کد خبر: ۲۰۵۶
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۸۳ - ۱۵:۲۵
آصفی:

تهدید و تطمیع فایده ندارد

آفتاب‌‌نیوز : فشاري كه اين روزها به بهانه عقب‌‏نشيني از لبنان بر سوريه اعمال مي‌‏شود طبق يك طراحي از پيش‌‏تعيين‌‏شده از سوي رژيم صهيونيستي و براي تضمين بقا و سياست‌‏هاي توسعه‌‏طلبانه رژيم اسرائيل است.

وي با بيان اينكه وحدت و يكپارچگي لبنان براي ما بسيار مهم است، گفت: اميدواریم گروه‌‏هاي صاحب‌‏نفوذ در لبنان به وضعيت كشور توجه كنند تا وحدت لبنان در تحولات آينده به خطر نيفتد.

لهجه ما فارسی شیوا است!
آصفي در خصوص تغيير لهجه تهران نسبت به اروپا و هشدارهاي اخير ايران، گفت: لهجه ما كاملاً فارسي شيواست و تغييري هم نكرده است.

وي ادامه داد: تحركات ديپلماتيك گسترده و سفرهاي مختلفي انجام گرفته است و مذاكرات كارشناسي از كانال‌‏هاي مختلف صورت مي‌‏گيرد و همه اين تلاش‌‏ها براي اين است كه اروپايي‌‏ها سوء محاسبه نداشته باشند و فكر نكنند كه با كش‌‏دادن مذاكرات، ايران هدف خود را فراموش مي‌‏كند.

سخنگوي وزارت امور خارجه با تأكيد بر اينكه هدف ما ايجاد اعتماد و محترم‌‏شمرده‌‏شدن حقوق ماست، گفت: اعتماد سازي دو سويه است و ما اقدامات لازم را در اين خصوص انجام داده‌‏ايم و اروپا نيز بايد توجه كند كه خلاف صحبت‌‏ها عمل نشود.

تهدید و تطمیع فایده ندارد
آصفی در خصوص رآكتور آب‌‏سنگين گفت: ما از ابتدا گفتيم كه رآكتور آب‌‏سنگين را كنار نمي‌‏گذاريم و بنا نداريم غني‌‏سازي را متوقف كنيم و تحقيقات صلح‌‏آميزمان را كنار بگذاريم؛ تهديد و تطميع هم فايده ندارد.

آصفي تصريح كرد: دو طرف به توافقات تهران، بروكسل و پاريس پايبند باشيم و اما اگر اروپا نمي‌‏تواند به تعهدات خود عمل كند صريحاً اين را اعلام كند زيرا ما چيزي بيشتر از عمل به مفاد توافق‌‏نامه‌‏ها نمي‌‏خواهيم.

وي درباره اظهارات "حسن روحاني" دبير شوراي عالي امنيت ملي مبني بر اينكه اگر اروپا به تعهدات خود عمل نكند مجلس تصميمات ديگري مي‌‏گيرد، گفت: اعتمادسازي دو طرفه است و اين‌‏گونه نيست كه فقط ما اعتمادسازي كنيم متون نوشته‌‏ شده هم به انگليسي است و در آن بحث توقف مطرح نشده است بلكه تعليق است.

آصفي با بيان اينكه در توافقات، " تضمين عيني" هم آمده است، گفت: اين يعني ما غني‌‏سازي را انجام مي‌‏دهيم و آنها هم مطمئن باشند كه از مسير صلح‌‏آميز خارج نمي‌‏شود چرا كه اگر قرار بود ما غني‌‏سازي را متوقف كنيم تضمين عيني معنايي ندارد. "تضمين عيني" براي اين به كار رفته است كه مشخص شود غني‌‏سازي وجود دارد.

سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: بحثي كه هم‌‏اكنون با اروپا در حال انجام است اين است كه طرفين به آنچه گفتند احترام بگذارند و طبيعي است كه اگر اعتمادسازي نشود بسياري از مسائل ديگر در دستور كار قرار مي‌‏گيرد و حداقل آن، اين است كه پروتكل را امضا نمي‌‏كنيم اروپا نيز بايد به پيام ايران توجه كند كه بحث‌‏هاي مطرح‌‏شده امتياز نيست بلكه حقوق ماست كه در گذشته پايمال شده است.

تونل سازی مهم نیست
آصفي در زمينه ساخت تونل در كنار تأسيسات اصفهان گفت: تونل‌‏ساختن مهم نيست؛ بحثي كه هم‌‏اكنون مطرح مي‌‏شود اين است كه ايران نبايد به تسليحات هسته‌‏اي دست يابد و اين را خود ما هم مي‌‏گوييم و تا به حال هيچ كدام از مسؤولان كشور هم نگفته‌‏اند كه بايد سلاح هسته‌‏اي بسازيم زيرا اولويت ما توسعه اقتصادي و رفاه اجتماعي است و معتقديم كه سلاح هسته‌‏اي براي ما امنيت نمي‌‏آورد اما خيلي از كشورها هستند كه فناوري صلح‌‏آميز دارند و به دنبال سلاح هم نيستند.

وي با بيان اينكه بازرسان تا به حال بارها از تأسيسات ايران بازديد كرده‌‏اند، گفت: از اين به بعد هم، آنها مي‌‏توانند از هر جايي كه در پروتكل مي‌‏گنجد بازرسي كنند و تونل هم موضوع خاصي نبوده است و همان‌‏گونه كه در گذشته انحرافي ديده نشده در آينده هم انحرافي به وجود نمي‌‏آيد.

تمایلی به رفتن به شورای امنیت نداریم
آصفي در خصوص اظهارات ديروز "كوندوليزا رايس" مبني بر اينكه تنها راه‌‏حل پرونده هسته‌‏اي ايران، ارجاع پرونده به شوراي‌‏امنيت است گفت: ما تمايلي به رفتن به شوراي امنيت نداريم زيرا اين موضوع را مي‌‏توان با اروپا حل‌‏وفصل كرد اما از ارجاع پرونده به شوراي‌‏امنيت هم نگران نيستيم.

وي ادامه داد: اگر اروپا فكر مي‌‏كند با حربه شوراي امنيت، ايران از حقوق خود مي‌‏گذرد اشتباه مي‌‏كند و يك روز انگشت ندامت به دندان مي‌‏گيرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اينكه بين اروپا و آمريكا تفاوت‌‏هايي وجود دارد و اروپا دقيقاً مثل آمريكا فكر نمي‌‏كند، گفت: به همين دليل ما با اروپا مذاكره مي‌‏كنيم اما در اينكه موضوع حمايت از رژيم صهيونيستي در صدر برنامه‌‏هاي آمريكاست ترديدي نيست و طرح صلح خاورميانه نيز به‌‏منظور حمايت از رژيم صهيونيستي است.

وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا تندي آمريكا و ايران، طوفان قبل از آرامش است؛ گفت: اين موضوع به اروپا بستگي دارد كه طوفان قبل از آرامش باشد يا نه؛ اما تلاش ما اين است كه براي اروپا روشن كنيم بحث ما بحث چانه‌‏زني و امتيازگيري و بالا بردن نرخ نيست و ما به دنبال حق خود هستيم.

آصفي با بيان اينكه اين اروپاست كه بايد بگويد تضمين عيني چه مي‌‏تواند باشد؛ گفت: روشن‌‏كردن اين موضوع، وظيفه ما نيست و اگر آنها واقعاً به دنبال اطمينان هستند و به دنبال بهانه‌‏جويي نيستند راحت مي‌‏توان محورهاي تضمين عيني را پيدا كرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه اعلام كرد: قطعاً بحث ازسرگيري غني‌‏سازي در آينده، در دستور كار ايران خواهد بود و همه نيز اين را گفته‌‏اند بنابراين بحث تندي و تهديد و خشونت نيست و واقعيت را بيان مي‌‏كنيم.

وي در پاسخ به سؤالي كه آيا اظهارات آمريكايي‌‏ها بنا به گفته مقامات ايراني كار را سهل‌‏تر مي‌‏كند، گفت: نمي‌‏دانم كدام مقام ايراني اين را گفته است اما آنچه آمريكايي‌‏ها گفتند نوعي عوام‌‏فريبي بود و اينكه گفته شود ما اين موضوعات را بررسي مي‌‏كنيم چيزي براي ما ندارد ضمن اينكه آنها مي‌‏خواهند چه چيزي را بررسي كنند؟ آيا آنها مي‌‏خواهند حقوقي را كه از ما گرفته‌‏اند بررسي كنند؟ امتيازات آنها بخشي از سناريويي است كه اجازه ندهند ايران به فناوري هسته‌‏اي برسد و ريشه در استقلال سياسي ايران دارد.

خطری کشور را تهدید نمی کند
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره وجود طرحي در شوراي عالي امنيت ملي براي مقابله با حمله احتمالي به كشور گفت: خطري امنيت ملي را تهديد نمي‌‏كند كه چنين طرحي در دست باشد اما شوراي عالي امنيت ملي و ديگر نهادهاي ذي‌‏ربط از ابتداي انقلاب هميشه هوشيار بوده‌‏اند و هم‌‏اكنون نيز هستند.

تمایل روسیه به ما ربطی ندارد
حميدرضا آصفي در خصوص اظهارات وزير امور خارجه روسيه مبني بر عدم تمايل روسيه به ازسرگيري غني‌‏سازي از سوي ايران گفت: تمايل آنها به خودشان مربوط است و منافع ما به خود ما؛ هر كس نظرش به خودش مرتبط مي‌‏شود و ما خود براي منافع خود تصميم مي‌‏گيريم.

سهم ما از هیرمند مشخص شود
آصفي در خصوص سهم ايران از آب هيرمند گفت: ما براساس حق آب خود به دنبال سهم خود هستيم و اميدواريم در افغانستان، آب هيرمند پر شود كه سهم ما هم مشخص شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین