کد خبر: ۲۰۷۵۴۵
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۹

بدهی دولت به تامین اجتماعی به ۶۰ هزار میلیارد رسید

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی در عین حال از تشکیل کارگروهی به منظور بررسی موضوع استخدام‌های اخیر در تامین اجتماعی خبر داد و گفت: پیشنهاد ما در جلسه بعدی هیات امنا این است که کارگروهی را مامور بررسی این موضوع خواهیم کرد و اگر در استخدام و به کارگیری این نیروها تخطی صورت گرفته باشد آن را به طور شفاف و رسمی اعلام خواهیم کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: یک عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی گفت: بدهی و دیون دولت به صندوق تامین اجتماعی بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان است که تنها پنج هزار میلیارد تومان از این مبلغ به صندوق تامین اجتماعی بازگشته است.

 سیدمحمد یاراحمدیان در یک نشست خبری که به منظور ارائه گزارش عملکرد گروه کارگری هیات امنای تامین اجتماعی برگزار شده بود، اظهار کرد: از عموم جامعه بیمه شدگان و در وهله دوم شرکای اجتماعی و مقامات کارگری این انتظار را داریم که در دور جدید فعالیت دولت و وزارت کار با آسیب شناسی جدی اشکالات و نواقصی که قبلا در تامین اجتماعی بود برطرف و شرایط پیشرفت و رونق در سازمان تامین اجتماعی را فراهم کنند.

وی بحث صندوق‌های بازنشستگی را مورد اشاره قرار داد و گفت: مجموعه ۱۸ سازمان بازنشستگی، بیمه‌ای و درمانی در کشور رقمی درحدود ۹۰ درصد افراد جامعه را تحت پوشش خود دارد که صندوق تامین اجتماعی با جمعیتی بالغ بر ۳۵ میلیون نفر بزرگترین صندوق بیمه‌ای کشور به شمار می‌رود و سازمان بیمه سلامت که در این جریان جایگزین سازمان خدمات درمانی شده بزرگترین مجموعه بیمه درمانی کشور است. یاراحمدیان عمده‌ترین چالش‌های پیش روی صندوق‌های تامین اجتماعی را عدم وحدت رویه در صندوق‌ها، وجود قوانین متعدد و محدودکننده، دخالت‌های متعدد بیرونی در کار صندوق‌ها، عدم تشکیل سازمان بیمه تامین اجتماعی به عنوان متولی قانونی همه صندوق‌ها و تناقض‌های قانونی موجود در نحوه اداره صندوق‌ها برشمرد.

این عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد صندوق تامین اجتماعی پرداخت. وی گفت:‌ در شش ماه گذشته صندوق تامین اجتماعی در دو نوبت دو هزار میلیارد تومان از دارایی‌های خود را به جهت تامین حقوق و مزایای کارکنان خود از دست داده است که در پایان سال ۹۰ بر اساس حسابرسی سازمان بالغ بر ۳۵ هزار میلیارد تومان بوده و سال ۹۱ با افزایش ۱۰ هزار میلیارد تومان به این رقم به ۴۵ هزار میلیارد تومان رسیده است که در سال ۹۲ ، ۱۵ هزار میلیارد تومان نیز به مجموعه این مبلغ افزوده شده و بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان دیون و بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی است.

یاراحمدیان اضافه کرد: از این رقم تنها پنج هزار میلیارد تومان به صندوق تامین اجتماعی بازگشته این درحالی است که هیچ سند رسمی و مکتوب دال بر این موضوع در اختیار نداریم. عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: در حوزه سرمایه‌گذاری صندوق‌های تامین اجتماعی مشکلات متعددی دارند و هیچ گاه این سرمایه‌گذاری‌ها با تدبیر و برنامه همراه نبوده است.

وی افزود: در حوزه شستا متاسفانه این مشکلات بیش از پیش بوده است به نحوی که سود سالیانه حاصله یک شرکت پتروشیمی درجه ۲ از کل سود شستا بالاتر است. یاراحمدیان دلیل این امر را تحمیل مدیران بی تجربه، تحویل شرکت‌های زیان‌ده، عدم پیروی از فرآیند انتخاب مناسب مدیران و غفلت مدیران و کنار آمدن مدیران صندوق‌ها با اصحاب قدرت اعم از نمایندگان مجلس و مسوولان ارشد دولتی ذکر کرد.

رییس مجمع عالی نماینده کارگران ایران تصریح کرد: سود حاصله از مجموعه سرمایه‌گذاری‌ها در صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی که بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان ارزش آن است معادل سود یک شرکت پتروشیمی درجه ۲ است. او درباره واگذاری معادن گل گهر ۱ و ۲ به سازمان تامین اجتماعی گفت: از مسوولان و مدیران عالی اجرایی می‌خواهیم که اگر این انتقال قطعی انجام نشده و مسائلی در نقل و انتقال این دو معدن به صندوق تامین اجتماعی است هر چه سریع‌تر این موانع را برطرف کنند و با این کار بخشی از دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی تسویه شود.

یاراحمدیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری شستا اظهار کرد: شستا در سه سال گذشته سود داشته است ولی مبنای این سود قیمت دفتری است. عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی گفت: میانگین سودی که در طول این سال‌ها شرکت شستا داشته بین ۱۵ تا ۱۷ درصد بوده و این سود سه تا پنج درصد زیر سود بانکی است که ما معتقدیم نسبت به قیمت واقعی شستا نیست و قیمت دفتری شستا است.

به گفته وی، قیمت دفتری مجموعه شرکت‌های شستا ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان است و باید بیش از این سودآوری داشته باشد. یاراحمدیان در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص وجود برخی مصوبات غیر قانونی سازمان تامین اجتماعی اظهار بی اطلاعی کرد و درباره برخی اخبار منتشره مبنی بر استخدام‌های غیر قانونی در سازمان تامین اجتماعی گفت: جذب هر گونه نیروی جدید اعم از پیمانی، قراردادی و ... براساس مصوبه اخیر ممنوع بوده است لذا هیات امنا در این خصوص تخلف قانونی نداشته است. با این حال اگر در انجام و پروسه این استخدام‌ها تخطی شده باشد هیات امنای تامین اجتماعی باید جوابگو باشد.

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی در عین حال از تشکیل کارگروهی به منظور بررسی موضوع استخدام‌های اخیر در تامین اجتماعی خبر داد و گفت: پیشنهاد ما در جلسه بعدی هیات امنا این است که کارگروهی را مامور بررسی این موضوع خواهیم کرد و اگر در استخدام و به کارگیری این نیروها تخطی صورت گرفته باشد آن را به طور شفاف و رسمی اعلام خواهیم کرد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این‌که میزان واقعی دیون سازمان تامین اجتماعی باید به طور مشخص اعلام شود، اظهار کرد: اخیرا مدیر عامل شستا در مصاحبه‌ای اعلام کرد که شستا را وادار کرده‌اند ۱۵ میلیارد تومان بابت کسری پرداخت حقوق بازنشستگان تسهیلات بگیرد در حالی که ما ذخیره پرداختی به بازنشستگان در یک سال آینده را داریم و اگر این بود اعلام می کردیم.

به گزارش ایسنا،یاراحمدیان در پایان با بیان این‌که بودجه سال ۹۲ صندوق تامین اجتماعی را با پنج هزار میلیارد تومان کسری تصویب کرده‌ایم گفت: کل بودجه صندوق ۳۱ هزار میلیارد تومان است که قرار است سه هزار میلیارد تومان آن را شستا و دو هزار میلیارد تومان دیگر را از محل فروش املاک و مستغلات تامین کنند اما با این حال بودجه امسال صندوق با کسری پنج هزار میلیارد تومانی مواجه شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین