تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۳

شناسایی عامل گسترش بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون

محققان دانشگاه واشنگتن نوع خاصی از گیرنده‌ مغزی عامل گسترش پروتئین‌های خراب بیماری‌زا در مغز را شناسایی کرده‌اند که بطور بالقوه با اختلالات مغزی مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون مرتبط است.
آفتاب: پژوهش محققان نشان داده که توقف گیرنده‌های «ﭘﺮوﺗﺌﻮﮔﻠﯿﮑﺎن ﻫﭙﺎران ﺳﻮﻟﻔﺎت» ممکن است به درمان این بیماری‌ها کمک کند.

به گفته محققان بسیاری از آنزیم‌هایی که به ساخت یا عملکرد این پروتئین‌ها کمک می‌کنند، می‌توانند اهداف خوبی برای درمانهای دارویی باشند.

این محققان نشان دادند که بخشی از ساختار داخلی سلولهای عصبی موسوم به پروتئین تائو می‌تواند در حالتی موسوم به آمیلوئید بصورت اشتباهی تا شود.

این نسخه‌های خراب تائو در توده‌هایی در سلولها به هم می‌چسبند. مانند پریونها، این توده‌ها از یک سلول به سلول دیگر پخش شده و با تولید نسخه‌های جدید از پروتئین تائو در سلول جدید برای تبدیل به آمیلوئید، این انتشار را افزایش می‌دهند.

در پژوهش جدید محققان نشان دادند که گیرنده‌های ﭘﺮوﺗﺌﻮﮔﻠﯿﮑﺎن ﻫﭙﺎران ﺳﻮﻟﻔﺎت برای اتصال، درونی‌سازی و گسترش توده‌های تائو ضروری هستند.

آنها همچنین دریافتند که این گیرنده‌ برای انتشار سلول به سلول شکلهای خراب پروتئین آلفا- سینوکلئین که با بیماری پارکینسون مرتبط بوده، ضروری است.

به گزارش ایسنا؛ این پژوهش در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.