کد خبر: ۲۰۴۸۴۵
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۲

رای مجلس به کابینه مناسب نباشد بازتاب خوبی در جامعه ندارد

باید این را بپذیریم که مجلس در انتخاب های خود کمترین گرایش را به منتخب مردم داشت. از این جهت باید مراقب باشد که این تصور شکل نگیرد که مجلس می خواهد رئیس جمهور را مجبور کند تا با معرفی گزینه های دیگر شکست انتخاباتی خود را جبران کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: در رابطه با اوضاع این روزهای مجلس در رابطه با بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی با ایرج ندیمی، نماینده مردم لاهیجان در مجلس نهم و از باسابقه ترین نمایندگان مجلس گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید:
 
روند بررسی کابینه  در مجلس چگونه است؟
رئیس جمهور منتخب بر اساس اختیار قانونی خودشان و بر اساس کارگروه ها و نظراتی که از مجامع مختلف تشکیل شده بود کابینه خودش را معرفی کرد. چند ویژگی در این بین وجود داشت. اول این که کابینه در زمان مناسب معرفی شد و رئیس جمهور نشان داد که علاقه زیادی به سرعت عمل دارد. معرفی کابینه در روز تحلیف نکته مثبتی بود. دومین ویژگی این بود که علی رغم این که رئیس جمهور بدهی به گروهها و جناح های مختلف ندارد اما سعی کردند افرادی که از نظر خودشان معتدل هستند را انتخاب کنند. بر همین اساس وزرای معرفی شده در رابطه با زندگینامه و برنامه های خودشان به نماینده ها و کمیسیون ها معرفی شدند و در چند حوزه کاری ارتباطات برقرار شد.                                                                                                                    ارتباط کمیسیونی، ارتباط فراکسیونی و ارتباط فردی. در این بین ما با چند نوع از مخالفت در مجلس مواجه هستیم. اولین مطلب که از نظر بنده هم در چند فراکسیون و کمیسیون مطرح شد این بود که بیش از حد به موضوع سن و سیاست بها داده شده است. به این صورت که در مورد برخی سن بالا به عنوان موضوع مورد مناقشه اشاره شده و در مورد برخی هم گرایش فکری. به همین شکل در رابطه با برخی موضوع ثروت، بعضی بحث فتنه و عده ای هم مسئله سن مطرح شده است. باید به این موراد توجه داشت که اولا مجلس موضعی هماهنگ و موافق رئیس جمهور نداشت و از این جهت نباید فکر کند که عینا باید از نظر فکری افرادی را که به آنها نزدیک هستند معرفی کنند. دومین مورد این است که ما شرایط اقتصادی و سیاسی خیلی خوبی نداریم و لازم است در این شرایط سرعت عمل را بیشتر کنیم. سومین نکته این است که اگر موضوع سن مطرح می شود، وزیر در مقام برنامه ریز می تواند همکارانی در معاونین و مدیران عامل انتخاب کند که شایسته باشند و به لحاظ سنی توانایی کاری بیشتری داشته باشند. آن چیزی هم که در رابطه با فتنه مطرح می شود، همه کسانی که بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری تمکین کردند نباید در راستای سخت گیری قرار بگیرند.
                                                                                                                       در مورد ثروت هم که در رابطه با دو نفر از وزیران پیشنهادی مطرح است، در یک مورد ثروت ایشان ناشی از فعالیت های خصوصی است که نباید اینگونه مورد هجمه واقع شود مگر اینکه نگرانی ها در رابطه با ثروت پس از مسئولیت باشد که در این مورد می توان محدودیت هایی را وضع کرد. در مورد دیگر هم که کسب ثروت از طریق خانواده است هم به نظر نمی رسد این مسئله بررسی مجلس را بطلبد. بر همین اساس به نظر من سه عنوانی که برای مخالفت مطرح است یعنی سن و سیاست و ثروت باید با تسامح و تساهل بیشتری نگریسته شود. باید توجه داشت که اگر رای مجلس به کابینه مناسب نباشد این مسئله در جامعه با این عنوان بازتاب پیدا می کند که مجلس قصد همکاری با رئیس جمهور منتخب را ندارد.                                                                     
برخی از فضاسازی ها و فشارها هم در خارج از مجلس توسط افراطیون در حال پیگیری است. آیا این مسائل در نظر مجلس نسبت به کابینه پیشنهادی تاثیر گذار است؟                                          
باید این را بپذیریم که مجلس در انتخاب های خود کمترین گرایش را به منتخب مردم داشت. از این جهت باید مراقب باشد که این تصور شکل نگیرد که مجلس می خواهد رئیس جمهور را مجبور کند تا با معرفی گزینه های دیگر شکست انتخاباتی خود را جبران کند. بر همین اساس در مجلس یکی دو نفر از کاندیداهای وزارت با مخالفت مواجه شدند با این عنوان که در صورت رد این افراد گزینه های نزدیک به مجلس در راس این وزارت خانه ها قرار می گیرند. اولا هیچ تضمینی وجود ندارد که در صورت رد فردی، رئیس جمهور مجبور شود نفر مورد نظر مجلس را برای وزارت خانه معرفی کند، ثانیا این که افراط چپ و راست تلاش می کنند با فضاسازی ها در راستای انتخاب های رئیس جمهور اثر گذار باشد نتایج کار بعد ها به آنها بر می گردد. بر همین اساس مجلس می تواند در صورت انخاب نیروهای غیر نزدیک به خود بر آن وزارت خانه ها نظارت کند و از نظر ما فشارهای خارج از مجلس هم برای تاثیر بر نظر مجلسیان محکوم است.                                                                                                                                                                                               ما باید بدانیم که انتخاب بر عهده رئیس جمهور است و ما هم در مجلس حق اظهار نظر، مخالفت و موافقت داریم اما موضوع موافقت و مخالفت در حد مقبولیت و مشروعیت باید باشد. مثلا باید بررسی کنیم که وزیر در بدنه وزارت خانه خود مقبولیت دارد و می تواند خود را انطباق دهد. همچنین سابقه و کارنامه اش بررسی شود و از طرف دیگر بررسی شود که وزیر بر اساس معیار های عمومی کشور و قانون اساسی چه میزان اعتبار دارد. در همین رابطه موضوع سن و سیاست و ثروت بیش از اینکه هدف باشد بهانه است و افراطیون چپ و راست هم بدون ادله کافی با کابینه مخالفت می کنند.
در داخل کمیسیون اقتصادی با کدامیک از وزرای پیشنهادی دیدار داشته اید؟
بنده شخصا با همه وزرا چه در فراکسیون و چه در نشست های خصوصی و خانگی دیدار داشته ام.

 اهم گفتگوها در چه زمینه ای بوده است؟
در چند مورد وزرا را مورد سوال قرار می دهیم. اول سابقه علمی و عملی و تناسب با مسئولیتی که قرار است به عهده بگیرند. دوم بحث مسئولیت ها و اختیارتی است که قرار است بر عهده آنها گذاشته شود از جهت قوانین، بودجه، برنامه و چشم انداز مربوط به وزارت خانه شان. سوم در رابطه با مباحث و شرایط اقتصادی و سیاسی امروز و آثار آن بر اجرا. بر همین اساس موضوعات مورد پیگیری ما تحت عنوان اهلیت، مدیریت و شرایط قابل ارزیابی است.

به نظر شما بررسی های مجلس تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟
حدس ما این است که تا چهارشنبه یا حد اکثر تا صبح پنج شنبه طول خواهد کشید که البته تلاش ما این است که در روز چهار شنبه ما رای وزرا را به طور قاطع اخذ کنیم.
خبرگزاری تدبیر/ علیرضا کنعان رو
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین