کد خبر: ۲۰۴۵۸۴
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۱

مصرف ۲۰ میلیون قوطی شیرخشک در کشور

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: تنها ۵۰ درصد کودکان با شیر مادر تغذیه می شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دکتر فاطمه رخشانی روز سه شنبه در همایش کشوری تغذیه با شیر مادر گفت: متاسفانه در بیمارستانهای دوستدار کودک تنها ۵۰ درصد مادران با شیر خود کودکانشان را تغذیه می کنند. 

وی گفت: در گذشته از هر هزار کودک ۲۰۰ کودک به دلیل ابتلا به اسهال و بیماریهای گوارشی فوت می کردند که خوشبختانه با برگزاری برنامه های تغذیه با شیر مادر سبب کاهش مرگ و میر کودکان شده ایم. معاون وزیر بهداشت افزود: نمودارها نشان می دهد زمانی که برنامه های پیشگیری و تاکید بر استفاده شیر مادر در دست اقدام بوده است شاهد افزایش تغذیه با شیرمادر بوده ایم و لازم است وزارت بهداشت با مداخلاتی حمایتی در این امر مهم تاکید کند. 

رخشانی درخصوص موانع شیردهی مادران به کودکان به مسئله سزارین اشاره کرد و گفت: متاسفانه در کشور ما ۶۰ درصد حاملگی ها با سزارین پایان می پذیرد که شرایط مادر بعد از سزارین مانع شیردهی به کودک است. وی افزود: برخی از مادران نیز از ارزش اهمیت شیر اول یا آغوز خبر ندارند و لازم است ما در دوران بارداری آموزش های لازم را به مادران بدهیم. 

معاون وزیر بهداشت عامل سوم در شیر ندادن مادر به کودک را توصیه های برخی از متخصصان دانست که مادر را به تغذیه کودک با شیرخشک تشویق می کنند. رخشانی در خصوص وضعیت شیر مصنوعی نیز در کشور گفت: در حال حاضر ۴ کارخانه تولید شیرخشک در کشور وجود دارد. 

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ میلیون قوطی شیر خشک در کشور مصرف می شود، خاطر نشان کرد: تنها مصرف ۴ میلیون قوطی شیرخشک در کشور ضروری است که می تواند به صورت یارانه ای توزیع شود. 

رخشانی در پایان با توجه به تاکید وزیر بهداشت به ترویج شیر مادر گفت: لازم و ضروری است که برای اهمیت و نقش شیر مادر در رشد و شکوفایی کودک علاوه بر فرهنگ سازی، موانع موجود بر راه مصرف شیر مادر در کشور را پیدا کرده و در جهت رفع آن تلاش کنیم. 

تغذیه با شیر مادر دو سوم مرگ و میر نوزادان را کاهش می دهد 
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور گفت: تغذیه باشیر مادر دو سوم مرگ و میر نوزادان را در سه ماهه اول تولد کاهش می دهد. 

دکتر علیر ضا مرندی در همایش کشوری بزرگداشت هفته جهانی تغذ یه با شیر مادر ضمن بیان این مطلب گفت: بهترین غذا برای نوزاد شیر مادر است. به خصوص در لحظه اول تولد، نوزاد باید آغوز شیر مادر رادریافت کند چرا که این قسمت از شیر مادر حاوی مواد خاصی است که نوزاد را در برابر بسیاری از بیماری ها واکسینه می کند. 

وی در ادامه افزود: اگر تغذیه با شیر مادر را ترویج کنیم نه تنها تعداد زیادی از نفوس را از مرگ نجات داده ایم بلکه بچه هایی با ضریب هوشی بالا ودر نهایت سلامت خواهیم داشت. 

سوء تغذیه مهمترین قاتل کودکان 
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور با بیان اینکه سوء تغذیه مهمترین قاتل کودکان است، گفت: بیش از پنجاه درصد از مرگ و میر کودکان در اثر سوء تغذیه است و در مرحله بعد عفونت ها و بیماریهای دیگر قرار دارد. 

مرندی افزود: تغذیه با شیر مادر هم بهترین راه مبارزه با سوء تغذیه است وهم عفونت ها وآلرژی ها و حتی بیماری های غیر واگیردار را نیز کاهش می دهد و نقش خارق العاده ای در پیشگیری از آ نها دارد. 

وی در تبیین دیگر مزایای تغذیه با شیر مادر افزود: بیماری لنفوم، بیماریهای کبدی ،همه در اثر تغذیه باشیر مادر کاهش پیدا می کند، ضریب هوشی کودکان بالا می رود و در عین حال مرگ و میر ،استئو پرز، کم خونی و حتی سلامت روان مادران کاهش می یابد. 

به گزارش مهر، مرندی در ادامه با بیان اینکه در همه دنیا ثابت شده که بیشتر مادران توانایی شیر دادن به فرزندان خود را دارند و تغذیه با شیر مادر تا دو سال از هر جهت به نفع مادر و کودک است، افزود: تغذیه با شیر مادر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و با ترویج سیاست های تغذیه با شیر مادر در آینده یک نسل عالی تر و با ضریب هوشی بهتر خواهیم داشت. 

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور در خاتمه بر حمایت پدران از مادران و حمایت وزارت بهداشت از خانواده ها در ترویج تغذیه با شیر مادر تاکید کرد. بنابراین گزارش دکتر محمد مهدی اصفهانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز گفت: طبق آمار ۹۷ درصد مادران می توانند به کودکان خود شیر دهند بنابراین باید تغذیه با شیر مادر را ترویج کنیم. 

وی یادآور شد: تحقیقات نشان داده است تغذیه با شیر مادر حتی برای نوزادان نارس نیز مفیدتر از هر چیز دیگر است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین