کد خبر: ۲۰۳۵۲۹
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۲

به جای پول نفت، ایران از چین واگن مترو وارد می‌کند

توجه مطبوعات بین المللی به گزینه های پیشنهادی کابینه روحانی و به ویژه سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی، بازتاب سخنان اخیر مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان، دریافت واگن مترو از چین به جای پول صادرات نفت و تأکید ترکیه بر ضرورت افزایش حجم تجارت با ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: پنج روز مانده به مراسم تحلیف حسن روحانی، بخش عمده ای از مطالب مربوط به ایران در میان مطبوعات جهان، به گمانه زنی ها پیرامون ترکیب کابینه وی اختصاص دارد. خبرگزاری «رویترز» امروز نیز به این موضوع پرداخته و از حضور چهره های نام آشنا در ترکیب کابینه روحانی سخن گفته است. این خبرگزاری با اشاره به اخبار روزهای اخیر درباره ترکیب کابینه روحانی، می نویسد وی کابینه ای متشکل از افراد باتجربه را انتخاب خواهد کرد. رویترز به ویژه به مطرح شدن نام محمد فروزنده به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی پرداخته و اشاره می کند که این انتصاب، وی را به مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران تبدیل خواهد کرد. بیژن نامدار زنگنه و محمد جواد ظریف، دیگر چهره های شناخته شده ای هستند که مطرح شدن نام آن ها مورد توجه رویترز قرار گرفته است.

سایت خبری اسرائیلی «آروتز شوا» نیز به این موضوع پرداخته و به طور خاص، توجه خود را به مطرح شدن نام فروزنده به عنوان دبیر شورای امنیت ملی معطوف کرده است. این سایت با بیان اینکه رئیس جمهور منتخب ایران، فرد جدیدی را به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای کشور انتخاب کرده، اشاره می کند که فروزنده در حال حاضر ریاست یک بنیاد قدرتمند دولتی (بنیاد مستضعفان و جانبازان) را بر عهده دارد و عضو شورای امنیت ملی نیز هست. این سایت می نویسد وجود چنین سوابقی برای فروزنده، در کنار سابقه عضویت وی در سپاه پاسداران، از وی گزینه مناسبی برای دبیری شورای عالی امنیت ملی ایران می سازد. 

اما خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، امروز مطلبی را درباره ایران منتشر کرده که به بازتاب سخنان اخیر مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان اختصاص دارد. این خبرگزاری می نویسد رهبری ایران از «سران اپوزیسیون» این کشور خواسته به سبب طرح ادعای تقلب در انتخابات سال 2009 (1388) عذرخواهی کنند. آسوشیتدپرس معتقد است که این سخنان آیت الله خامنه ای، پاسخی به برخی مطالب مطرح شده اخیر درباره آزاد شدن مخالفین از حصر خانگی است. آسوشیتدپرس در ادامه به طور مختصر به ماجرای ادعای تقلب در پی انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و همچنین مواضع گروه ها و چهره های مختلف درباره اقدام لازم در قبال سران مخالف پرداخته است. 

در مطلبی اقتصادی، برخی مطبوعات بین المللی از جمله «واشنگتن پست» از موافقت ایران با دریافت واگن های مترو از چین به جای پول نفت صادراتی به این کشور خبر داده اند. واشنگتن پست به نقل از امیر جعفرپور، معاون ستاد حمل و نقل و سوخت ایران می نویسد ایران به جای پول نفت صادراتی به چین که به سبب تحریم ها، نمی تواند به ایران انتقال یابد، سفارش 315 واگن مترو را به این کشور داده است. به گفته وی، مقامات ایرانی ناچار شده اند که چنین سفارشی را انجام دهند، زیرا میلیاردها دلار پول صادرات نفت ایران به چین، به سبب تحریم ها قابل انتقال به ایران نبود. واشنگتن پست اشاره می کند که در حال حاضر، چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران شناخته می شود.

به گزارش «تابناک»، در نهایت، روزنامه «حریت» ترکیه به اظهارات یکی از وزرای این کشور پرداخته که از ضرورت افزایش حجم تجارت با ایران سخن گفته است. به نوشته این روزنامه، وزیر تجارت ترکیه اظهار داشته حجم تجارت میان ایران و ترکیه می تواند به 30 میلیارد دلار ارتقا پیدا کند. وی در دیدار با علیرضا بیگدلی، سفیر ایران در ترکیه اظهار داشته حجم تجارت میان دو کشور کمتر از پتانسیل های موجود است و ترکیه می خواهد تجارت با ایران را ارتقا ببخشد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین