد.

60 روز 6 ماه شد

یکی از شاکیان پرونده در این باره اظهار داشت: برای اسقاط خودروی فرسوده از طریق شرکت سرمایه گذاری صدرا اقدام کردیم و از طرف دفتر پیشخوان دولت به ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت و در نهایت شرکت سرمایه گذاری صدرا معرفی شدیم. قرار بود در مدت 60 روز کاری خودرو به ما تحویل داده شود اما شش ماه از این ماجرا گذشت و هیچ خبری از خودرو نشد. فعالیت در حوزه از سوی دیگر زمزمه هایی که در خصوص ارتباط نزدیک مدیرعامل این شرکت با مدیرعامل باشگاه پرسپولیس مطرح می شد باعث شد خیلی از افراد به این موضوع توجه کرده و این شرکت را دارای پشتوانه مالی بالا قلمداد کنند. این شرکت همچنین در فصل 90-91 فوتبال اسپانسر باشگاه پرسپولیس شد و تبلیغات شرکت بر روی پیراهن بازیکنان نقش بست.

متهم اصلی فراری است

امروز دادستان تهران در جمع خبرنگاران از فرار متهم اصلی این پرونده خبر داد و گفت: این پرونده 600 شاکی دارد که تا سه هزار نفر هم افزایش خواهد یافت. در این پرونده افراد خودروی فرسوده خود را تحویل داده اند تا وام بگیرند که در مجموع پول کلانی سپرده گذاری شده است. اما متهم اصلی فرار کرده و پلیس باید هرچه سریعتر او را دستگیر کند.

تهدید به افشاگری

از سوی دیگر مدیرعامل و عضو هیات مدیره این شرکت در نامه ای به حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور منتخب خواستار رسیدگی به وضعیت این شرکت شد.

در این نامه آمده است: حواشی به وجود آمده پیرامون شرکت صدرا از سوی اشخاصی که منافع خود را در خطر می دیدند باعث ایجاد خلل و توقف درآمدزایی و تخریب شخصیت و نام مالکین این مجموعه گردیده است که در صورت لزوم نام اشخاص مربوطه که سابقه ایشان بیانگر عدم حرکت در راستای اهداف کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی می باشد با ذکر مشروح ماوقع توضیح داده خواهد شد. کما اینکه اخیراً با توسل به رسانهَ ای بیگانه و معاند نظام سعی در سیاه نمایی و القای رانت خواری و فساد در فعالیت مدیران شرکت نموده اند.

در ادامه این نامه آمده است: با توجه به جمیع جهات از جمله عدم ایفای تعهد از سوی خودروساز، متوقف ماندن اجرای طرح توسط مدیریت سابق و کنونی ستاد حمل و نقل و سوخت کشور و پرداخت جریمه دیرکرد سنگین و هجمه برخی افراد به سایر فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری این شرکت فعالیت های اقتصادی جریانی معلق و متوقف شده است. از جمله:

الف- سرمایه گذاری در باشگاه پرسپولیس تهران در سال 91-90 که با اعمال نفوذ مدیرعامل باشگاه در ستاد حمل و نقل و سوخت هیچگونه انتفاعی از قرارداد مذکور و سرمایه گذاری در آن نصیب شرکت نگردید.

ب - خرید و سرمایه گذاری در تیم فوتبال رو به اضمحلال داماش گیلان در فصل 91-92 که در بحران بی پولی و متولی گری به سر می برد. که با مقاومت و کارشکنیهای بسیار زیاد برخی افراد سودجو و سوء استفاده از مقام و موقعیت شغلی توسط ایشان امتیاز و قرارداد مذکور نیز علیرغم پرداخت هزینه های بسیار لغو و سرمایه گذاری در این باشگاه نیز بدون بازگشت و نیمه تمام رها گردید.

ج- همزمان با ورود به استان گیلان با درخواست استاندار و مسئولین وقت سازمان چای و نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی شرکت صدرا در صنعت ورشکسته چای و برگ سبز آن وارد شد و با برنامه ریزی های انجام نشده در این صنعت موجبات امیدواری کشاورزان و تولید کنندگان را فراهم آورد به نحوی که با ورود شرکت صدرا به عنوان تنها متولی خرید برگ سبز چای و دارنده حواله های وارداتی ارزش این حواله ها از 2500 ریال به 7000 ریال افزایش یافت و بازار تولید داخلی نیز رونق تازه ای گرفت.

با توجه به لزوم حضور بخش خصوصی فعال در عرصه اقتصادی و تبعات مفید فعالیت شرکت صدرا در این بخش که موجبات اشتغال مستقیم بیش از 80 نفر و غیرمستقیم 800 نفر در سراسر کشور را فراهم آورده خواهشمندیم موجبات بررسی مشکلات موجود و حمایت از این بخش کوچک خصوصی را فراهم آوریم.

 مالباختگان در انتظار پول

این پرونده در حالی در دادسرای تهران رسیدگی می شود که سه هزار شاکی آن هر روز برای دریافت مطالبات خود به دفتر این شرکت مراجعه می کنند و دست خالی باز می گردند. آنها حالا با طرح شکایت در دادسرا چشم امید به مسوولان قضایی دارند تا حق از دست رفته خود را باز پس گیرند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین