کد خبر: ۲۰۷۷۸
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۸۴ - ۱۸:۵۹

شادی فقیر دوستان و انتظارات جامعه

آفتاب‌‌نیوز : حمیدرضا جلایی پور استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران که در همایش یکروزه تحلیل جامعه شناسی انتخابات ریاست جمهوری نهم سخن می‌گفت با بیان این مساله که تحلیل کسانی که معتقدند جامعه ایران توده‌ای تر شده است را قبول ندارد به تحلیل چرایی شکست اصلاح طلبان در انتخابات اخیر پرداخت. 

جلایی پور علت اول نتیجه حاصل شده در انتخابات را دخالت مستقیم و فراگیر سازمان‌های شبه نظامی دانست و گفت: هدف و وظیفه اصلی این سازمانها بالا بردن توان دفاعی کشور است اما این سازمانها هم‌چون یک حزب فراگیر سیاسی وارد صحنه انتخابات شدند و از یک کاندیدای خاص دفاع کردند. 

جلایی پور در ادامه عامل دوم شکست اصلاح طلبان را عدم ائتلاف تشکلهای اصلاح طلب بر روی یک کاندیدای اجماعی عنوان کرد و پیروزی خاتمی در دو انتخابات را به علت اجماع تشکل‌های اصلاح طلب بر وی دانست. 

تحریم انتخابات از جانب تشکل‌های دانشجویی و نخبگان سیاسی نیز عامل دیگری بود که به اعتقاد جلایی‌پور در ناکامی اصلاح‌طلبان تاثیر گذار بود. به این ترتیب به اعتقاد جلایی پور اگر هر کدام از این علل مذکور اتفاق نمی‌افتاد، نتیجه انتخابات چیزی غیراز نتیجه حاصل شده بود. 

جلایی پور سپس با اشاره به عدم رسیدگی به شکایات سه کاندیدای اصلاح طلب انتخابات از روند تخلفات صورت گرفته گفت: نباید گفت این تخلفات توسط افراد خود سر و گروههای فشار انجام گرفته است بلکه این تخلفات توسط دولت پنهان انجام شده است. 

جلایی پور تعریف خویش از دولت پنهان را چنین ارائه داد: منظور از دولت پنهان شبکه‌ای از افراد، روابط و امکانات حکومتی است که بدون اینکه پاسخگوی کسی باشد، اهداف خاصی را پی گیری می‌کند. دولت پنهان همان شبکه ای است که برای دولت خاتمی هر 9 روز یک بحران درست می‌کند و به جای اینکه مجریان دولت پنهان محاکمه شوند دانشجویان، روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی اصلاح طلب دستگیر و محاکمه می‌شوند. 

به این ترتیب جلایی پور علیرغم تاکیدی که بر دفاع از عملکرد هشت ساله دولت اصلاحات دارد، این نقد را بر اصلاح طلبان وارد کرد که چرا قادر نشده‌اند دولت ایران را از اسارت دولت پنهان رها سازند. این استاد دانشگاه در ادامه و در تبیین چشم انداز آینده وضعیت خوبی را برای دولت پنهان و اصولگرایان به زعم وی فقیردوست متصور نشد و گفت: اگر اصولگرایان فقیر دوست بتوانند به شعارهای ریشه‌کن کردن فقر و فساد جامعه عمل بپوشانند، هم مردم و هم اصلاح طلبان راضی می‌شوند و این روند به نفع اهداف اصلاحی و اصول دموکراسی است اما اگر فقیردوستان نتوانند در دولت جدید شعار خود را جامه عمل بپوشانند با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. 

این فعال سیاسی مشکلات پیش‌ پای اصولگرایان را چنین برشمرد: دولت جدید شعار عدالت داده است و عدالت هدفی است که باید ایجاد شود و هم اکنون موجود نیست و برای رسیدن به اهداف موعود مثل عدالت نمی‌توان به هر وسیله‌ای متوسل شد و به عدالت رسید به عبارت دیگر با تخلف دولت پنهان نمی‌توان عدالت را در جامعه پیاده کرد. دلیل دوم این است که دولت جدید در مقابل دانشجویان، روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی منتقد و مخالفان کارشکن قرار ندارد بلکه در مقابل انتظارات فزاینده مردم قرار دارد. 

جلایی پور با بیان این نکته که افراد متخصص و کیفی جامعه که اداره فنی جامعه را بر عهده دارند نسبت به دولت بی محلی نشان می‌دهند این چنین به سخنان خویش پایان داد: هم اکنون دولت پنهان و فقیردوستان از نعمت سپر بلای اصلاح طلبان محروم‌اند و مستقیما در برابر افکار عمومی قرار گرفته‌اند و بی پناه شدند. از این رو اگرچه دولت پنهان پیروز انتخابات بود اما به نظر نمی‌رسد فقیردوستان شادی روزهای نخست پیروزی را تداوم بخشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین