کد خبر: ۲۰۴۹۱۹
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۸

ایران با درهم کوبیدن اردن، انتقام گرفت

تیم ملی بسکتبال ایران با در هم کوبیدن اردن انتقام شکست جام ملت‌های 2011 را از این تیم عربی گرفت و راهی مرحله نیمه‌نهایی شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: تیم ملی بسکتبال ایران در مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌های قهرمانی آسیا به مصاف اردن رفت و با نتیجه 94 بر 50 به پیروزی رسید و با گرفتن انتقام شکست در دوره گذشته راهی نیمه‌نهایی شد. ایران در این مسابقه از همان ابتدا تیم برتر میدان بود و در بیشتر زمان مسابقه با ترکیب اصلی‌اش بازی می‌کرد.

*کوارتر نخست:31 بر 11 ایران

تیم ملی بسکتبال ایران با پیراهن سفید و با ترکیب مهدی کامرانی، حامد آفاق، صمد نیکخواه‌بهرامی،‌اوشین ساهاکیان و حامد حدادی وارد میدان شد و همان ابتدا با دو امتیاز مهدی کامرانی از حریف پیش افتاد. اردن که در این مسابقه شوت‌های سه امتیازی را در دستور کار داشت، در هر موقعیت شوت می‌زد اما ناموفق بود. دو امتیاز حدادی و شوت سه امتیازی صمد نیکخواه‌بهرامی مجموع امتیازی ایران را به 7 رساند تا ایران در چهار دقیقه نخست بازی از حریفش پیش بیفتد.

در ادامه اردن سرعت بازی را با نفوذهای "جیمی باکستر" آمریکایی بیشتر کرد اما دفاع منطقه‌ی ایران و پرس نفر به نفر گاردهای ایران امان اردنی‌ها را بریده بود. با این حال پس از پنج دقیقه بالاخره "جیمی باکستر" به سبد ایران رسید و نخستین امتیاز را برای حریف بدست آورد.

ایران دفاع خوبی در این مسابقه داشت و سعی می‌کرد با شوت‌های پیرامونی امتیازآوری کند و از همین مساله نیز فرصتی ایجاد کند تا حامد حدادی بتواند در ریباند موقعیت گل بدست بیاورد. ایران کوارتر نخست را کوبنده آغاز کرده بود و در تمام برنامه‌هایش موفق بود. سه دقیقه به پایان مسابقه باقی مانده بود و ایران 17 بر 6 از حریفش پیش افتاد.

ریباندهای خوب و انتقال سریع توپ برای ایران اردنی‌ها را کلافه کرده بود. تمام برنامه‌های حریف عربی ایران به "جیمی باکستر" ختم می‌شد که در مهار بازیکنان ایران بود. موتور گلزنی ایرانی‌ها نیز باز شده بود و بسکتبالیست‌های ایران یکی پس از دیگری شوت‌های سه امتیازی‌شان را وارد سبد اردن می‌کردند. ایران 23 بر 6 از حریفش پیش بود و پنج خطا شد و همین فرصتی در اختیار اردنی‌ها گذاشت تا امتیازآوری کنند اما بازهم برابر دفاع قدرتمند ایران تسلیم شدند و دوباره رو به پرتاب سه امتیازی آوردند.

ایران در دقیقه پایانی بازی 30 بر 9 از حریفش پیش افتاد و تا انتهای کوارتر نخست برتری‌اش را حفظ کرد تا اینکه در نهایت توانست 31 بر 11 به پیروزی برسد.

*کوارتر دوم: 22 بر 17 ایران

در کوارتر دوم مسابقه اردنی‌ها نخستین امتیاز را کسب کردند و بازی 31 بر 13 شد اما شوت سه امتیازی پاسخ این امتیاز بود و دوباره ایران قدرت‌نمایی کرد. بچیروویچ در کوارتر دوم بازیکنان جوان‌تر خود یعنی محمد جمشیدی و روزبه ارغوان را به زمین فرستاد و در کنار آنها از آرن داوودی، سامان ویسی و اصغر کاردوست نیز استفاده کرد تا ترکیب اصی‌اش فرصتی برای استراحت داشته باشند.

ایران با دفاع خوب فرصت مناسبی برای گلزنی داشت و روزبه ارغوان با پرتاب سه امتیازی خود توانست سی و هفتمین امتیاز را برای ایران کسب کند. در ادامه صمد نیکخواه‌بهرامی دوباره وارد زمین شد و جای محمد جمشیدی را گرفت. قدرت دفاع و حمله ایران در این مسابقه بی‌نظیر بود و اجازه کار به اردنی‌ها نمی‌داد. پنج دقیقه از کوارتر دوم نیز گذشته بود و اردن تنها 13 امتیاز کسب کرده بود.

در ادامه دوباره اردن رو به پرتاب سه امتیازی آورد و دوباره تمام توپ‌ها را به "جیمی باکستر" داد. او نیز سعی داشت از موقعیت‌هایش استفاده کند و بالاخره یک شوت سه امتیازی‌اش را وارد سبد کرد. بچیروویچ نیز برای کنترل او مهدی کامرانی را وارد زمین کرد تا بتواند به صورت نفر به نفر این بسکتبالیست آمریکایی را کنترل کند.

در ادامه جمشیدی دوباره جای نیکخواه را گرفت و حدادی به جای کاردوست وارد زمین شد و همان ابتدا توپش را با یک اسلم دانک وارد سبد اردن کرد و امتیازهای ایران را به 41 رساند. بچیروویچ در این دقایق که حاشیه امنیتی خوبی برای تیمش احساس می‌کرد از تمام بازیکنانش بهره می‌برد تا مهره‌های اصلی بتوانند استراحت کنند. ایران در سه دقیقه مانده به پایان نیمه نخست 45 بر 22 از حریفش پیش بود و در ادامه نیز این برتری را حفظ کرد.

در دقایق پایانی اردن دفاع نفر به نفر را در دستور کار قرار داد اما مهره‌های پیرامونی ایران از این پرس عبور می‌کردند و با پاس‌های زیر سبد، حامد حدادی را در موقعیت امتیازآوری قرار می‌دادند. در دفاع نیز ایران سیستم منطقه‌ای داشت و اجازه کار به اردنی‌ها نمی‌داد. شوت‌های حریف ایران ناموفق بود و نفوذ آنها به زیر سبد نیز ناکام می شد. یک دقیقه به پایان کوارتر دوم باقی مانده بود و ایران 50 بر 22 از حریفشس پیش بود که "جیمی باکستر" در دو صحنه خالی ماند و دو شوت سه امتیازی زد و بازی 50 بر 28 شد.

در همین یک دقیقه هم دفاع پرس "جیمی باکستر" را کنترل کرد و ایران توانست امتیازهایش را افزایش دهد. در نهایت این کوارتر با برتری مطلق ایران و با نتیجه 22 بر 17 به پایان رسید و ایران در نیمه نخست 53 بر 28 به برتری رسید.

*کوارتر سوم: 21 بر 8 ایران

نیمه دوم با امتیازآوری ایران آغاز شد. بچیروویچ همانند همیشه ترکیب اصلی‌اش یعنی کامرانی، آفاق،‌ نیکخواه بهرامی، ساهاکیان و حدادی را وارد میدان کرد. ایران با دفاع خوب اردنی‌ها را متوقف کرده بود و در سه دقیقه نخست کوارتر سوم 6 بر هیچ پیش بود. در حالی که ایران امتیازهای خود در این کوارتر را به هشت رسانده بود اردنی‌ها بالاخره پس از چهار دقیقه نخستین امتیازش را بدست آورد.

دفاع ایران کابوس اردنی‌ها شده بود و از طرف مقابل نیز شوت‌های سه امتیازی حامد آفاق به طور مستقیم وارد سبد اردن می‌شد. اردنی‌ها هرسیستمی داشتند به کار بردند تا ایران را دفاع کنند اما ناموفق بودند. با این حال بازهم در شوت‌های سه امتیازی خوب کار می‌کردند و به امتیاز می‌رسیدند.

سه دقیقه به پایان کوارتر سوم مانده بود که ایران 72 بر 35 از اردن پیش افتاد. اردنی‌ها نیز پنج خطا شده بودند و همین فرصتی خوب برای تیم ملی ایران بود. بچیروویچ دوباره مهره‌های اصلی‌اش را از زمین خارج کرد و به نیمکت خود فرصت داد تا برابر اردن به میدان بروند. این دقایق ایران در دفاع خوب بود اما در حمله نمی‌توانست امتیازآوری کند. بازی در این کوارتر 21 بر 7 به سود ایران بود ملی پوشان این برتری را حفظ کردند و در نهایت این کوارتر با نتیجه 21 بر 8 به سود ایران به پایان رسید.

* کوارتر چهارم: 20 بر 14 ایران

کوارتر پایانی با امتیازآوری اردنی‌ها آغاز شد. بچیروویچ به مهره‌های اصلی‌اش چون حامد حدادی و صمد نیکخواه‌بهرامی استراحت داد و دیگر بازیکنانش در میدان اسیر دفاع پرس تمام زمین اردن شده بودند. اردنی‌ها با این سیستم توپ و میدان را در اختیار گرفته بودند و 5 بر هیچ پیش بودند. در حالی که ایران تحت دفاع شدید اردنی‌ها بود بچیروویچ سیستم دو گارد را در دستور کار قرار داد و توانست پرس اردنی‌ها را بشکند و ایران با شوت سه امتیازی محمد جمشیدی نخستین امتیازش را کسب کرد.

در ادامه اردن با نفوذ به زیر سبد ایران دوباره توانست امتیاز آوری کند. البته حاشیه امنیت امتیازی ایران خوب بود و اردنی‌ها کار بسیار دشواری داشتند اما بازهم این تیم سعی داشت به امتیازآوری‌اش ادامه دهد. بازی 79 بر 44 به سود ایران پیش می‌رفت اما در پنچ دقیقه‌ای که از کوارتر چهارم گذشته بود اردن 8 بر 7 از ایران پیش بود. در همین دقایق پنج خطا شدن ایران فرصتی به اردنی‌ها داد تا بتوانند امتیازآوری کنند و از ایران پیش بیفتند.

در دقیقه پنجم مسابقه گرفتگی عضله حامد حدادی باعث شد تا بازی چند دقیقه‌ای متوقف و نگرانی در چهره بسکتبال دوستان حاضر در سالن دیده شود. حدادی با کمک صادقی پزشک تیم از میدان خارج شد که البته مشکلش جدی نبود. با آغاز دوباره بازی ایران توانست در دفاع بهتر کار کند و جمشیدی نیز دوباره امتیازآوری کرد. بازی در ادامه در اختیار تیم ملی ایران بود و امتیازهای سهراب‌نژاد،‌ داوودی و جمشیدی فاصله دو تیم در کوارتر پایانی را به سود ایران کاهش می‌داد. ایران با اینکه 85 بر 48 از اردن پیش بود در کوارتر چهارم 13 بر 10 عقب بود تا اینکه با نفوذهای جمشیدی بازی 13 بر 13 برابر شد.

به گزارش ایسنا، دو دقیقه به پایان مسابقه باقی مانده بود که ایران 87بر 49 از حریفش پیش بود. جمشیدی در این دقایق عملکرد خوبی در میدان داشت و با کمک آرن داوودی دفاع اردن را آزار می‌داد. در ادامه بازی بسکتبالیست اردن با خطای عمد اصغر کاردوست را نیز مصدوم کرد و او نیز به عنوان دومین بازیکن پست پنج ایران در این مسابقه مصدوم شد و روی نیمکت نشت. یک دقیقه به پایان مسابقه باقی مانده بود که ایران برتری‌اش را حفظ کرد و در نهایت با نتیجه 20 بر 14 در کوارتر چهارم به پیروزی رسید و در مجموع توانست 94 بر 50 اردن را شکست دهد و به مرحله نیمه نهایی رقابت‌های قهرمانی آسیا رسید.

ایران در مرحله نیمه نهایی باید با برنده دیدار چین و چین تایپه رقابت کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین