کد خبر: ۲۰۴۱۶۶
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۱

ميلياردرهاي نيكوكار را بشناسید

«گوردون مور»‏ يكي از بنيان‌گذاران «اينتل» است. او در سال ۲۰۰۰ ميلادي بنياد «گوردون و بتي مور»را تاسيس كرد. اين موسسه بر علم، حفاظت از محيط‌زيست و آموزش پرستاري تمركز كرده است. آموزش پرستاري از طرح‌هاي بتي مور است كه بعد از اينكه در بيمارستان تزريقي اشتباهي از سوي يك پرستار دريافت كرد آن را در برنامه‌هايش گنجاند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آنها را بيش از هرچيز به ثروت‌شان مي‌شناسند. اگر فهرست ميلياردرهاي «فوربس» را نگاه كنيد براي يافتن نام آنها نياز به جست‌و‌جوي چنداني نداريد. همه آنها هرسال در اين فهرست حضور دارند و تنها رتبه آنها بالا و پايين مي‌شود. با اين حال آنها نيكوكاران بزرگي نيز هستند. اغلب موسسه‌اي به نام خود دارند كه در كارهاي عام‌المنفعه شركت مي‌كنند. اين ثروتمندان باتوجه به ميزان دارايي خود، به كارهاي خير نيز دست مي‌زنند.

«بيل گيتس» و همسرش همواره به عنوان يكي از خيرترين ثروتمندان شناخته مي‌شوند. در فهرست زير كه «فوربس» به تازگي آن را منتشر كرده است، باز هم نام گيتس درصدر قرار دارد. البته ثروتمنداني نيز هستند كه چندان با كار خير رابطه‌اي نداشته‌اند. نمونه‌اش «استيو جابز».

مطلب زير هشت ثروتمند نيكوكار نخست فهرست «فوربس» را معرفي مي‌كند.


بيل گيتس

ميزان كمك مالي: ۲۸ ميليارد دلار

ثروت خالص: ۶۶ ميليارد دلار

مديرعامل مايكروسافت يكي از نيكوكارترين ميلياردهاي دنياست. از موسسه خيريه‌اي كه خودش تاسيس كرده تا كمك به بخش انفورماتيك دانشگاه هاروارد،كتاب‌خانه‌هاي مختلف و دبيرستان‌ها از جمله مكان‌هايي هستند كه شامل كمك‌هاي بيل‌گيس شده‌اند. او۱۰ ميليارد دلار را وقف طرح‌هاي مربوط به واكسيناسيون بيماري مالاريا و مننژيت كرده است.


وارن بافت

ميزان كمك مالي: ۱۷.۲۵ ميليارد دلار

ثروت خالص: ۴۶ ميليارد دلار

«وارن بافت» سال‌ها تاكيد مي‌كرد كه ثروتش را بعد از مرگش براي انجام كارهاي خير خواهد بخشيد اما او در سال ۲۰۰۶ با تغييري روحي مواجه شد و قول داد طي ۲۰ سال مبلغ ۳۰ ميليارد دلار به بنياد خيريه بيل گيتس كمك كند. او در سال ۲۰۱۰ مجموعه‌اي را به راه انداخت كه در آن ۹۲ نفر از ثروتمندان متعهد شدند كه در كارخير مشاركت كنند.


گوردون مور

ميزان كمك مالي: ۵ ميليارد دلار

ثروت خالص: ۴۸ ميليارد دلار

«گوردون مور»‏ يكي از بنيان‌گذاران «اينتل» است. او در سال ۲۰۰۰ ميلادي بنياد «گوردون و بتي مور»را تاسيس كرد. اين موسسه بر علم، حفاظت از محيط‌زيست و آموزش پرستاري تمركز كرده است. آموزش پرستاري از طرح‌هاي بتي مور است كه بعد از اينكه در بيمارستان تزريقي اشتباهي از سوي يك پرستار دريافت كرد آن را در برنامه‌هايش گنجاند.


كارلوس اسليم هلئو

ميزان كمك مالي: ۴ ميليارد دلار

ثروت خالص: ۶۹ ميليارد دلار

ثروتمندترين مرد جهان به صورت علني اعلام كرده است كه بيش از صرف ثروتش در راه خير، دوست دارد براي اجاد شغل سرمايه‌اش را به‌كار گيرد. با اين حال او در سال ۲۰۰۶ ميلادي ۲ ميليارد دلار و در سال ۲۰۱۰ نيز ۲ ميليارد دلار ديگر به بنياد خيريه كارلوس اسليم كمك كرده است؛ بنيادي كه محور برنامه‌هايش را آموزش و سلامت تشكيل مي‌دهد.


الي براد

ميزان كمك مالي: ۳.۵ميليارد دلار

ثروت خالص: ۶.۳ ميليارد دلار

او به تازگي به انجام كارهاي خير رو آورده است. او كوشيده است تا اصلاحاتي را در آموزش و پرورش عمومي ايجاد كند و به همين منظور مبالغي را به مدرسان مستقل اهدا كرده است. او در سال ۲۰۱۰ ميلادي مجوز تاسيس يك موزه جديد هنرهاي معاصر در لس‌آنجلس را به‌ دست آورد كه در سال ۲۰۱۴ اين موزه افتتاح خواهد شد.


جورج كايسر

ميزان كمك مالي: ۳.۳ ميليارد دلار

ثروت خالص: ۱۰ ميليارد دلار

او هم‌‌اكنون مديريت ارشد شركت نفتي «كايسر فرانسيس اويل» را بر عهده دارد. كايسر دارايي‌هاي ديگري هم دارد از جمله مالكيت بانك اوكلاهاما در ايالات متحده. به همين دليل يكي از فعالان عمده صنعت نفت و گاز و بانكداري آمريكا به شمار مي‌رود. او به همراه همسرش «ماريا» بنيادي را به نام جورج كايسر تاسيس كرده كه هدف آن مبارزه با فقر است.


مايكل بلومبرگ

ميزان كمك مالي: ۲.۸ ميليارد دلار

ثروت خالص: ۲۵ ميليارد دلار

«مايكل بلومبرگ» يك‌صدوهشتمين شهردار كلانشهر نيويورك و از ثروتمندترين مردان آمريكاست. بلومبرگ داراي مدرك كارشناسي مهندسي برق از دانشگاه «جان هاپكينز» و نيز كارشناسي ارشد بيزينس از هاروارد است.او تاكنون نزديك به ۳۰۰ ميليون دلار به دانشگاه جان هاپكينز اهدا كرده كه در تاريخ آموزش عالي در آمريكا كم سابقه است.


عظيم پرمجي

ميزان كمك مالي: ۲ ميليارد دلار

ثروت خالص: ۱۵.۹ ميليارد دلار

«عظيم پرومجي» به «بيل گيتس هندي» مشهور شده است. او رئيس كمپاني «ويپرو» است كه در زمينه تكنولوژي فعاليت مي‌كند. او در سال ۲۰۱۰ ميلادي، دو ميليارد دلار به بنيادي اهدا كرد كه برنامه‌هايي براي تجهيز مدارس مناطق مركزي هند در دست اجرا داشت. در سال ۲۰۱۱ نيز دانشگاه «عظيم پرومچي» براي تربيت معلم آغاز به‌كار كرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین