کد خبر: ۲۰۲۵۹۵
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰

آقای وزیر، شما وظیفه دارید موسیقی گوش کنید / در حاشیه گفته های اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فروتن، پیام - خبرگزاری فارس به تازگی مبادرت به انجام گفت و گویی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کرده است. مصاحبه ای که شاید آخرین گفت و گوی رسانه ای ایشان در مقام وزیر ارشاد باشد. در این مصاحبه جناب وزیر علاوه بر این که نمره مثبتی به کارنامه چند ساله خود داده اند، در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر این که چه موسیقی ای گوش می کنند فرموده اند :" خیلی وقت ندارم موسیقی گوش کنم. اما در مدت وزارت با حضور در جشنواره موسیقی برخی ها را گوش می کنم."!

 ویکتور هوگو در باره موسیقی گفته است :"موسیقی از آنچه ناگفتنی است و اختفای آن ناممکن، حکایت می کند." بدین ترتیب هوگو تصریح می کند که این هنر، به شدت با احساسات ناب انسانی سروکار دارد و به قول هانری هانیه، آنجا که سخن باز می ماند، موسیقی آغاز می گردد. در این نوشتار کوتاه هدف، تشریح و تبیین جایگاه و منزلت موسیقی نیست. بلکه یادآوری تناقضی آشکار در گفته های جناب وزیری است که به کارنامه کاری خود نمره ای مثبت داده اند. بی تردید در هیچ جای دنیا و در هیچ دولتی نمی توان وزیر فرهنگ و هنری را جستجو کرد که گوش دادن به موسیقی از مهمترین دغدغه های زندگی وی نباشد و به راحتی و در یک مصاحبه اعلام کند که موسیقی گوش نمی کند! این در حالی است که از جمله مهمترین علایق و وظایف یک وزیر فرهنگی و هنری، گوش دادن مدام به موسیقی، تماشای تئاتر و فیلم، شرکت در کنسرت های گوناگون، حضور در گالری ها و نمایشگاه های مختلف و ... است. جناب وزیر در همین گفت و گو اعلام کرده اند بنا به اقتضای کاری در جریان موسیقی روز کشور قرار می گیرند، اما به عنوان تفریح وقتی برای گوش دادن به موسیقی ندارند!  جناب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که سکاندار جریان هنر و فرهنگ کشور به حساب می آیند، چگونه وزیری هستند که موسیقی "تفریح" ایشان نیست و به عنوان دغدغه ذهنی - حتی در ساعات فراغت و استراحت - ایشان به شمار نمی رود؟! این در حالی است که همگان می دانند گوش دادن به موسیقی نیازمند وقت اختصاص یافته و انحصاری نیست. شخص علاقمند و مشتاق می تواند در حین انجام کارهای مختلف، موسیقی مناسبی نیز گوش کند و از آن بهره ببرد. دوستی را می شناسم که اسپیکری را در حمام خانه اش نصب کرده و هنگام استحمام نیز موسیقی گوش می کند. یا نویسندگان و نقاشانی که به هنگام نگارش مطالب مختلف و خلق آثار هنری، از موسیقی های سنتی و کلاسیک استفاده می کنند. حتی امروزه در بسیاری بانک ها و اماکن اداری و تجاری نیز موسیقی پخش می شود. در چنین شرایطی وزیر هنر کشور که باید میزان و شاخص هنرمندان یاشد، چگونه می تواند به راحتی اعلام کند که وقتی برای گوش دادن به موسیقی ندارد؟!

کوتاه سخن آن که وزیر هنر و فرهنگ ایران متمدن و هزاران ساله ما باید شیفته، عاشق و مفتون هنر باشد. باید از هر فرصتی برای گوش دادن به موسیقی استفاده کند. باید پاشنه در تئاتر شهر را از جا بکند و از جمله مشتریان پروپا قرص تئاتر و سینما باشد. باید دستی در نقاشی، ادبیات، عکاسی و ... داشته باشد. باید از هنر لذت ببرد و بدون آن نتواند نفس بکشد. که نفس هنرمندان باید با نفس او گره خورده باشد. او وزیر و مدیر کسانی است که روز و شبشان را با هنر و مفاهیم والای آن گره زده اند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین