کد خبر: ۲۰۷۷۴۲
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۹

"اعتدال و توسعه" دولت محور نخواهد بود

سال ها حضور در حزب اعتدال و توسعه و شورای مرکزی آن وی را به چهره ای تاثیر گذار در معادلات سیاسی تبدیل کرده بخصوص که اکنون زمانه و عصر نمو اعتدال است و وی و همفکرانش السابقون این جریان سیاسی هستند
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: شاید تا چندی پیش نام آشنای سطح عمومی نبود و توده های عام مردم با چهره اش آشنا نبودند اما به همان میزان که وی در مجامع عمومی کمتر  شناخته می شد در محافل سیاسی چهره ای مورد اعتنا برای کنشگران این حوزه بود. سال ها حضور در حزب اعتدال و توسعه و شورای مرکزی آن وی را به چهره ای تاثیر گذار در معادلات سیاسی تبدیل کرده بخصوص که اکنون زمانه و عصر نمو اعتدال است و وی و همفکرانش السابقون این جریان سیاسی هستند. حالا او نام و چهره ای آشنا نیز برای مخاطبان عام هم هست. یکی از چهره های موفق مناظره روز جمعه گذشته غلامعلی دهقان بود.وی در نظر سنجی صدا سیما در صدر قرار گرفت.

دهقان در این مناظره نشان داد از پتانسیل وظرفیت های بالایی برخودار است آنهم در حوزه ای خطیر و کلیدی که دولت یازدهم نیازمند نقش آفرینی نیرویی کارآمد در این حوزه است "سخنگویی و اطلاع رسانی" جایگاهی که  او یکی از نامزدهای اصلی تصدی اش در دولت یازدهم است   واز قابلیت های خوبی برای سخنگویی دولت تدبیر امید بهرمندمی باشد هر چند وی سخنگویی خود را نه تایید می کند نه تکذیب .

دهقان که از او به عنوان یکی از جدی­ترین گزینه­های تصدی پست سخنگویی دولت یاد می­شود وجود نقیصه اطلاع رسانی در تیم دولت را می­پذیرد و اظهار امیدواری می­کند که این ایراد هرچه سریعتر با مشخص کردن تیم اطلاع رسانی دولت برطرف شود. گفتگویی با دهقان انجام دادیم که در پی می­آید:
  
مختصری درباره روند فعالیتی حزب اعتدال و توسعه برای ما بفرمایید
حزب اعتدال و توسعه هم اکنون به عنوان حزب محوری جریان میانه کشور یا به تعبیری دیگر جریان اعتدال گرایان شناخته می ­شود این حزب در سال 78 تاسیس و سابقه 14 ساله دارد و اولین حزبی است که چند ماه پیش و در بهمن 91 خواهان حضور دکتر روحانی در انتخابات شد. با پیروزی روحانی انتظارات از اعتدال و توسعه هم بالاتر رفت. با توجه به اینکه چند تن از اعضای این حزب به عنوان وزیر و معاون تعیین شدند به نظر می­رسد با توجه به شرایط جدید کشور بحث تشکیل کنگره آتی حزب به نظر شورای مرکزی حزب بستگی دارد و منتظر هستیم با توجه به این شرایط نوین در این رابطه تصمیم گیری گردد.
 
ما شاهد بودیم که عموم احزابی که در کشور شکل گرفتند احزاب دولت ساخته هستند و پس از پایان عمر این دولت­ها این احزاب هم کم کم به بوته فراموشی سپرده شده­اند، اعتدال و توسعه چه ساز و کاری برای جلوگیری از این اتفاق در نظر گرفته است؟

اعتدال و توسعه با این دولت نیامده است که بخواهد با رفتن این دولت برود. 14 سال از عمر تاسیسش می­گذرد و با گذشت دو دولت باز هم به کار خود ادامه داد تا جایی که توانست در انتخابات اخیر به پیروزی در انتخابات دست یابد. پس فرق است بین اعتدال و توسعه با مثال­هایی که شما فرمودید. روح حاکم بر اعتدال و توسعه اینست که ضمن اینکه یار و یاور رئیس جمهور منتخب است، اما می­تواند با گذشت زمان و مرور آن نقدهای سازنده و منصفانه نسبت به این مجموعه داشته باشد، تا از موارد پیشین جلوگیری شود. اعتدال و توسعه بنا ندارد بر اساس وابستگی­های تشکیلاتی چشم خود را بر روی مشکلات و نقایص ببندد و از بیان ایرادات و اشکالات احتمالی ترسی ندارد. 
 
پدیده­ای که در جمهوری اسلامی ما شاهد آن بودیم اینست که احزاب کارکرد حزبی نداشتند و نزدیک به انتخابات فعالیت آنها بیشتر می­شود و با پایان آن هم کنار می­روند، چه باید کرد که این اتفاق نیفتد و احزاب کارکرد کامل و واقعی خود آنطور که در جهان مطرح است پیدا کنند و در آن چارچوب فعالیت کنند؟

باید بپذیریم که احزاب در ایران نتوانستند فعالیت موفقی از خود به جای بگذارند. تمامی کارکردهای حزبی خود را در عمل محقق نکردند. در میان کارکردهای سه گانه احزاب، در ایران کارکرد حزبی چشمگیر تر بوده و کارکردهای آموزشی و کادرسازی برای آینده خیلی چشمگیر نبوده است که باید برای این منظور احزاب تدابیری بیندیشند و دولت مستقر هم در این زمینه فعالیت هایی انجام دهد، اما فعالیت اصلی را خود احزاب باید انجام بدهند که باید در این رابطه هرسه کارکرد را مورد توجه قرار دهند. به نظر من از طرف دولت اقداماتی چون احیای خانه احزاب می­تواند برای بهبود امور احزاب موثر باشد، به این شرط که این 224 تشکیلات سیاسی و صنفی بتوانند اول با خود تعامل کنند و در حقیقت بازی کلان سیاسی را در خانه احزاب پیاده کنند نه اینکه هر کسی ساز خود را بزند، با اینکه چند نفری بیشتر نباشد.
 
یکی از مشکلاتی که در دولت جدید با آن مواجه بودیم داستان اطلاع رسانی ضعیف دولت است در حالی که در بسیاری از وزارتخانه­ها حتی معاونین هم تعیین شده­اند هنوز سخنگو مشخص نشده است و این نقص بزرگی است؟

امیدواریم این نقیصه هم به زودی حل شود و قسمت شورای اطلاع رسانی ریاست جمهوری و همچنین سخنگویان فعال شود و انتظار می­رود کسی در این جایگاه قرار گیرد که قابلیت های فکری، تئوریک و همچنین قدرت روابط عمومی بالا با رسانه­ها و همچنین در خطابه و سخنوری هم توانمند باشد.
 
یکی از نقیصه­های اصلی دولت جدید بحث اطلاع رسانی است، بحثی که ریشه­اش به پیش از انتخابات باز می­گردد. آقای روحانی تنها نامزدی بودند که روزنامه نداشتند و از حیث رسانه­ای بسیار ضعیف عمل کردند، این اتفاق پس از پیروزی ایشان هم مشاهده شده و عدم هماهنگی ایشان با رسانه­های همسو باعث شده که هیچ مرکز مستقیمی برای اطلاع رسانی اخبار دولت وجود نداشته باشد. این مشکل چگونه می­تواند حل و فصل شود؟

بخشی از این نقیصه به این دلیل است که جریان اعتدال گرا پیشینه کمتری نسبت به جریان اصلاح طلب و اصولگرا دارد و به همین دلیل در بحث رسانه­ای هم نتوانستیم چندان موفق عمل کنیم و با این فرمایش شما موافق هستم. در ایام انتخابات هم ما شاهد بودیم در میان پایگاه­های خبری برای مدتها سایت آفتاب نیوز بود که خبرهای سفرهای آقای روحانی را پوشش می­داد اما خوشبختانه در ماه پایانی منتهی به انتخابات سایت شما، یعنی خرداد نیوز هم به این مجموعه اضافه شد و کمک بسیاری هم در این مجموعه انجام داد. اما پیروزی آقای روحانی یکی به دلیل شخصیت کاریزماتیک خود آقای روحانی بود و همچنین حمایت­های آیت­الله هاشمی و سید محمد خاتمی از ایشان. البته انصراف ایثارگرایانه و جوانمردانه آقای عارف را هم نباید از یاد ببریم. اما با روح کلی سخن شما موافقم و این نقیصه همچنان ادامه دارد و باید مجموعه اعتدال اقدامات لازم برای این موضوع بسیار مهم انجام دهد.
 
در رابطه با بحث سخنگویی دولت گمانه­زنی­های فراوانی به گوش می­رسد و بسیاری از شنیده­ها حاکی از آنست که شما به عنوان جدی­ترین گزینه برای این سمت مطرح هستید، این شایعات به ویژه پس از مناظره جمعه که شما در آن خوش درخشیدید، شدت یافته است. آیا این شایعات صحت دارد؟

شما به بنده لطف دارید در خصوص مناظره جمعه، به هر ترتیب این صحبت­ها بوده است، من نه آنرا تایید می­کنم و نه تکذیب. 

منبع: خردادنیوز/ سعید جعفری پویا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین