کد خبر: ۲۰۵۱۳
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۸۴ - ۱۳:۱۱

جامه سالوس بر دادگاه صدام

آفتاب‌‌نیوز : دادگاه صدام حسین در نوزدهم اکتبر آغاز شد. دادگاهی که در آن اختصاصا مواردی مطرح خواهد شد که مقامات عراقی و امریکایی می‌خواهند. پس از گذشت سه ساعت از آغاز دادگاه، تاریخ بیست و هشتم نوامبر برای تشکیل جلسه بعدی اعلام شد. این تاخیر نیز تنها به یک دلیل بود: بسیاری از شاهدانی که به دادگاه فراخوانده شده بودند، از شدت ترس حاضر به حضور در دادگاه نشدند.
اتهام حمله به ایران، کشتن صدها ایرانی، استفاده از تسلیحات شیمیایی و سرکوب کردها در داخل عراق هیچ کدام در دستور کار دادستان قرار ندارد. وی حتی به اقدام حمله به کویت در سال 1990 و قتل عام هزاران شیعه در کشورش نیز محاکمه نخواهد شد.
تنها مورد اتهامی که در اولین جلسه دادگاه بر علیه وی مطرح شد حاکی از قتل عام 143 نفر از اهالی دوجیل از شهرهای شمالی بغداد است. صدام حسین در جولای 1982 در حال عبور از این روستا بود که مورد سوء قصد نافرجام قرار می‌گیرد. وی پس از این حادثه، دستور قتل عام مردان این روستا را صادر می‌کند.
یکی از قضات دادگاه صدام حسین در خصوص طرح این موضوع می‌گوید: این مورد تنها مورد اتهامی بود که می‌توانستیم با در دست داشتن مدارک مستدل و شواهد عینی در آن به محاکمه صدام حسین بپردازیم.
البته تنها مشکل این است که ایالات متحده در دهه 1980 و زمان حمله عراق به ایران و سرکوب کردها، با ایران کشور همراهی کرده است. در این فاصله زمانی، رئیس جمهور وقت ایالات متحده- ریگان- انقلاب اسلامی در ایران را تهدیدی جدی برای منافع ایالات متحده می‌دانست.
در حال حاضر عکس‌های بسیاری از ماهواره‌های جاسوسی متحده که در حال فیلم برداری از مناطق حساس ایران هستند، در اختیار است.
این دولت ریگان بود که با مقاومت در مقابل کنگره، مانع از محکومیت صدام به دلیل استفاده از تسلیحات شیمیایی شد. این دولت ایالات متحده بود که حتی زمانی که صدام حسین در سال 1988 با بمباران شیمیایی حلبچه صدها نفر را به خاک و خون کشید، نه تنها به انتقاد از صدام حسین نپرداخت، بلکه از وی حمایت نیز کرد.
مساله دوجلیل شاید هیچ سئوال خاصی نباشد. صدام حسین ابتدا به دلیل این اتهام محاکمه خواهد شد. شاید در صورت اثبات حکم اعدام صدام حسین، دیگر احتیاجی به تشکیل دادگاه‌های مجدد و صدور احکام دیگر نباشد. حکم اعدام سال گذشته در عراق رسمیت یافته و اولین متهم ماه گذشته در این کشور به دار مجازات آویخته شد.
بر اساس قوانین قضایی، صدام حسین پس از صدور رای می‌تواند تقاضای تجدید نظر کند و از پس از اعلام نتیجه دادگاه تجدید نظر و با گذشت سی روز از آن به دار مجازات آویخته خواهد شد.
بی شک صدام حسین در صورت محکومیت، اوایل سال آینده میلادی به دار آویخته خواهد شد.
در این میان شیعیان عراق و کردها نیز این حادثه را جشن خواهند گرفت. البته به دید اهل سنت عراق، صدام حسین تنها یک شهید خواهد بود.
شاید اعدام صدام حسین، پایانی باشد برای دیکتاتوری که محاکمه وی به اتهامات سنگین‌تر، سایر سردمداران قدرت در ایالات متحده را نیز به پای محاکمه می‌کشاند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین