کد خبر: ۲۰۶۰۰۱
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵

روزهای سخت دولت روحاني با این مجلس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گرچه از دست دادن سه مهره ی اصلی برای رئیس جمهور در اولین تعامل دولت یازدهم با مجلس نگرانی های خاص خود را دارد و نشان می دهد که مجلس اصولگرا اهل تسامح با دولت جدید نمی باشد و به هیچ وجه حاضر نیست نسل پر انرژی و تحول خواه آینده که افراد تحت پوشش این سه وزارتخانه را شامل می شود به آسانی به جناح دولت هدیه دهد ولی باید در نظر گرفت که رأی اعتماد به 15 وزیر پیشنهادی از سوی مجلسی که اکثریت آن رقیب سیاسی جناح دولت محسوب می شوند و پشتیبان کاندیدایی غیر از رئیس جمهور فعلی بودند دستاورد چندان کمی نیست.

این امر از آنجا اهمیت بیشتری می یابد که انتخابات مجلس نهم دوسال پس از وقایع سال هشتاد و هشت در عرصه ی میدان داری اصولگرایان، رد صلاحیت اصلاح طلبان و دلسردی سیاست پیشگان معتدل انجام شد. و به همین جهت هم بود که طبیعی به نظر می رسید که محور اصلی سخنان نمایندگان مخالف، حول رفتار وزرای پیشنهادی در زمان رخدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم باشد. گرفتن رأی اعتماد برای 15 وزیر با توجه به ساختار سیاسی مجلس نشان از درایت روحانی در اقناع نمایندگان و جلب همراهی آنان دارد.

پس می توان حدس زد مجلسیان به تیم اقتصادی روحانی و همچنین وزارت خارجه رأی اعتماد قابل تأملی دادند نه از این جهت که بخواهند از درِ تساهل در مقابل وی ظاهر شوند بلکه از این جهت که روحانی توانست مدبرانه ضمن تشریح وضع اقتصادی نابسامان موجود، پیوند پیروزی خود در رفع این مشکلات را با پیروزی نظام وحتی گروه رقیب جا بیندازد به عبارت دیگر آنان نه به دلخواه بلکه از سر اجبار پذیرفتند که از مواضع تند خود عقب نشینی کنند و به سبب گرفتار نیامدن در پیشگاه افکار عمومی وزیرانی را به عنوان عامل بهبود وضع اقتصادی در دولت پذیرا باشند.

هم چنین نظر به ترکیب آراء موافق و مخالف وزرای پیشنهادی از سوی نمایندگان مجلس، از یک طرف نشانگر موفقیت روحانی در بده بستانهای سیاسی پیش از بررسی صلاحیتهاست و از سوی دیگر نشان می دهد جریان افراطی مجلس که علیرغم سر و صدای زیاد، حد اکثر بین 30 تا 35 نماینده را شامل می شود نتوانسته است همراهی دیگر فراکسیونهای مجلس را با خود داشته باشد و حتی در مواردی چند وحدت درون گروهی خود را نیز از دست داده است. کلام آخر این که با وجود کنش دولت و واکنش مجلس ضمن نمایش ذکاوت و مهارت ریاست جمهوری در مهار افراطیون نشان داد که دولت يازدهم روزهای چندان آسانی را در مواجهه با این مجلس نخواهد داشت.

 
منبع: بهار
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین