کد خبر: ۲۰۴۱۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۵

عضو هیات رئیسه: مجلس برای حضور مهمانان داخلی هیچ شرطی ندارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پنجره نوشت:

از چند روز پیش اخبار و شایعات مرتبط با مهمانان مراسم تحلیف دکتر روحانی در مجلس شورای اسلامی، فضای رسانه‎ای و سیاسی کشور را تحت‎الشعاع قرار داده و با نزدیک شدن به موعد برگزاری این مراسم هم این حاشیه‎ها پررنگ‎تر می‎شوند. در این راستا و جهت بررسی صحت و سقم این گمانه‎زنی‎ها با عبدالرضا مصری، سخنگوی هیئت‎رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت‎وگو کرده‎ایم که در ادامه می‎خوانید.
مجلس تاکنون چه تمهیداتی برای برگزاری مراسم تحلیف صورت داده است؟
برای تصمیم‎گیری در خصوص مهمانان داخلی و خارجی مراسم تحلیف رئیس‎جمهوری جلسات مشترکی میان برخی اعضای هیئت رئیسه مجلس و نمایندگان رئیس‎جمهور منتخب و استاندار تهران برگزار شده است. این جلسات مشترک همچنان در حال برگزاری است تا نظر دولت جدید برای مهمانان خارجی گرفته شود و همچنین شخصیت‎‎های داخلی که باید در این مراسم شرکت کنند تعیین شوند. همچنین سید شریف‎حسینی نماینده اهواز، محمد آشوری نماینده بندرعباس و بنده اعضای ناظر مجلس هستیم که از سوی هیئت رئیسه مسئول پیگیری مسائل مربوط به مراسم تحلیف و رایزنی با دولت جدید در این‎خصوص شده‎ایم.
این روز‎ها اسامی متعددی از مهمانان ویژه و همراهان آقای روحانی در مراسم تحلیف شنیده می‎شود. چقدر این گمانه‎زنی‎ها معتبر بوده و تا‎کنون چه افرادی به این مراسم دعوت شده اند؟
رئیس‎جمهور منتخب هنوز فهرستی را به‎عنوان همراهان خود در مراسم تحلیف به ما نداده است. البته خود مجلس طبق آییننامه یکسری از شخصیت‎‎های حقوقی را در هر دوره دعوت می‎کند که عبارتند از نماینده رهبر معظم انقلاب، رئیس مجلس خبرگان رهبری، رئیس قوه قضاییه، دبیر شورای نگهبان، رئیس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، سفرای کشور‎های اسلامی، ائمه جمعه، استانداران و جمعی از مقامات کشوری و لشکری. البته بعد از تکمیل جزئیات برنامه‎‎ها بنده طی یک نشست خبری جزئیات این برنامه را اعلام خواهم کرد. در خصوص مهمانان خارجی هم وزارت امور خارجه مسئولیت دعوت از میهمانان خارجی را برای حضور در این مراسم بر عهده دارد و اسامی کشور‎های حاضر در این مراسم به مجلس اعلام خواهد شد. طبق مصوبه هیئت رئیسه مجلس قرار بر این شد که میهمانان مراسم تحلیف در سطح رئیس‎جمهور، نخست‎وزیر، رئیس مجلس و حداقل در سطح وزیر امور خارجه باشند. بر این اساس، میهمانان مراسم تحلیف دکتر روحانی، نماینده ویژه رئیس‎جمهور یا مدیرکل یک سازمان نخواهند بود.
افرادی که رئیس‎جمهور منتخب برای این مراسم معرفی می‎کند، باید به تأیید مجلس برسد؟
بله. مسئول برگزاری مراسم مجلس شورای اسلامی است و حضور افراد و مهمانان ویژه در صورتی میسر است که مجلس مجوز حضور آنها را داده باشد.
برخی رسانه‎ها از احتمال حضور آقای خاتمی در مراسم تحلیف به‎عنوان همراه آقای روحانی خبر داده‎اند. از سوی دیگر برخی نمایندگان هم با اشاره به عملکرد وی در فتنه 88 تأکید کرده‎اند که اجازه حضور وی در مجلس را نخواهند داد. موضع هیئت رئیسه مجلس در این‎خصوص چیست؟
همان‎طور که گفتم هنوز از سوی آقای روحانی اسامی همراهان وی به ما داده نشده است و مجلس هم نمی‎تواند قبل از معرفی افراد راجع به آنها نظر بدهد. ما چند روز پیش هم در بیانیه‎ای که صادر کردیم، گفتیم که حضور هیچیک از مهمانان قطعی نشده است و در صورتی که آقای خاتمی بخواهد در مجلس حضور یابد ما این مسأله را به‎صورت جدی بررسی می‎کنیم. البته برای حضور میهمانان داخلی در مجلس هیچ‎گونه شرطی مشخص نشده است.
این احتمال که آقای روحانی بخواهد در همان روز تحلیف، اعضای پیشنهادی کابینه خود را به مجلس معرفی کند چقدر معتبر است؟ آیا این قضیه با آیین‎نامه داخلی مجلس شورای اسلامی منافات دارد؟
احتمال دارد دکتر روحانی روز تحلیف یعنی ۱۳ مرداد کابینه را معرفی کند اما این مسأله فقط در حد یک احتمال است. در واقع طبق قانون رئیس‎جمهور منتخب می‎تواند بعد از برگزاری مراسم تحلیف تا دو هفته کابینه را معرفی کند. طبق آیین‎نامه هم این موضوع ایراد قانونی ندارد چراکه بعد از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف آقای روحانی رئیس‎جمهور قانونی کشور است و می‎تواند بلافاصله کابینه خود را معرفی کند. در جلسه هیئت رئیسه نیز بنا بر این شد که اگر آقای حسن روحانی بعد از برگزاری مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی، اسامی اعضای کابینه دولت یازدهم را معرفی کرد مجلس به‎صورت مداوم و بدون وقفه جلسه علنی داشته باشد.
اگر اسامی اعضای کابینه دولت یازدهم پس از برگزاری مراسم تحلیف به دست مجلس برسد پس از برگزاری مراسم رأی اعتماد به وزرا، نمایندگان به حوزه‎‎های انتخابیه خود سرکشی می‎کنند. اما اگر پس از برگزاری مراسم تحلیف، اعضای کابینه مشخص نشود در فرصت دوهفته‎ای که رئیس‎جمهور منتخب میتواند اعضای کابینه را به مجلس معرفی کند، نمایندگان مجلس یک‎هفته برای سرکشی به حوزه‎‎های انتخابیه خود می‎روند. تاکنون برای اعلام رسمی اعضای کابینه دولت روحانی در مراسم تحلیف برنامه‎ریزی نشده و دفتر رئیس‎جمهور منتخب نیز در این زمینه با مجلس رایزنیای نداشته است.
به‎عنوان سؤال آخر آیا آقای احمدی‎نژاد در مراسم تحلیف حجت‎الاسلام روحانی حضور خواهد یافت؟
ما از آقای احمدی‎نژاد هم برای شرکت در این مراسم دعوت می‎کنیم اما تا‎کنون حضور ایشان در مراسم مرداد قطعی نشده است

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین