کد خبر: ۲۰۶۱۷۶
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۴

خيز آموزش‌وپرورش باهدف صعود رتبه‌بندي معلمان

مروز با به ثمر نشستن سال ها تلاش شبانه روزي و عملياتي شدن طرح هاي زير ساختي كه هدف نهايي آن قله نشيني معلم در جامعه و ارتقاي جايگاه اين قشر عظيم تا سطح استادي دانشگاه، شايد لازم باشد نيم نگاهي هر چند كوچك و گذرا به تامين ارتقاي سطح معيشت و رفاه فرهنگيان در اين 4 سال نيز داشته باشيم.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روند پرداخت هاي آموزش و پرورش به فرهنگيان طي دولت هاي نهم و دهم و آخرين وضعيت حقوقي فرهنگيان به تفكيك ميانگين حقوقي معلمان ، دانشجو معلمان و خدمتگزاران در مردادماه سال 92 تشريح شد.

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، بنا به رسم معمول، در خاتمه دوران كاري دولت ها، گزارشي از عملكرد حوزه هاي تابعه ارائه مي شود تا علاوه بر اقدامات انجام شده در زيرمجموعه هاي دولت، نقطه ابهامي در اذهان عمومي باقي نماند. اما گزارش مستند پيش رو ، گزارشي تفصيلي و صادقانه از روند پرداخت هاي حقوقي به فرهنگيان است كه كمتر شاهد آن بوده ايم.

بر اساس اين گزارش، با سكانداري 4 ساله دكتر حاجي بابايي بر حوزه عظيم آموزش و پرورش همواره شاهد ارائه طرح هايي با محوريت ارتقاي جايگاه معلمان در جامعه با تغيير نگاه ها به اين جايگاه ، قله نشيني و صدرنشيني معلمان، حاكميت پژوهش محوري در آموزش و پرورش ، فرصت سازي براي ارتقاي علمي معلمان با تعطيلي پنج شنبه ها ، راه اندازي دانشگاه فرهنگيان به عنوان زيباترين ثمره تحول بنيادين و ... بوده ايم و كمتر مباحث معيشتي و رفاهي قشر آينده ساز كشور در ديدگاه و بيانات بالاترين مقام اين وزارتخانه نظرها را به خود جلب كرده است، اما امروز با به ثمر نشستن سال ها تلاش شبانه روزي و عملياتي شدن طرح هاي زير ساختي كه هدف نهايي آن قله نشيني معلم در جامعه و ارتقاي جايگاه اين قشر عظيم تا سطح استادي دانشگاه، شايد لازم باشد نيم نگاهي هر چند كوچك و گذرا به تامين ارتقاي سطح معيشت و رفاه فرهنگيان در اين 4 سال نيز داشته باشيم تا مشخص شود كه به موازات ارتقاي جايگاه معلم به معيشت و رفاه او نيز توجه لازم مبذول شده است.

اين گزارش مستند در ارائه آخرين جدول پرداخت حقوقي (جدول 1) كاركنان آموزش و پرورش در مردادماه 92 مي افزايد : وزارت آموزش و پرورش با:

-   898 918  نفرمعلم (نهصد و هجده هزار و هشت و نود و هشت) با ميانگين حقوق 1342100تومان (يك ميليون و سي صدو چهل و دو هزار و صد تومان)

-   66566 نفر نيروي خدماتي (شصت و شش هزار و پانصد و شصت و شش نفر ) و با ميانگين حقوق 937500تومان (نهصدو سي و هفت هزارو پانصد تومان )  

-   23294  نفردانشجوي متعهد خدمت ( بيست و سه هزار و دويست و نود و چهار ) با ميانگين حقوق 382300(سيصدو هشتاد و دو هزارو سي صد تومان )

كه در مجموع 1008758 نفر ( يك ميليون و هشت هزار و هفتصد و پنجاه و هشت نفر ) ميانگين حقوقي معادل 1293200تومان ( يك ميليون و دويست و نود و سه هزارو دويست تومان ) دريافت مي كنند كه اعتبار اين مبلغ در مردادماه  1392رقمي معادل 12332530ميليون ريال(تقريبا برابر يك هزار و دويست و سي وسه ميليارد تومان )  ويژه معلمان ، و مبلغ 624056  ميليون ريال (  تقريبا برابر شصت  و دو ميليارد و چهار صدو پنج ميليون تومان  ) ويژه كاركنان خدماتي و 89053 (  تقريبا برابر هشت ميلياردونهصدو پنج ميليون تومان  ) كه در مجموع رقمي معادل 13045639ميليون ريال (  تقريبا برابريك هزار و سيصدو چهار ميليارد تومان  ) شده است .    كه شرح آن در جدول شماره 1 پيوست آمده است :

 

 براساس اين گزارش ، پايين ترين مبلغ دريافتي مربوط به پرسنل فرهنگي استان تهران و مناطق برخوردار مشابه آن و بالاترين آن مربوط به استان هايي نظير : ايلام ،  بوشهر ، خراسان رضوي ،  يزد ، چهارمحال و بختياري و كهگيلويه و بويراحمد است ، در توضيح علت اين امر مي توان به مواردي همچون  برخورداري فرهنگيان در استا ن هاي كمتر توسعه يافته به واسطه دريافت مواردي همچون حق بدي آب و هوا ، حق محروميت از تسهيلات و ... اشاره كرد.

اين گزارش ادامه مي دهد : مقايسه ميانگين حقوق كاركنان ادارات كل آموزش و پرورش استان هاي كشور در مردادماه 92 در مجموع درگروه :

- معلمان با 918898 نفر(نهصد و هجده هزار و هشتصد و نود و هشت نفر) ميانگين  رقمي معادل 13421000(سيزده ميليون و چهارصد و بيست و يك هزار ريال) حقوق دريافت مي دارند .

 - در بخش كاركنان خدماتي با 66566 نفر ( شصت و شش هزار و پانصدو شصت و شش نفر) ،  ميانگين رقمي معادل 9375000 (نه ميليون و سيصدو هفتاد و پنج هزار ريال ) حقوق دريافت مي دارند .

- در گروه دانشجويان متعهد خدمت با 23294 (بيست و سه هزار و دويست و نود و چهار نفر)  ميانگين رقمي معادل 382300 (سه ميليون و هشتصد و بيست و سه هزار ريال)  حقوق دريافت مي دارند .

براين اساس ، در اين ميان استان ايلام  در گروه معلمان و كاركنان خدماتي بالاترين ميانگين حقوقي با ارقام 14323048 (چهارده ميليون و سيصد و بيست و سه هزار و چهل و هشت ريال ) و10852438(ده ميليون و هشت صد و پنجاه و دو هزار و چهارصد و سي و هشت  ريال)  و كمترين پرداختي در زيرمجموعه معلمان مربوط به شهرستان هاي تهران با  ميانگين 12356446 ( دوازده ميليون و سيصد و پنجاه و شش هزار و چهار صد و چهل و شش ريال)  و دربخش كاركنان خدماتي متوجه شهر تهران با ميانگين 8513681 (هشت ميليون و پانصد و سيزده هزار و ششصد و هشتاد و يك ريال) بوده است  كه البته در بحث ميانگين حقوق معلمان نيز شهر تهران جزء رتبه هاي پايين است كه دلايل آن پيش تر ذكر شد ،

در بخش دانشجويان متعهد خدمت نيز از نظر فراواني تعداد دانشجو بيشترين آمار مربوط به استان خراسان رضوي و كمترين آن مربوط به استان سمنان مي باشد كه رقم پرداختي آن ها يكسان و معادل 3823000 ( سه ميليون و هشتصدو بيست و سه هزار ريال)  مي باشد.

 

در ادامه اين گزارش آمده است :  نگاهي به جدول آمار كاركنان ادارات كل آموزش و پرورش استان هاي كشور در مردادماه 92 ( جدول شماره 2 ) و اشاره به محدوده پرداخت حقوق در ازاي جمعيت خاص در اين جدول نمايش داده شده است بعنوان مثال بصورت ميانگين در سراسر كشور از مجموع 918898 نفر(نهصد و هجده هزار و هشتصد و نود و هشت نفر) معلم اين وزارتخانه تعداد 9071 (نه هزار و هفتاد و يك نفر ) ماهانه بيش از دو ميليون تومان و تعداد  ، 447/29  نفر (بيست  و نه هزار و چهارصدو چهل و هفت نفر)  بين يك ميليون و هشتصد تا دو ميليون تومان و تعداد 81422  نفر(هشتاد و يك هزار و چهارصدو بيست و دو نفر)  بين يك ميليون و ششصد تا يك ميليون و هشتصد هزار تومان و تعداد 140945 نفر ( يكصد و چهل هزار و نهصدو چهل و پنج نفر) بين يك ميليون و چهار صد تا يك ميليون و ششصد هزار تومان و تعداد 232890 نفر (دويست و سي و دو هزار و هشتصدو نود نفر) بين يك ميليون و دويست تا يك ميليون و چهارصد هزار تومان و 268547 (دويست و شصت و هشت هزار و پانصد و چهل و هفت )  نفر بين يك تا يك ميليون و دويست هزار تومان حقوق  دريافت مي دارند.

همچنين براساس اين گزارش ،  تعداد 141431 نفر (صدو چهل و يك هزار و چهارصدو سي و يك نفر ) نيز ماهانه بين هشتصد تا يك ميليون  تومان و تنها 15145 (پانزده هزار و يكصدو چهل و پنج نفر) نيز كمتر از هشتصد هزار تومان  حقوق دريافت مي كنند. كه عموما از افرادي هستند كه سابقه پايين دارند .

اين گزارش اضافه مي كند : برخي فرهنگيان علي رغم سنوات بالا ممكن است دريافتي پايين و كم  داشته باشند كه علت اين امر را انجام وظيفه در مركز استان از بدو استخدام ، عدم برخورداري از حق مناطق كمترتوسعه يافته و روستايي  ، نداشتن پست هاي مديريتي  در مدرسه و ... عنوان كرد. جدول شماره 2 مبين اين ارقام مي باشد .

اين گزارش در ادامه با مقايسه ميانگين حقوق كاركنان رسمي و پيماني ادارات كل آموزش و پرورش استان هاي كشور طي سال هاي 84 13تا 1392 مي افزايد : ميانگين حقوق فرهنگيان در سال 84 رقمي معادل 279600تومان  (دويست و هفتاد و نه هزارو ششصد تومان )  و در پايان  سال 1387 برابر 496600  تومان ( چهار صدو نود و شش هزارو ششصد تومان  ) بوده است و در مردادماه 1392 به رقمي معادل 1342100 تومان  (يك ميليون و سي صدو چهل و دو هزارو صد تومان ) كه در مقايسه با سال 1387 به رشدي معادل  7/ 2 برابر رسيده است ، همچنين اين رقم در سال 1392 در مقايسه با سال 1384 ،  به ميزان 8/4 برابر رشد داشته است . براساس اين گزارش مي توان نتيجه گرفت كه اين وزارتخانه علي رغم اينكه طي اين سال ها در گفتمان  عمومي و رسانه ها  به طرح مسائل معيشتي معلمان نپرداخته است ، اما با طرح مباحثي همچون جايگاه معلم و ارتقاي آن به نقطه اصلي خود كه موضوعات زيرساختي و بنيادين است و با تامين آن خودبخود موضوع معيشت معلمان نيز مرتفع خواهد شد ، گام برداشته است و امروز نيز با شروع  اجراي طرح عظيم نظام رتبه بندي معلمان صدرنشيني معلم را نشانه رفته است و به اين ترتيب هدف اصلي تحول بنيادين كه برگرفته از فلسفه تربيت رسمي و عمومي تعليم و تربيت با نگاه اسلامي است ، تامين خواهد شد .

اين گزارش حاكي است ؛ علي رغم تلاش هاي صورت گرفته كه به آن اشاره شد براي دستيابي به رضايت شغلي فرهنگيان و زدودن زمينه هاي ادراك نابرابري ، اجراي كامل نظام رتبه بندي معلمان ضروري به نظر مي رسد.

با عنايت به اينكه دكتر حاجي بابايي از 24 آبان 1388تصدي وزارت آموزش و پرورش را بر عهده گرفته است در مقايسه سال 92 با سال 1387 از نظر ميزان پرداخت حقوق شاهد افزايش 7/2 برابري مي باشيم . به گونه اي كه مي توان گفت حقوق فرهنگيان در دوره خدمت وي از ميانگين 496600 تومان به 1342100 تومان  افزايش يافته  است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین