کد خبر: ۲۰۴۹۹۰
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۶

پرواز روان و ایمن‌تر خلبانان با فناوری شناسایی آشفتگی هوا

محققان مرکز هوافضای آلمان دست به ساخت یک دستگاه مبتنی بر لیزر فرابنفش زده‌اند که می‌تواند آشفتگی هوا در مسیر هواپیما را شناسایی کند تا خلبانها با اجتناب از آن، پروازهای روان‌تری داشته باشند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: پیش‌بینی پدیده «آشفتگی در آسمان صاف» تقریبا غیرممکن بوده و نمی‌توان آن را با چشم غیرمسلح یا حسگرهای رایج مشاهده کرد.

این آشفتگی می‌تواند باعث نوسان شدید هواپیما، پرت شدن چمدانها و آسیب دیدن مسافران شود و حتی در مواردی این آسیب متوجه خود هواپیما شده است.

اکنون محققان سیستم فرابنفش تولید کرده‌اند که می‌تواند تغییرات ریز در آب‌وهوا را شناسایی کرده و در نتیجه به خلبان در اجتناب از روبرو شدن با آشفتگی هوا در مسیر پروازی کمک کند.

این محققان اکنون در حال انجام پروازهای آزمایشی در آسمان اروپا برای نمایش این فناوری هستند.

این فناوری در پی پیش‌بینی‌های پژوهش اخیر ابداع شده است که بر اساس آن آشفتگی هوا در 40 سال آینده دوبرابر خواهد شد.

محققان امیدوارند که در نهایت همه هواپیماهای مسافربری به یکی از این دستگاه‌ها برای کمک به شناسایی نقاط آشفتگی هوا در مسیر پرواز مجهز شوند.

هنوز درک درستی از چگونگی شکل‌گیری این آشفتگی‌های هوایی در جو وجود نداشته، اما این آشفتگی زمانی رخ می‌دهد که لایه‌های هوا با سرعتهای گوناگون از کنار هم گذر می‌کنند.

این امر منجر به ایجاد اثری موسوم به «قیچی باد» شده و امواجی تولید می‌کند که مانند امواج روی آب شکسته و گردابه‌هایی در هوا بوجود می‌آورند.

هنگامی که هواپیما با این آشفتگی هوا روبرو می‌شود، جریان هوا بر روی بالها را دگرگون کرده و میزان بالابرندگی که هواپیما قادر به دستیابی به آن بوده را تغییر می‌دهد. این امر بسته به اندازه گردابه‌ها می‌تواند منجر به حس سقوط یا لرزشهای سریع شود.

این آشفتگی بویژه در امتداد رودبادهای بد بوده که در طول سال موقعیت خود را تعییر می‌دهند و بر بسیاری از پروازهای اروپا و در سراسر اقیانوس اطلس تاثیر می‌گذارند.

اخیرا یک پرواز از سنگاپور به لندن پس از برخورد به این آشفتگی هوا حدود 20 متر سقوط کرد و 11 مسافر به همراه یکی از مهمانداران هواپیما در این حادثه آسیب دیدند.

تصور می‌شود این آشفتگی‌ هوا سالانه حدود 100 میلیون پوند در جهان هزینه در بر داشته و به آسیب‌دیدن صدها مسافر و مهماندار بینجامد.

این پروژه جدید شناسایی آشفتگی هوا که بودجه آن توسط اتحادیه اروپا تامین شده، از فناوری لیدار (شناسایی نور و محدوده) اقتباس شده که اغلب برای نقشه‌برداری از محدوده‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، این دستگاه یک پرتو لیزر فرابنفش موج کوتاه در جهت پرواز شلیک کرده و سپس مقدار نور پراکنده شده به سمت هواپیما را اندازه‌گیری می‌کند.

این کار اطلاعاتی در مورد تراکم مولکوهای هوای در مسیر روبرو و حرکت هوا ارائه کرده و از آن برای پیش‌بینی آشفتگی هوای احتمالی در طول مسیر استفاده می‌کند.

این فناوری در ماه جاری بر روی یک هواپیما در مجموعه پروازهای اطراف آمستردام و حریم هوایی اروپا آزمایش شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین