کد خبر: ۲۰۵۳
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۸۳ - ۱۴:۰۲
درصورت تغییر مفاد قرارداد

به ترک سل خسارت نمی دهیم

آفتاب‌‌نیوز : نماينده مشكين شهر در پاسخ به خبرنگاران پارلماني درخصوص اينكه وزير اظهارداشت كه در صورت تغيير در مفاد قرارداد، ترك‌سل مي‌تواند خسارت بگيرد، تصريح كرد: وزير چنانچه چنين حرفي زده باشد مغاير با صحبت‌هاي ايشان در كميسيون مشترك بوده است چون كه بارها در جلسات كميسيون به‌ويژه در ارتباط با ضمانت‌هاي اجرايي قرارداد و تعهداتي كه ما در قبال اين قرارداد داشتيم صحبت و مذاكره كرديم.

عضو كميسيون صنايع و معادن افزود: ضمن بررسي مفاد قرارداد و صحبت‌هاي حضوري وزير مشخص شد كه در صورت ايجاد تغييرات در مفاد ما هيچ خساراتي را نبايد به ترك‌سل بپردازيم چرا كه همانگونه قرارداد با 49 درصد طرف خارجي و 51 درصد به نفع طرف ايراني به پايان رسيد.

ملكي تأكيد كرد: بازهم اين قرارداد به نفع طرف خارجي بود زيرا كه ما ارزش سهام شركت‌هاي خارجي را در بورس نيويورك با اجرايي شدن اين قرارداد به بالاترين حد خود رسانديم.

وي اظهارداشت: سودي كه ترك‌سل از بابت افزايش قيمت پايه سهام در بورس جهاني و نيويورك برده است خيلي بالاتر از مواردي كه از طريق اين قرارداد مي‌تواند نصيبش شود.

ملكي با اشاره به اينكه هيچ نوع اعتراضي از سوي طرف‌هاي خارجي مطرح نشده افزود: كارشناسان اقتصادي و مسؤولان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مشكلي در اين خصوص مطرح نكردن و هيچ نگراني در قرارداد پيش نيامده كه صحت صحبت‌هاي ما را مي‌رساند.

عضو كميسيون مشترك رسيدگي به قرارداد ترك‌سل درخصوص سهم شركت‌هاي ايراني گفت: 51 درصد تحت هر شرايطي سهام شركت‌هاي ايراني است و چنانچه شركت‌هاي ايراني در اين سهميه‌گذاري كمتر از ميزان شريك باشند از شركت‌هاي داخلي دعوت مي‌كنيم كه اين سهميه را پر كنند.

نماينده مشكين شهر در پاسخ به اين سؤال كه اگر ترك از اين قرارداد خارج شود جايگزين ديگري براي آن وجود دارد تصريح كرد: ترك اگر مي‌خواست از اين قرارداد خارج شود تاكنون خارج شده بود، زيرا دانشمندان ما وقتي توانستند به فناوري هسته‌اي دست يابند در هرگونه مسائل فني ديگر نيز مي‌توانند موفق عمل كنند.

ملكي افزود: اين سؤال داراي اشكال است چون ترك تاكنون به اين فكر نيفتاده ولي اگر بيفتد هم ما به فال نيك مي‌گيريم زيرا باحضور دانشمندان داخلي و خارجي كنسرسيومي از شركت‌هاي ايراني قطعاً اين قرارداد انجام مي‌شود.

همچنين سيدحسين هاشمي نماينده ميانه نيز در پاسخ به اينكه ترك‌سل مي‌تواند به خاطر تغيير مفاد قرارداد ادعاي خسارت كند، گفت: بستگي به قرارداد دارد اگر ايران متقبل شده كه تعهداتي برعهده گيرد بايد خساراتي بپردازيم در غيراين صورت جاي بحث نيست و در اين شرايط اميدواريم طرف ترك زودتر و سريع تر آغاز به‌كار كند.

عضو كميسيون صنايع و معادن در پاسخ به اين سؤال كه اگر طرف ترك خارج شود كشور ديگري در اين قرارداد حضور مي‌يابد اظهارداشت: بله، ولي مطمئناً ترك‌سل ادامه مي‌دهد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین