کد خبر: ۲۰۴۶۸۱
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۴

اولین نشست خبری رئیس جمهور در یک پلان

اولین نشست خبری دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه؛ 15 مرداد در سالن شهید بهشتی مجموعه نهاد ریاست جمهوری با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد، این نشست ۲ ساعته حاشیه‌‌هایی هم به همراه داشت.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: واپسین روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، اولین نشست خبری رئیس جمهور با رسانه های داخلی و خارجی.

نزدیک به 300 خبرنگار، عکاس، تصویربردار و صدابردار تلویزیونی و رادیویی بعد از مدتی انتظار به صورت گروه های مختلف وارد سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری می شدند و آنهایی که زودتر ورود پیدا کرده بودند در صندلی های ردیف جلو و سایرین هم بنا به ساعت ورودشان نتوانستند جایگاه مناسبی برای خود بیابند. البته برنامه طبق اعلام قبلی راس ساعت 17 با ورود رئیس جمهور و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.

مجری برنامه در همان ابتدا رسانه ها را هوشیار کرد که 80 نفر برای پرسش از دکتر روحانی ثبت نام کرده اند هم خبرنگاران و هم رئیس جمهور به این موضوع توجه کنند که یک سوال بپرسند و دکتر روحانی هم کوتاه پاسخ دهد. اولین خبرنگاری که نام او برای پرسش از رئیس جمهور خوانده شد، از شبکه خبر بود که درباره یارانه ها و مسائل اقتصادی پرسید. بعد از او به ترتیب خبرنگاران در جایگاه قرار می گرفتند و سوالات خود را می پرسیدند. نکته جالب توجه در این بود که در این نشست، خبرنگاران خارجی فرصت بیشتری برای طرح پرسش های خود پیدا کردند و بیشتر سوالات آنها هم حول محور امکان مذاکره مستقیم ایران با آمریکا و مسائل هسته ای بود و خبرنگاران داخلی هم بیشتر به سوالات کلی بسنده می کردند و مسائل اقتصادی داخلی را کمتر مورد توجه قرار دادند.

بیشتر سوالات حول محور مسائلی چون مذاکره ایران و آمریکا، مسائل هسته ای، حقوق اساسی ملت، فساد و تبعیض، مسائل و مشکلات کارگران، تحریم‌ها، سفر رئیس جمهور به نیویورک، ضرورت ساده‌زیستی و پرهیز از اشرافی‌گری در دولت، معیار رئیس جمهور برای انتخاب افراد کابینه، مسئله سوریه، لایحه جرم سیاسی، حضور خانم‌ها در کابینه دولت و توجه به بخش خصوصی بود.

خبرنگاری از رئیس جمهور سؤال کرد با توجه به خوش‌بینی که نسبت به مذاکرات هسته ای دارید چه نتیجه‌ای به دست خواهد آمد که رئیس جمهور پاسخ داد من نگفتم خوش‌بین هستم، گفتم بدبین نیستم و این دو با هم فرق دارد.

دکتر روحانی ادامه داد: ما با منطق و استدلال وارد مذاکره می‌شوم و به افکار عمومی می‌گویم که صاحب منطق هستیم و مؤدبانه و حکمت‌‌آمیز به دنیا اعلام می‌کنیم جمهوری اسلامی دنبال حقوق مسلم خویش است. بدترین شیوه این است که تند و بلند حرف بزنید و یواش عمل کنید و ما منطقی و مؤدبانه و حکمت‌آمیز حرف می‌زنیم و بلند گام برمی‌داریم.

رئیس جمهور در پاسخ به خبرنگاری دیگری که سوال وی در این باره بود که ایا ایران درباره غنی‌سازی هم مذاکره می‌کند در حالی که برخی در داخل می‌گویند قرار نیست ایران درباره حقوق خود مذاکره کند، گفت: مگر قرار بود درباره حقوق خود مذاکره کنیم؟! کسی تاکنون درباره حقوق خود در کشورمان مذاکره نکرده است و ما درباره غنی‌سازی طلب داریم.

به دلیل تعداد زیاد درخواست ها برای پرسش از رئیس جمهور بسیاری از رسانه های داخلی موفق نشدند که سوالات خود را بپرسند و برای همین اعتراضات پراکنده ای از نقاظ مختلف سالن به گوش می رسید که رئیس جمهور هم خطاب به مشاوران و همکاران خود در امور رسانه ای گفت: با همفکری اصحاب رسانه‌ سازوکاری برای آینده طراحی کنید که همیشه آن معیار باشد برای این که همه بتوانند سوالات خود را بپرسند و عادلانه باشد و شما هم گله مند نباشید. که همانجا اعلام شد حق خبرنگارانی که در این جلسه موفق به طرح سؤال نشوند در جلسات آتی محفوظ خواهد بود.

در ردیف های جلویی سالن خبرنگاران داخلی و خارجی با آرامش بیشتری مشغول نگارش خبر بودند اما در انتهای سالن و راهروهای کناری سالن وضع به گونه دیگری بود. شور و هیجان و هیاهو ویژگی بارز این بخش از سالن بود. حضور خیل عظیم عکاس و تصویربردار در بخش انتهایی سالن که هر کس تلاش می کرد جایگاه بهتری برای خود بیابد تا بتواند از زوایه بهتری وقایع را در قاب تصویر به نمایش درآورد، جالب توجه بود. خبرنگارانی هم که در ردیف های جلوی سالن موفق به تصاحب صندلی نشده بودند، مجبور بودند در بین این هیاهو به کار خود برسند. در بخش دیگری از سالن هم خبرنگارانی حضور داشتند که مشغول مخابره لحظه به لحظه خبر با تلفن همراه بودند. اما در راهروها وضع به گونه دیگری بود و بازار چانه زنی خبرنگاران برای قرارگرفتن در نوبت پرسش سوال از رئیس جمهور داغ بود. برخی ها استرس داشتند و بعضی دیگر با خیال آسوده تری منتظر بودند.

خبرنگاران صدا و سیما هم که معمولا کار آنها با رسانه های مکتوب متفاوت تر است در بخش های مختلف سالن برگزاری کنفرانس خبری رئیس جمهور پراکنده بودند و به ثبت حاشیه های مد نظر خود می پرداختند. خبرنگار واحد مرکزی خبر در بین اصحاب رسانه می گشت و با آنها درباره آینده رسانه ها در دوران ریاست جمهوری دکتر روحانی می پرسید و خبرنگاران شبکه خبر، پرس تی وی، شبکه های عرب زبان و سایرین هم مشغول ضبط پلاتو بودند. خبرنگاران خارجی هم از طریق گوشی های مخصوص و با کمک مترجم مشغول نگارش صحبت های رئیس جمهور بودند.

تلاش عکاسان خبری هم نکته جالب دیگری بود که از چشم هر بیننده ای پنهان نمی ماند. سعی می کردند با جابجایی های مکرر در مکان های مختلف تصویر بهتری از مراسم را ثبت کنند. عکاسان خانم هم در این بین سعی می کردند تا بتوانند در این ازدحام جمعیت تصاویر مورد نظر خود را ثبت کنند و از سایر همکاران خود عقب نباشند.

یکی از مسئولان روزنامه ایران سپید (نشریه مربوط به نابینایان) در این جلسه نسبت به دلیل نوبت ندادن برای طرح سؤالش از جای خود برخواست و با صدای بلند نسبت به روحانی انتقاد کرد و در پایان انتقادش نیز خواستار توجه دولت یازدهم به نابینایان شد.

رئیس جمهور هم در پاسخ به او گفت: اینکه شما بدون رعایت نوبت از جای خود برخیزید و سخن بگوید در حالی که دیگران هم می‌خواهند حرف بزنند اما نوبت به آنها نمی‌رسد، شیوه پسندیده نیست اما به روی چشم حتما این سخن که حتماً معلولان و نابینایان و تکریم شوند حرفی درستی است و مورد توجه قرار می‌گیرد.

این جلسه که قرار بود ساعت 18:30 پایان یابد به علت انبوه سوالات خبرنگان و اصرار آنها به طرح این سوالات، در ساعت 19 پایان یافت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین