کد خبر: ۲۰۵۴۹۹
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۴

گله‌های ده‌نمکی و رویین‌تن در مراسم تشییع بحرالعلومی

پیکر سید ابراهیم بحرالعلومی‌ روزنامه‌نگار‌، منتقد،‌ بازیگر‌ و مدرس دانشگاه‌ از تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در مراسم تشییع که 22 مرداد ماه برگزار شد، هنرمندان، سینماگران، منتقدان و روزنامه‌نگاران مختلفی که سابقه همکاری با زنده‌یاد بحرالعلومی را داشتند، حاضر شدند و ضمن تسلیت به خانواده این هنرمند فقید درباره‌ی او سخن گفتند.

مصطفی شایسته تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما با اشاره به سابقه همکاری‌اش با مرحوم بحرالعلومی از 20 سال قبل، یادآور شد: بنده به‌عنوان تهیه‌کننده در فیلم‌های «پارتی‌»، «بی‌پولی‌» و... در خدمت ایشان بودم و شهادت می‌دهم او خصوصیات منحصر به فردی داشت که مجموع آن خصوصیات را در یک نفر در سینما کمتر دیده‌ام.امروز جای خالی سید ابراهیم بحرالعلومی را احساس می‌کنم.

گله‌ی ده‌نمکی از بعضی‌ها که جایشان خالی است

سپس مسعود ده‌نمکی کارگردان سینما که سابقه آشنایی او نیز با زنده‌یاد بحرالعلومی به سال‌ها قبل باز می‌گردد، در سخنانی گفت: همه چیز رفتنی است و فقط خداست که باقی می‌ماند. شاید شغل ما به نوعی است که این معنی بیشتر در آن هویدا می‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از جوان‌ها دوست دارند دیده شوند و طبیعتا صفحه تلویزیون و پرده سینما جایی برای دیده شدن است، اما می‌بینیم در چنین روزی همه چیز یک فرد از یاد خواهد رفت و تنها عمل و اثر اوست که باقی می‌ماند، معتقدم جلسات این چنینی جلسات عبرت برای ماست.

این کارگردان سینما با انتقاد از سینماگران‌ و هنرمندانی که جایشان در مراسم تشییع پیکر مرحوم بحرالعلومی خالی است‌، گفت: از قدیم رسم بود که آدم‌ها در غم و شادی هم شریک بودند، اما امروز جای خیلی‌ها اینجا خالی است که در سینما درس اخلاق می‌دهند اما امروز در اینجا نمی‌بینیمشان.

ده‌نمکی در پایان ضمن طلب مغفرت برای مرحوم بحرالعلومی گفت: ایشان بیش از ادعای خیلی‌ها در حوزه سینما و مطبوعات کار کرد و تاکید دارم که یکی از زحمت کشان‌ سینما و مطبوعات است. امیدوارم او به خاطر کارهایی که کرده است، در خاطر مردم ماندنی باشد.

میرعلایی: مرحوم بحرالعلومی با منیت میانه‌ای نداشت

در ادامه‌ی این مراسم، سیداحمد میرعلایی - مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی- که به نمایندگی از وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی در مراسم تشییع زنده‌یاد بحر‌العلومی حضور داشت‌، درباره‌اش گفت: شاید امروز وقتی به پیکر سید بحرالعلومی نگاه می‌کنیم، همه حسرت می‌خوریم که یک نفر دیگر هم رفت و اصلا به این فکر نمی‌کنیم که روزی این قرعه به نام خودمان هم می‌افتد که شاید اگر چنین فرضی می‌کردیم خیلی از منیت‌ها را کنار می‌گذاشتیم.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز شیطان در برخی از ما رسوخ کرده و «ما» جای خود را به منیت داده است. خوش به‌حال امثال سیدبحرالعلومی که با منیت از این دنیا خداحافظی نکردند و «ما» بودند.

رئیس بنیاد سینمایی فارابی که از همکاران قدیمی مرحوم بحرالعلومی است با اشاره به شخصیت این هنرمند ادامه داد: برای من روی باز‌، خوش‌رویی و صمیمیت او همیشه به یادگار خواهد ماند.

میرعلایی در ادامه با اشاره به تفرقه‌ای که امروز بین برخی از سینماگران ایجاد شده است‌، عنوان کرد: وقتی خبر از دست رفتن این سید خوب را شنیدم و خاطراتم را مرور می‌کردم، می‌دیدم که سینماگران چه گروه خوبی هستند که امروز متاسفانه متفرق شده‌ و در منیت غرق شده‌ایم.

رئیس بنیاد سینمایی فارابی در پایان سخنانش ضمن طلب صبر برای خانواده مرحوم بحرالعلومی از خداوند برای آن مرحوم آمرزش طلبید.

میرکمالی: بحرالعلومی قدر ندید

به گزارش ایسنا‌، در ادامه این مراسم محمد میرکمالی از دوستان قدیمی زنده‌یاد بحرالعلومی و همچنین از منتقدان سینمایی،‌ ابتدا از سیداحمد میرعلایی تشکر کرد و گفت: باید از آقای میرعلایی به خاطر آنکه بارها دیده‌ام در مراسم‌های مختلف هنرمندان ناآشنا و آشنا حضور دارند، تشکر کنم. امیدوارم این همت متعالی ایشان در سال‌های آتی هم برای ما و شما ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به سابقه آشنایی 20 ساله‌اش با زنده‌یاد بحرالعلومی یادآور شد: طی این 20 سال آشنایی ساعاتی نبود که من با ایشان باشم و آن ساعات به اندوه و حزن بگذرد. حالا که او رفته‌ است نمی‌دانم در نبودش چه بگویم و چه کاری انجام بدهم. یادم می‌آید که به او می‌گفتم تو با این شاد بودنت 120 سال زنده خواهی ماند اما او به من گفت که من تا پایان امسال هم زنده نمی‌مانم اما باور نمی‌کردم.

میرکمالی در پایان سخنانش گفت: این بزرگوار سال‌ها در مطبوعات قلم می‌زد اما در سال‌های کم کاری و بیکاری قدر ندید و اندوهش افزون شد. قطعا روح او شاد است، چون خودش در شاد کردن دوستانش اهتمام داشت.

دکتر پویان: بحرالعلومی،مرد زندگی کرد

دکتر علی پویان از مدرسان دانشگاه و همکاران آن مرحوم نیز پس از آنکه پشت تریبون قرار گرفت اظهار کرد: استاد بحرالعلومی با تواضع و فروتنی در کنار دانشجویانش قرار می‌گرفت و به آنها کمک می‌کرد. ظاهر او همیشه خندان بود اما دریایی ژرف و عمیق از درد ‌،غم و اندوه در سینه داشت. متاسفم از اینکه کمتر از آنچه زمینه و پتانسیل داشت،‌ از او استفاده شد.

وی ادامه داد: یادم می‌آید در همین سریال کلاه پهلوی‌، استاد بحرالعلومی بی‌حاشیه‌ترین‌ و صبورترین‌ بازیگر در انتظار دوربین بود، در حالی که دردها و مشکلات زیادی در سینه‌اش موج می‌زد.

این مدرس دانشگاه در پایان با ابراز تاسف شدید از اینکه ابراهیم بحرالعلومی از میان دوستانش رفته‌است‌، تصریح کرد: او هیچ وقت ناله نمی‌کرد چون مرد بود‌، مرد زندگی کرد‌ و مرد از میان ما رفت.

رویین‌تن: بحرالعلومی راحت شد

علی رویین‌تن کارگردان سینما در سخنانی درباره آن مرحوم گفت: خیلی خوشحالم که بحرالعلومی از میان ما رفت، چون راحت شد. من با او رابطه خاصی داشتم. سینمای ایران و فضای کثیفی که این روزها در آن غالب است باعث شده که امروز خیلی‌ها در این مراسم حضور نداشته باشند چون اگر کسانی که سید را می‌شناختند و او به آنها ابراز لطف کرده بود،‌ اینجا حاضر می‌شدند تالار وحدت پر می‌شد.

وی ادامه داد: درست است که یکسری پا بر روی گَرده بحر‌العلومی‌ها می‌گذارند و بالا می‌روند ولی ستون سینما امثال این سیدها هستند. خوب است کسانی که با خودنمایی‌ها و ان‌قلت‌هایشان این نظام را حراج می‌کنند، بدانند که آخر کار همین‌جاست.

رویین‌تن در پایان سخنانش با ابراز تاسف از اینکه پیکر سینماگران از خانه‌اشان تشییع نمی‌شود‌، گفت: امروز تمام کسانی که با پاگذاشتن روی شانه بحرالعلومی‌ها بالا رفتند، اینجا حضور ندارند. این رسمش نیست که با افراد اینگونه رفتار کنیم‌، خانه‌شان را تخریب کنیم و حتی آنقدر مرد نباشیم که زیر جنازه‌اشان را بگیریم.

شاهرخ بحرالعلومی: پدرم چراغ راهی بود که انتخاب کردم

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم که در حیاط تالار وحدت برگزار می‌شد، شاهرخ بحرالعلومی فرزند آن مرحوم درباره پدرش گفت: امروز جا دارد نه به عنوان پسر بلکه به عنوان شاگردی که در مدرسه و در دانشگاه خدمت ایشان بودم، بگویم که اصلی‌ترین مشوق بنده برای یافتن آرزوها و دغدغه‌هایم او بود.

وی ادامه داد: به عنوان یک شاگرد وظیفه خود می‌دانم که بگویم به او مدیون هستم چون پدرم در راهی که انتخاب کردم مهم‌ترین چراغ راه بود.

به گزارش ایسنا، پس از این سخنان پیکر سید ابراهیم بحرالعلومی به سوی بهشت زهرا(س) تشییع شد تا در قطعه هنرمندان آرام بگیرد.

در این مراسم غلامرضا آزادی‌، کامران ملکی‌، مهدی احمدی‌، محمود گبرلو،‌ محمدرضا تخت‌کشیان‌،داوود موثقی‌، آرشاک غوکاسیان،‌ حمید خوش‌نظر‌، علی امینی‌، نوید فشامی‌، مرجان اشرفی زاده‌، حمید داود‌آبادی(نویسنده دفاع مقدس)‌، کاوه آشنا‌، سهیل کرمی‌، صدرالدین حسین‌خانی‌(تهیه کننده موسیقی) و ... حضور داشتند.

همچنین از حاضران در این مراسم می‌توان به سردار پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات و همراهانش اشاره کرد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین