کد خبر: ۲۰۲۰۷۸
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۸

جان کری: توافق اسرائیل و فلسطین برای مذاکره

جان کری اعلام کرد که مسئولان اسرائیلی و فلسطینی توافق کردند تا مذاکرات صلح را طی روزهای آتی در واشنگتن از سر بگیرند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی در فرودگاه بین المللی" الملکة علیاء" در امان پایتخت اردن اعلام کرد: تل آویو و رام الله روز جمعه رسما توافق کردند تا مذاکرات متوقف شده صلح را که از دو سال قبل متوقف شده، از سر بگیرند.

وی گفت که به توافقی دست یافته است که این توافق پایه و اساسی از سرگیری مذاکرات مستقیم میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در خصوص مسائل نهایی خواهد بود.

خبرگزاری فرانسه عصر جمعه به نقل از یک مسئول فلسطینی که خواست نامش فاش نشود گزارش داد که وزیر خارجه آمریکا با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در خصوص از سرگیری مذاکرات توافق یافتند.

در همین راستا تزیپی لیونی، وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی و مذاکره کننده ارشد این رژیم در خصوص مساله صلح عصر جمعه از توافق میان مسئولان فلسطینی و اسرئیلی جهت از سرگیری مذاکرات استقبال کرد.

اتحادیه اروپا نیز از توافق اولیه میان مسئولان فلسطین و اسرائیل به منظور از سرگیری مذاکرات استقبال کرد.

در مقابل جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) مخالفت خود را با از سرگیری مذاکرات میان فلسطین و رژیم صهیونیستی اعلام و تاکید کرد که محمود عباس "تنها نماینده شخصی خودش است."

در همین راستا جبهه خلق برای آزادی فلسطین مخالفت خود را با از سرگیری مذاکرات میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی اعلام و تاکید کرد که این اقدام به منزله خود کشی سیاسی است.

جبهه خلق برای آزادی فلسطین روز جمعه در بیانیه‌ای تاکید کرد: بازگشت به مذاکرات در چارچوبی به غیر از سازمان ملل و قطعنامه‌های آن به منزله یک خود یک خودکشی سیاسی برای رهبران فلسطینی است که دست اسرائیل و دولت تندروی آن را باز می گذارد تا به ددمنشانه‌ترین جنایت‌ها علیه مردم فلسطین و حقوق آنها در قبال سرزمین و مقدساتشان دست بزنند.

جبهه خلق از رهبران فلسطینی خواست تا به تمام سازمان‌های بین‌المللی از جمله دادگاه کیفری بین المللی و همچنین معاهده ژنو بپیوندند و در خصوص حقوق مردم فلسطین که قوانین بین‌المللی ضامن آن است، معامله نکنند، چرا که این معامله‌ها چندین بار شکست خود را ثابت کرده‌اند.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز مخالفت خود را با موافقت تشکیلات خودگردان فلسطین جهت از سرگیری‌ مذاکرات با رژیم صهیونیستی اعلام و تاکید کرد که جان کری در تلاش است با سوء استفاده‌ از شرایط کشورهای عربی درگیری‌ها میان فلسطین و رژیم صهیونیستی را پایان دهد و فلسطینی‌ها را وادار به امتیازدهی کند.

وزیر خارجه آمریکا عصر جمعه در رام الله با محمود عباس دیدار کرد که این دیدار سومین دیدار آن‌ها ظرف چهار روز به شمار می‌آمد.

کری صبح جمعه نیز با صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین در امان دیدار کرد. عریقات در این دیدار تاکید کرد که رهبران فلسطینی تنها براساس مرزهای چهارم ژوئن 1967 با از سرگیری مذاکرات موافقت خواهند کرد.

عریقات نتایج نشست اخیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین وهمچنین نشست‌های رهبران جنبش آزادسازی ملی فلسطین (فتح) در کرانه باختری را به اطلاع کری رساند.

پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از قیس عبدالکریم، یکی از مسئولان سازمان آزادی بخش فلسطین گزارش داد که بیشتر مسئولان سازمان آزادی بخش فلسطین تا پیش از به رسمیت شناخته شدن مرزهای 1967 از سوی اسرائیل با از سرگیری مذاکرات موافقت نخواهند کرد.

در همین راستا، مصطفی البرغوثی، از نمایندگان شورای قانون گذاری فلسطین اعلام کرد که بیشتر گروه‌ها در نشست رهبران فلسطین در رام الله با پیشنهادهای جان کری جهت از سرگیری مذاکرات مخالفت کردند.

این مسئول فلسطینی تاکید کرد که براساس یکی از بندهای پیشنهادی جان کری، باید مذاکرات بدون توقف کامل شهرک سازی‌ها از سر گرفته شود.

البرغوثی تصریح کرد که وزیر خارجه آمریکا ضمانتی جهت پایان دادن به شهرک سازی‌ها و یا اساس مشخصی در خصوص مرزهای سال 1967 ارائه نداد.

وی با بیان این که آمریکا و اروپا به مسئولان فلسطینی جهت از سرگیری مذاکرات اعمال فشار نکردند، عنوان داشت: نباید اشتباه معاهده اسلو و از سرگیری مذاکرات در سایه تداوم شهرک سازی‌ها تکرار شود.

کاخ سفید روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی وی را به حمایت از تلاش‌ها جهت از سرگیری مذاکرات و همکاری با جان کری در این خصوص تشویق کرد.

به گزارش ایسنا،کری روز چهارشنبه اعلام کرده بود که اختلافات میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها کاهش یافته است و دو طرف به از سرگیری مذاکرات مستقیم نزدیک شده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین