کد خبر: ۲۰۶۳۴۱
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۳

کشته شدن 38 زندانی طرفدار مرسی

منابع امنیتی مصر اعلام کردند براثر شورش در یکی از زندان های این کشور که روز یکشنبه رخ داد حدود 38 نفر از طرفداران محمد مرسی رئیس جمهوری برکنار شده مصر کشته شدند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری رویترز ، وزارت کشور مصر آمار کشته ها را در این شورش در زندان تایید نکرده است اما در بیانیه ای اعلام کرد تعدادی از زندانیان که قصد داشتند از زندان فرار کنند کشته شدند.

دادگاه مصر حکم بازداشت سیصد وسه تن از طرفداران مرسی را که با کودتای ارتش مخالفت کرده بودند، صادر کرد.

این حکم بدنبال حوادث دو روزپیش میدان رامسس در قاهره صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز ، خبرگزاری رسمی مصر به نقل از دولت این کشور اعلام کرد در خشونت های روز شنبه در سراسر مصر 79 نفر کشته شده اند.

شبکه تلویزیونی الجزیره  در خبری فوری از برگزاری تظاهرات علیه کودتا در مصر در برخی مناطق قاهره، جیزه و برخی استان های مصر خبر داد.

همچنین به درخواست ائتلاف حمایت از مشروعیت در مصر تظاهراتی نیز در شهر منیا برگزار شد.

به گزارش این شبکه، نیروهای ارتش راه های منتهی به دادگاه قانون اساسی را در منطقه المعادی در قاهره بستند.

عبدالفتاح السیسی فرمانده ارتش مصر روز یکشنبه گفت ارتش پس از کشته شدن صدها نفر در ناآرامی های اخیر این کشور ، اجازه خشونت های بیشتر را نخواهد داد .

وی درعین حال مشارکت سیاسی طرفداران اسلامگرای محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر را خواستار شد.

به گزارش اسوشیتدپرس از قاهره ، سیسی که هدایت کودتای سوم ژوئیه و سرنگونی مرسی را به عهده داشت بار دیگر اعلام کرد ارتش قصد ندارد قدرت را در پر جمعیت ترین کشور عربی به دست بگیرد.

این اظهارات سیسی در نخستین سخنرانی علنی وی از زمان سرکوب مرگبار روز چهارشنبه طرفداران مرسی مطرح شد .

سرکوب مرگبار روز چهارشنبه طرفداران مرسی صدها کشته داشت و باعث شد مصر با چند روز خشونت شدید دست و پنجه نرم کند.

سیسی در اظهارات خود که از تلویزیون دولتی مصر پخش و در صفحه فیس بوک ارتش نیز منتشر شده است گفت :« ما ساکت نخواهیم نشست تا ویرانی کشور و مردم را ببینیم . »

وی تاکید کرد ارتش به دنبال قدرت نیست اما از خواست مردم که بسیار عزیزتر از حکومت بر مصر هستند حمایت خواهد کرد .

سیسی مشارکت اسلامگرایان را در حرکت سیاسی مصر به جلو خواستار شد و گفت :« ما فرصت های زیادی برای حل مسالمت آمیز بحران مصر داشته ایم و از طرفداران رژیم سابق می خواهیم در احیای روند دموکراتیک در کشور مشارکت کنند.»

شبکه تلویزیونی الجزیره  در خبری  به نقل از وزیر امور خارجه قطر اعلام کرد: قطر از مصر و نه از اخوان المسلمین حمایت می کند.

سخنگوی اخوان المسلمین مصر در اسکندریه اعلام  کرد نیروهای امنیتی منزل 34 نفر از رهبران و چهره های معروف حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی اخوان المسلمین را بازرسی کردند.

انس القاضی با بیان این خبر افزود:« هفت نفر از رهبران حزب آزادی و عدالت که در زمان حضور نیروهای امنیتی در منازل خود حضور داشتند بازداشت شدند».

به گزارش پایگاه خبری محیط، القاضی با نام بردن از افراد بازداشت شده و برخی از افرادی که منازل آنان مورد بازرسی قرار گرفت، افزود:« چنین اقداماتی موجب ترس و هراس ما نمی شود  و ما تا فروپاشی کودتای نظامی تظاهرات مسالمت آمیز خود را ادامه می دهیم».

به گزارش اسوشیتدپرس از قاهره، فرمانده ارتش مصر روز یکشنبه ادعا کرد ارتش هیچ قصدی برای به دست گرفتن قدرت ندارد و خواستار مشارکت اسلام‌گرایان شد.

درحالی که مصر در خشونت غوطه ور شده است ،نبیل فهمی وزیر امور خارجه مصر در مصاحبه ای که قرار است دوشنبه منتشر شود  گفت آرمان دولت موقت همواره دموکراسی بوده است .

فهمی ، سفیر سابق مصر در آمریکا در مصاحبه ای با هفته نامه اشپیگل گفت:« من اطمینان می دهم که ما می خواهیم در مسیر دموکراسی به پیش برویم .»

وی گفت:« مصری ها تحمل نخواهند کرد که کشورشان در بلند مدت در این اوضاع وضع فوق العاده که اکنون در مصر برقرار است ، باقی بمانند.»

به گفته وی ، به محض آنکه آرامش و نظم در کشور برقرار شود ،طرفداران محمد مرسی رئیس جمهوری برکنار شده مصر که به  اخوان المسلمین وابسته است می توانند در گفتگو درباره آینده سیاسی مصر شرکت کنند.

وزیر امور خارجه مصر گفت :« کسانی که جلو اجرای قانون را نگیرند می توانند در روند سیاسی مشارکت کنند.»

فهمی همچنین به اروپایی هایی که از نیروهای دولتی به سبب سرکوب تظاهرات طرفدار مرسی انتقاد کرده اند، تاخت.

در این تظاهرات صدها نفر جان خود را از دست داده اند.

وزیر امور خارجه مصر اعلام کرد:« من متاسفم که مشاهده می کنم خشونت طرف مقابل ما به روشنی مورد توجه غرب قرار نگرفته و محکوم نشده است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه از برلین، او همچنین اعلام کرد انتظار ندارد آمریکا یا اروپایی ها در این مناقشه مستقیما مداخله کنند.

وی گفت:« این مشکل مصر است که ما مصری ها باید آن را حل کنیم .»

وزیر امور خارجه مصر افزود به ارتش اعتماد دارد.

وی گفت :«‌من مطمئن  هستم افسران ارتش مصر قدرت را قبضه نخواهند کرد .»

شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد: هزاران نفر از طرفداران جماعت اخوان المسلمین در برابر مسجد الاستقامه در استان الجیزه تجمع کردند.

این شبکه در خبری دیگر افزود: شماری از اعضای نمایندگان کنگره آمریکا خواستار توقف کمک های اقتصادی این کشور به مصر شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره ، طرفداران مرسی یکشنبه تظاهرات خود را در قاهره به دلایل امنیتی لغو کردند.

بعد از چندین روز ناآرامی و درگیری های مسلحانه، با وجود تدابیر شدید امنیتی، اوضاع قاهره آرام گزارش می شود.

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر خودروهای زرهی و نظامیان صبح یکشنبه در اطراف ساختمان دادگاه عالی قانون اساسی در جنوب قاهره مستقر شدند.

طرفداران رئیس جمهور برکنار شده مصر همچنین قرار است تظاهرات و تجمع هایی را در سراسر این کشور برگزار کنند. حامیان مرسی از دو هفته قبل در اطراف مسجد رابعه العدویه و همچنین میدان النهضه دست به تحصن زدند و آزادی محمد مرسی را خواستار شدند. ارتش صبح جمعه به این معترضان حمله کرد. در این حمله مسجد «رابعه العدویه» نیز در آتش سوخت.

یک روز پس از حمله نیروهای امنیتی مصر به مسجد الفتح که طرفداران محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده این کشور در آنجا پناه گرفته بودند، نیروهای ارتش روز یکشنبه حضوری گسترده در قاهره دارند.

مصر تدابیر امنیتی را در اطراف دادگاه عالی قانون اساسی این کشور در قاهره در آستانه تظاهرات گسترده برنامه ریزی شده طرفداران محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر، تقویت کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس از قاهره، خودروهای زرهی و نظامیان در اطراف ساختمان دادگاه عالی قانون اساسی در جنوب قاهره مستقر شدند.

اخوان المسلمین اعلام کرد تظاهراتی را مقابل ساختمان دادگاه عالی قانون اساسی برگزار خواهد کرد.

طرفداران رئیس جمهور برکنار شده مصر همچنین قرار است تظاهرات و تجمع هایی را در سراسر این کشور برگزار کنند.

در پی اقدام نیروهای امنیتی مصر به برچیدن دو اردوگاه طرفداران مرسی در قاهره که منجر به درگیری هایی شدید شد، بیش از 800 نفر در سراسر این کشور کشته شده اند.

شبکه تلویزیونی الجزیره عربی اعلام کرد در حمله به پایگاه های نیروهای امنیتی در شمال سیناء دو سرباز مصری کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

هزاران نفر در اسکندریه مصر در مراسم تشییع جنازه کشته شدگان درگیریهای اخیر شرکت کردند.

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، در درگیریهای اخیر میان نیروهای امنیتی و طرفداران محمد مرسی رئیس جمهور مخلوع این کشور در اسکندریه مصر ، عده ای از طرفداران مرسی در این شهر کشته شدند. این درگیریها پس از دعوت اخوان المسلمین از مردم برای برگزاری راهپیمایی گسترده روز جمعه به نام روز خشم رخ داد که در نتیجه آن حدود دویست نفر مناطق مختلف این کشور کشته شدند. شمار کشته ها در اسکندریه بیست نفر اعلام شده است که از جمله در میان آنها یکی از سیاستمداران محلی نیز وجود دارد. تظاهرکنندگان می گویند نیروهای امنیتی و طرفداران لباس شخصی آنها جمعه به صف تظاهرکنندگان در اسکندریه حمله کردند و شماری از مردم را به خاک و خون کشیدند. روز شنبه دولت دست نشانده ارتش این کشور، موضوع ممنوعیت فعالیت اخوان المسلمین را بررسی کرد.

کارشناسان درباره عواقب گسترش پدیده لباس شخصی ها در مصر که به موضوعی نگران کننده تبدیل شده استT هشدار می دهند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، از وقتی نیروهای امنیتی مصر اقدام به برچیدن تحصن های مخالفان کودتای نظامی در میدان های رابعه العدویه و النهضه در قاهره کردند، رسانه ها تصاویری را پخش کردند که نشان می دهد پلیس و ارتش مصر به همراه افراد لباس شخصی که اراذل و اوباش نامیده می شوند از خشونت علیه مردم استفاده می کنند.

پایگاه اینترنتی آنتی وار در گزارشی درباره دیدگاه مردم آمریکا نسبت به مداخله واشنگتن در بحران مصر نوشت : باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در واکنش به خشونت ها در مصر رویکردی دوگانه را در پیش گرفته است ، از یک سو  از لغو رزمایش نظامی این کشور با مصر خبر می دهد و از سوی دیگر از قطع کمک های نظامی به این کشور خودداری می کند.

اوباما هفته گذشته اعلام کرد : « آمریکا نمی تواند آینده مصر را تعیین کند و این مسئولیت بر عهده مردم مصر است. »

بررسی اجمالی نظرسنجی های به عمل آمده از آمریکاییها درباره اوضاع مصر نشان می دهد اظهارات اوباما بازتابی از احساسات شهروندان این کشور است چراکه شهروندان آمریکایی تمایل چندانی به مداخله کشورشان در تحولات مصر ندارند وآن را بی نتیجه می دانند.

اوضاع و ناآرامی های سیاسی در مصر وضع اقتصادی این کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده و به صنعت گردشگری این کشور آسیب جدی وارد کرده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، شرکت های بزرگ بین المللی همچنان از توقف فعالیت کارخانه های خود در مصر خبر می دهند. این در حالیست که صنعت گردشگری مصر نیز به سبب تشدید ناآرامی ها در این کشور موج جدیدی از زیان را تجربه می کند. محمد فاوی گزارشگر این شبکه در گزارشی در این باره با اشاره به این که آثار شدیدترین ناآرامی های سیاسی در مصر به بورس های بزرگ بین المللی نیز رسیده است افزود: بر همین اساس سهام شرکت های بزرگ گردشگری در جهان با توجه به نگرانی از تحت تاثیر قرار گرفتن فعالیت آنها در مصر، خسارات سنگینی را متحمل شده است.

در ادامه گزارش آمده است: شرکت های بزرگ بین المللی از جمله جنرال موتورز، شل و دیگر شرکت ها از این قبیل توقف تولیدات خود را در مصر اعلام کرده اند و این در حالیست که اقتصاد داخلی مصر نیز با پیامدهای بسته شدن بیش از چهار هزار کارخانه در سالهای اخیر دست به گریبان است. این در حالیست که صنعت گردشگری مصر نیز که چهار میلیون مصری در آن فعالیت می کنند در پی اعلام توقف سفرها و لغو پروازهای شرکت های بزرگ گردشگری به مصر، خود را برای پرداخت تاوان سنگین اوضاع کشور آماده می کند.

در ادامه گزارش آمده است: علاوه بر این دولت مصر با بحران نقدینگی بالغ بر بیست و پنج میلیارد دلار روبروست و از سوی دیگر ارزش لیره مصر نیز پانزده درصد کاهش یافته و موج شدید گرانی را به دنبال داشته است. در همین حال زیان های امسال بورس مصر به حدود نه میلیارد دلار می رسد.

گزارشگر در ادامه با اشاره به کمک های مالی دوازده میلیارد دلاری که امارات عربی متحده، کویت و عربستان سعودی وعده آن را به مصر داده اند و میلیاردها دلاری که قطر پیش از آن به این کشور داده است گفت این کمک ها صرفا مسکنی موقت برای اقتصاد این کشور به شمار می رود. افزایش میانگین رشد که به دو درصد کاهش یافته است، کاهش بیکاری که به سیزده درصد افزایش یافته است و کنترل بدهی های عمومی که به بیش از یک و نیم تریلیون لیره مصری رسیده است از جمله مهمترین چالش های پیش روی دولت مصر به شمار می رود.

پادشاه عربستان در بیانیه ای از اعراب خواست در برابر هر کس که بخواهد در مصر  ناامنی ایجاد کند بسیج شوند.

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی « اللؤلؤه» عبدالله بن عبدالعزیز با این بیانیه بطور ضمنی از کشورهای عربی خواسته است از اقدامات مقامات فعلی کشور مصر ضد گروه اخوان المسلمین حمایت کنند.

شبکه تلویزیونی العالم گزاش داد ، تظاهرات طرفداران مرسی در هفته ای که «سرنگونی کودتا» نامگذاری شده است در قاهره و چند شهر دیگر این کشور برگزار شد.

طرفداران محمد مرسی همچنین گرفتن انتقام خون قربانیان خشونتهای چند روز گذشته در مصر را خواستار شدند.

نیروهای پلیس و ارتش مصر تلاش می کنند مانع از تحصن جدید طرفداران مرسی شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین