کد خبر: ۲۰۲۹۸۵
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۳

سیاسی‌ها کجا احیاء می‌گیرند؟ + جدول

امسال نیز مانند همه سال​های گذشته در شب​های قدر مراسم​ مختلفی برگزار می​شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: در میان همه این برنامه​هایی که در مساجد و تکایا و حسینیه​های مختلف برگزار می​شود، برخی معروف​تر می​شوند. این معروفیت هم یا از برگزارکننده است، یا از مدعوین و یا خود محل برگزاری ارزش و قرب خاصی دارد. در این میان اینکه چهره​های سیاسی شب​های قدر خود را کجا می‌گذرانند نیز باعث رونق برخی از این مراسم شده است.

گزارش حاضر سعی دارد به معروف‌ترین مراسم​ احیای شب قدر بپردازد. مراسمی که یا از نظر محل برگزاری، یا به خاطر برگزارکننده و یا به خاطر مهمانان، اهمیت ویژه​ای پیدا کرده است.

حرم​ها و مدارس در اختیار اصولگرایان

به گزارش ایسنا به نقل از خبرآنلاین، مجالس رسمی و اصلی، حرم​های متبرکه و مدارس و دانشگاه‌ها بیشتر در اختیار اصولگرایان است. به این جدول نگاه کنید:

مکانسخنرانانتوضیحات
حرم مطهر رضویسید احمد خاتمی، ناصر رفیعی، میرباقری-
حرم حضرت معصومه (س)میردامادی،‌ ‌قاضی عسگر، ضیائی، میرباقری، حسینی بوشهری، شهیدی، ماندگاری، رفیعیمراسم احیای حرم کریمه اهل بیت (ع) به واسطه حضور برخی از علما و مراجع تقلید اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است
حرم حضرت عبدالعظیم (ع)رفیعی، سید احمد خاتمی، قرنی-
حرم امام خمینی (ره)علی اکبر ناطق نوری سخنران شب نوزدهم، نقویان سخنران شب بیست و یکم و سیدمهدی طباطبایی سخنران شب بیست و سومدر چهار سال گذشته به دلیل ساخت و ساز در حرم و کمبود جا مراسم رسمی برگزار نمی‌شد
مسجد جمکرانآیت‌الله سبحانی، سید مهدی میرباقری، آیت‌الله سعیدیدعا: محمدپور، سیدعلی حسینی‌نژاد، سیدجواد میرجعفری
دانشگاه امام صادق (ع)حجت‌الاسلام قاسمیان، حجت‌الاسلام میرلوحی، حجت‌الاسلام صدیقیاین مراسم با حضور آیت‌الله مهدوی کنی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز برگزار می‌شود
مدرسه عالی شهید مطهریسخنرانی و مراسم احیاء توسط آیت‌الله امامی کاشانی-
دانشگاه تهرانحجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی-

سه محفل اصلاح‌طلبان

اصلاح​طلبان بیشتر از آنکه در مکان‌های رسمی مانند مساجد معروف و مدارس مراسم احیاء را برگزار کنند، در محافل خصوصی​تر این شب را می‌گذرانند. سه محفل اصلی اصلاح‌طلبان در شب‌های قدر اینها هستند:


متولیشرح برنامهتوضیحات
دارالزهرا (حجت‌الاسلام محتشمی​پور)شب‌های نوزدهم، بیست‌و‌یکم و بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین خسرویمعمولا اعضای مجمع روحانیون مبارز و سیدمحمد خاتمی در این مراسم شرکت می‌کنند
صادق خرازیاین مراسم با مداحی استاد کریم‌خانی و شعرخوانی عبدالحسین مختاباد و سهیل محمودی برگزار می​شوددر این مراسم بسیاری از اعضای جبهه اصلاحات و اعضای حزب کارگزاران شرکت می‌کنند. از چهره‌های شاخصی که در سال‌های گذشته در این مراسم شرکت کرده‌اند می‌توان به محمدعلی نجفی، غلامحسین کرباسچی، کمال خرازی و ... اشاره کرد.
بنیاد زینب کبری (س)سخنرانی ناصر مهدویمعصومه ابتکار از اعضای هیات امنای این بنیاد است. مراسم احیای این بنیاد با حضور چهره‌هایی نظیر محمدرضا بهشتی و بسیاری از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب برگزار می‌شود

علاوه بر این اعضای مجمع محققین و مدرسین نیز در حسینیه این مجمع مراسمی را برگزار می‌کنند. سخنرانان کانون توحید در این سه شب نیز حجت‌الاسلام علی‌اصغر رحمانی خلیلی، حجت‌الاسلام علی مقدم و حجت‌الاسلام محمد سروش محلاتی هستند.

البته تا چند سال پیش یکی از محافل اصلی برنامه‌های مذهبی اصلاح‌طلبان حسینیه ارشاد بود که از چند سال پیش تا کنون مراسم شب قدر را برگزار نمی‌کند.

احیاهای مهم دیگر

غیر از این مراسم سیاسی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برخی از مراسم احیاء اگرچه رنگ و بوی سیاسی کمتری دارند اما باز هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. برخی به خاطر مداحانی که به مداحی می‌پردازند یا به خاطر حضور شخصیت‌ها در این مراسم که به شرح ذیل هستند:

مسجدمداحسخنراننشانی
جامع بازارذاکرین اهل بیت (ع)حجت‌الاسلام حسینی تهرانیبازار تهران
ارکحاج منصور ارضیحجج اسلام قائمیان و جعفریخیابان 15 خرداد
امام صادق (ع)ذاکرین اهل بیت (ع)حجت‌الاسلام پناهیانمیدان فلسطین
قبا-حجت‌الاسلام صدرالدین شریعتی و غلامعلی حداد عادلخیابان شریعتی، خیابان قبا
نورذاکرین اهل بیت (ع)حجت‌الاسلام دکتر محمدیان، آیت‌الله محسن مجتهد شبستریمیدان فاطمی
بلالذاکرین اهل بیت (ع)حجج اسلام سیدمحمد غروی، علی ثمری و سیدحسین مومنیخیابان ولی‌عصر (عج)، خیابان جام جم
مدرسه روشنگرذاکرین اهل بیت (ع)آیت‌الله امجدشهرک غرب، فاز 6، مجتمع آموزشی روشنگر





بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین