کد خبر: ۲۰۸۴۰۵
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸

تصویب تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس

نمایندگان مردم کرمان و ورزقان با اشاره به اشکالات و تخلفات مالی در شرکت ملی مس خواستار آسیب‌شناسی و بررسی این موضوع توسط هیئت تحقیق و تفحص مجلس شدند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای که به عنوان طراح تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس ایران در جلسه علنی امروز (یکشنبه) سخن می‌گفت، با اشاره به ضرورت تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس گفت: متأسفانه علیرغم تذکرات یک‌سال گذشته نمایندگان مردم به مسئولان و حتی شخص رئیس‌جمهور که سال گذشته به اتفاق مجمع نمایندگان استان به ایشان گفتیم، اقدامی برای برکناری مدیرعامل شرک مس انجام نشد.

وی افزود: به دلیل عدم تخصص و سوابق و مشکلاتی که مدیران شرکت مس در دیگر شرکت‌ها داشتند،  موضوع در کمیسیون اصل 90 مطرح شد و با کمک مجموعه وزارت اطلاعات و قوه قضائیه که باید از آنها تشکر کرد، شرایط مقداری بهتر شد.

نماینده مردم کرمان با اشاره به مشکلات امروز مس گفت: برخی مطرح می‌کردند که با توجه به تغییر مدیران سابق شرکت مس چه لزومی برای تحقیق و تفحص است اما تحقیق و تفحص بهترین اقدام برای آسیب‌شناسی این مشکل است.

پورابراهیمی نحوه وصول منابع خارجی را از مشکلات شرکت مس دانست و افزود: همانطور که آقای محسنی اژه‌ای مطرح کردند در این شرکت حساب خارجی باز شد و منابع خارجی حاصل از فروش خارجی را به حساب شخصی بردند و در نهایت مبلغ 1780 میلیارد تومان به حساب‌های شخصی واریز شد.

وی با بیان اینکه واریز 1780 میلیارد تومان به حساب‌های خارجی اقدامی خارج از چارچوب و قوانین بوده است تاکید کرد: متاسفانه شرایطی در شرکت مس به وجود آمده است که این شرکت امروز که همواره دارای سرمایه و منابع درآمدزا بود اکنون برای هزینه‌های خود مجبور به وام‌گرفتن از بانک‌ها شده است.

بر اساس این گزارش الله‌وردی دهقان نماینده مردم ورزقان در مجلس نیز، که در بخشی از وقت طراحان طرح تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس سخن می‌گفت، گفت: ما در منابع مس در دنیا جایگاه ویژه‌ای داریم اما از 3.2 ظرفیت خود تنها 1.1 تولید کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه تولید مس در سال 90 از 9 هزار و یک هزار تن به 821 هزار تن در سال 92 رسیده و پیش‌بینی می‌شود در سال 92 به 850 هزار تن کاهش پیدا کند.

دهقانی شرکت ملی مس را یک شرکت ملی دانست و گفت: باید منابع شرکت مس به عنوان یک شرکت ملی به صورت عادلانه در کشور تقسیم شود اما ما شاهدیم که در این باره هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

نماینده مردم ورزقان گفت:‌متاسفانه بعد از انحلال ITC صندوق بازنشستگی شرکت مس وجوه این صندوق با 600 میلیون دلار به یک شرکت شخصی واگذار شد که با تلاش وزارت اطلاعات و قوه قضائیه از هدر رفتن سرمایه‌های این شرکت جلوگیری شد که باید از آنها تشکر کرد.

به گزارش فارس، هیچ نماینده‌ای به عنوان مخالف طرح تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس ثبت‌نام نکرده بود که بر همین اساس تنها طراحان تحقیق و تفحص نطق کردند.

بر اساس این گزارش علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از استماع نظر طراحان، تحقیق و تفحص را به رای نمایندگان گذاشت که با 150 رای موافق، 11 رای مخالف و 10 رای ممتنع به تصویب رسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین