کد خبر: ۲۰۴۳۰۸
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۸

فرار مغزها

نه درصد دانشجویان خارجی تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های کانادا را ایرانیان تشکیل می‌دهند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، دکتر بهزاد قره‌یاضی رئیس انجمن ایمنی زیستی و مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران در نشست خبری که روز شنبه 12 مرداد در دفتر خبرگزای مهر با حضور دیگر رسانه‌ها برگزار شد با اشاره به گزارش خلاف واقع آقای دکتر احمدی نژاد در مورد جایگاه و رتبه ایران در حوزه بیوتکنولوژی به مقام معظم رهبری که این رتبه تنها بر اساس تعداد مقالات بوده، به گزارش‌های دیگری اشاره کرد که براساس شاخص‌های متعددی اقدام به رتبه‌بندی کشورها در زمینه علم و فناوری از جمله بیوتکنولوژی می‌کنند.

دکتر قره‌یاضی در این خصوص گفت: "بر اساس آخرین گزارش منتشره در ویژه نامه مجله علمی World view (scientific American) که سالیانه گزارشی را تحت عنوان Score card تهیه می‌کند، شاخص‌های رتبه‌بندی کشورها در زمینه بیوتکنولوژی را بررسی کردیم؛ چراکه تعداد مقاله که رتبه کشور را تعیین نمی‌کند. با بررسی انجام شده ایران در زمینه بیوتکنولوژی در بین 54 کشور اول که در این گزارش نام آنها آورده شده بود هیچ جایگاهی ندارد یعنی ما را صاحب جایگاه ندانسته‌اند که بیایند و ما را مورد مقایسه قرار دهند."

وی در ادامه با تشریح اینکه این شاخص‌ها چه هستند گفت: "به عنوان مثال یکی از شاخص‌های توسعه بیوتکنولوژی در هر کشور حقوق مالکیت فکری و معنوی است. به مفهوم هر نوع مخلوق فکری، هنری و ادبی که قابلیت خرید و فروش را داشته باشد. در بین سال‌های 96 تا 2010 درآمد ناشی از فروش ثبت اختراع یا patent دانشگاه‌ها و موسسات عمومی آمریکا برابر با 199 میلیارد تا 386 میلیارد دلار بر مبنای دلار پایه سال 2005 بوده است. بنابراین می‌خواهد بگوید که چرا محافظت از حقوق مالکیت فکری موجب پیشرفت می‌شود. وقتی ما می‌گوییم که ایران در بیوتکنولوژی عقب افتاده و عقبگرد داشته یکی از دلایل آنهم همین است. در مورد شاخص‌های دیگر هم ایران از هیچ جایگاهی در زمینه بیوتکنولوژی در بین این 54 کشور برخوردار نبود."

وی در ادامه افزود: "تنها جایی که در برخی از این گزارش‌ها برای ایران برتری وجود دارد و حائزکسب رتبه شده مهاجرت مغزها است. در مهاجرت مغزها بر اساس این گزارش ایران رتبه اول را دارد. در رتبه شاخص ترکیبی یعنی به طور کلی همه شاخص‌ها را برای رتبه‌بندی مدنظر قرار داده است ما در 54 کشور هیچ رتبه‌ای نداریم."

وی در ادامه با ابراز تاسف در این مورد گفت :"بر اساس آخرین اطلاعات سال 2012 بنیاد ملی علوم آمریکا نه درصد دانشجویان خارجی تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های کانادا را ایرانیان تشکیل می‌دهند که آمار وحشتناکی است. بر مبنای همین گزارش بالاترین رتبه در سال 2010 و 2011 از نظر دانشجویان خارجی که دکتری خود را در آمریکا می‌گیرند و نمی‌خواهند به کشور خودشان برگردند مال ایرانیان است. درصورتیکه بر اساس همین گزارش زمانیکه آقای احمدی‌نژاد دولت را تحویل گرفت رتبه ما سوم تا چهارم بود. در این شاخص متاسفانه رتبه ما اول شده است که محل تاسف است. همچنین در این گزارش آمده است که سه درصد از بالاترین متخصصان علمی را در آمریکا ایرانیان تشکیل می‌دهند."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین