کد خبر: ۲۰۳۰۵۵
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷

روز ملی کرمانشاهتان مبارک....

رودخانه‌ی سیروان روزت مبارک، آبشار بل روز تو هم مبارک، آدم‌های گیوه به پا و شال به کمر که حیاط خانه‌هاتان پشت‌بام خانه همسایه است و رب انارهاتان مشهور و دلهتان باصفا روز شما هم مبارک.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرزمین روستاهای پلکانی، آخر راه کرمانشاه، شهرستان کوه‌های بلند و دشت‌های تخت، «پاوه» روز ملی‌ات مبارک.

تو انگار جنوب ایرانی، پر از لیمو شیرین‌های خوشمزه و خرماهای شیرین آویزان به نخل، نباشی دیگر رقم صادرات ما چند میلیاردی نمی‌شود و کسی از سختی‌های شهرستان مرزی یاد نمی‌کند، روزت مبارک.

آدم‌های چهار فصل سال گرما دیده، آدم‌های بمب خورده و خانه ویران شده، آدم‌های شهر مظلوم مرزی که بارها پای عراق به خاکتان باز شد و بیرونشان کردید و قدم به قدم لاله کاشتید به جای ردپاهاشان، «قصر شیرینی»های جنگ دیده روز ملی شما هم مبارک.

سرزمین طاق‌گرا و یادگارهای کهن تاریخ، سرزمین هزاران بار بمباران شده، تویی که کهن‌ترین کتیبه سنگی آسیا را در دل نگه داشته‌ای روزت مبارک.

مردم شهر مقاوم «سرپل ذهاب» روز ملی‌تان مبارک.

مردم محلی می‌گویند «ریژاو» و همه ایران به ریجاب می‌شناسند، ما هم خودمان به باغ‌های زیتون و ونوشک و سراب‌های پرآب و حاشیه‌های سبز کنار سراب‌ها که همیشه جایی برای نشستن ندارد از هجوم شلوغ مردم می‌شناسیم، روزت مبارک.

مهربان ساکنان «دلاهو»، صاحبان کوه‌های بلند و قلعه‌ی یزدگرد و مسجد عبدالله ابن عمر روز ملی شما هم مبارک.

شهرتان را اسلام، آباد کرد و امروز پر است از جاذبه‌های تاریخی، پر از گنبدها و مقبره‌های امامزادگان.

مردم تند تند از همه جا می‌آیند که در سایه‌ی سراب شیان ساعتی بنشینند، می‌آیند ماهی تازه از حوضچه‌ی پرورش ماهی بخرند، روز ملی همه زیبایی‌های «اسلام آباد» مبارک.

نقل است آب چشمه ریزه درمان درد می‌کند، تپه‌های بلند تازه آباد و مراد خانی و قوزه گردشگران را می‌خواند.

آدم‌های «ثلاث باباجانی» شما صاحب همه این زیبایی‌ها هستید روز ملی‌تان مبارک.

بازارچه‌ی مرزی همیشه شلوغ و پر از خریدار، سپید برگ همیشه سبز که محل ماهی خوردن توریست‌ها می‌شوی، غار کاوات و همه زیبایی که خدا در کوه‌های توریستی و بلندت گذاشته، روزتان مبارک.

شما آدم‌های خونگرم و مهمان‌نواز، آدم‌های اصیل با لباس‌های رنگارنگ، شما که شهرستانتان همانطور که از اسمش پیداست جوان و زیباست، روز ملی شما و «جوانرودتان» مبارک.

غار نیمه کشف شده و زمستان گرم و تابستان سرد قوری قلعه، غار پر از تالار و مسیرهای زیبا روزت مبارک، سراب و گوردخمه‌های روانسر روزتان مبارک.

ساکنان دروازه اورامانات روز خودتان و شهرتان و همه زیبایی‌هایش مبارک، شهر دامنه کوه‌های شاهو، «روانسر» روز ملی‌ات مبارک.

شرقی‌ترین مرز کرمانشاه تو که معبدی به نام آناهیتا داری هم روزت مبارک، آدم‌هایی که از سالیان سال به دینداری معروفید روزتان مبارک، سرزمین خاک‌های حاصلخیز و سراب‌های فش و کبوترلانه و ماران روزت مبارک.

«کنگاور» باستانی روز ملی‌ات مبارک.

به شهرتان می‌آییم که کباب‌ها و تخمه‌های معروف بخوریم، می‌آییم به زیارت امامزاده احمد و بقعه مالک، می‌آییم ببنیم از آب سد سلیمان شاه چه خبر، آدم‌های ترک و یا کرد زبان «سنقری» روز ملی‌تان مبارک.

به دربند صحنه و آبشارش هم شادباش و تبریک می‌گویم، به گوردخمه‌های بزرگ و کوچک، به همه زیبایی‌هایی که مردم کلی راه پیاده می روند که ببیند.

زیبایی‌های «صحنه»، دینور باستانی که مهد تمدن و فرهنگی، مردم خوب این دیار روز ملی‌تان مبارک.

هرسین که دیگر با بیستون و فرهادش شهرت جهانی دارد، با دریاچه و چشمه پایین و فرهاد تراش بالا که آوازه‌اش به گوش همه رسیده است.

کتیبه‌های بیستون، گوردخمه‌های اسحاق وند، مردم لک زبان «هرسین» روز ملی‌تان مبارک.

سرسبز گیلان منطقه غرب روزت مبارک، دومین شهر مقاوم کشور که تو را به پایداری و مقاومت می‌شناسند.

«گیلان غربی»ها روز ملی‌تان مبارک.

کرمانشاه روز ملی کرمانشاهت مبارک، نان برنجی و کاک و نان خرمایی، تکیه معاون الملک و بیگلربیگی، روغن کرمانشاهی و بژی، روز ملی کرمانشاهتان مبارک.

کوه‌های پرآو، طاق‌های طاقبستان، دریاچه آرزوهای پای کوه با همه سکه‌هایی که در عمقت برق می‌زند، بازارهای سرپوشیده و سنتی، مسجدهای قدیمی، حمام‌های عمومی متروک روز ملی کرمانشاهتان مبارک.

کرمانشاهی‌ها، آدم‌های خیابان‌های شلوغ شهر، بالای شهر و پایین شهر روز ملی‌تان مبارک.

خوابیده‌های همیشه بیدار باغ فروی، ساکنان قطعه شهدا، روز ملی کرمانشاهتان مبارک.

دانشمندان و شاعران، محققان و نویسندگان، نوازندگان و استادهای بزرگ دانشگاه که نامتان کنار کرمانشاه افتخارآفرین است، روز ملی کرمانشاهتان مبارک.

بهانه‌ی روز ملی کرمانشاهان در تاریخ هوس شوم آنهایی که به سرشان زد تصرف کنند بخشی از این خاک را و آنقدر آدم‌ها پای زمینی که سندش به نام کرمانشاه و ایران است ماندند و مقاومت کردند و خون دادند تا همان یک ذره راهی هم که دشمن باز کرده بود بسته شد و قصه‌ی مقاومت و عملیات مرصاد برای همیشه برگی از تاریخ شد و شد 5 مرداد ماه، شد روز ملی کرمانشاه.

ایرانی، کرمانشاهی ... پنجم مردادت مبارک، روز ملی کرمانشاهت مبارک....

نوشتار از: فاطمه کمانی، خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین