کد خبر: ۲۰۹۰۱۳
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۵

ناگفته‌های امیر اسفندیاری از معرفی فیلم ایرانی به اسکار

امیر اسفندیاری معتقد است: در طول سال‌های متمادی که مسئولیت تشکیل و برگزاری جلسات کمیته انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی به آکادمی اسکار برعهده امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی بوده، همیشه نهایت سعی بر این بوده است که مطابق با قوانین و مقررات، کمیته‌ای متشکل از صاحب‌نظران با دیدگاه‌های مختلف به کارشناسی همه جانبه بپردازند تا فیلمی که شایستگی نمایندگی کشورمان در این رویداد بزرگ سینمایی را داشته باشد، انتخاب کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: مدیر بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی در گفت‌وگویی با ایسنا، با اشاره به روند معرفی فیلم ایرانی به اسکار در سال‌های اخیر یادآور شد: در سه سال اخیر، سه رویکرد متفاوت در این زمینه اتخاذ شده است. در سال اول، بی‌اعتنا به سابقه و تجربه‌ی بنیاد سینمایی فارابی در انجام این امر و بی‌توجه به مقررات و لزوم انجام بحث‌های کارشناسی، انتخابی از سوی اداره کل نظارت و ارزشیابی به شکل رسمی مطرح شد و بعد پیگیری‌هایی برای تطابق آن با مقررات روی داد که البته نتیجه در خوری هم در بر نداشت.

وی افزود: در سال دوم، علیرغم مخالفت‌ها و تبلیغات منفی، دوباره همه چیز به روند قبلی بازگشت و در نتیجه، با انجام کلیه اقدامات در امور بین الملل بنیاد، کمیته‌ای به نمایندگی از سینمای ایران شکل گرفت و با پیگیری روشی اصولی و البته با حمایت همه جانبه مدیریت فارابی، فیلم «جدایی نادر از سیمین» به آکادمی اسکار معرفی شد و زمینه‌های لازم جهت تحقق این افتخار بزرگ برای سینمای ایران را به وجود آورد.

اسفنیاری با اشاره به سال گذشته گفت: در سال سوم، در فضای درگیری دو نهاد تاثیرگذار در امور سینمایی (حوزه هنری و معاونت سینمایی)، باز بنیاد سینمایی فارابی با میزبانی کمیته‌ای از متخصصان سینما کلیه اقدامات لازم را به انجام رساند و بی اعتناء به مناقشات موجود، فیلم «یه حبه قند» را به آکادمی معرفی کرد.اما مشکل اصلی همیشه از جایی سر چشمه می‌گیرد که گروهی خروج از حلقه کارشناسی و نگاه تخصصی در هر حوزه را راه‌حل اصلی می‌بیند و تکیه بر دیدگاه‌هایی را در پیش می‌گیرد که هر موضوعی را با ساده بینی، به شکل فرصتی برای صدور بیانیه‌ای سیاسی می‌بیند.

این کارشناس سینمای بین‌الملل ادامه داد: فکر کردن به بازخوردهای داخلی در عوض تاثیرگذاری در مجامع جهانی از یک طرف و عدم آشنایی با فضای بین‌المللی از طرف دیگر، باعث می‌شود با اتکاء به دیدگاه‌های غیر تخصصی و سیاسی، فرصتی از سینمای ایران دریغ شود. به عبارت دیگر، فضای شکل بگیرد که ما خودزنی کنیم و دیگران نگاهمان کنند چون در چنین شرایطی، فکر نمی‌کنیم چطور خودمان قواعد بازی را مشخص کنیم بلکه بدون هیچ دلیلی، آلوده آن بازی تبلیغاتی می‌شویم که بد خواهانمان طرحش را ریخته‌اند.

وی‌ یادآور شد: از همان زمان هم معلوم بود که از طرح نمایش فیلمی موهن و بی ارزش در فضای مجازی در زمانی کوتاه هیچ چیز به یاد کسی نخواهد ماند، پس ما هم طبیعتا نباید با رفتاری نابخردانه به این موضوع ابعادی بزرگتر از اندازه واقعیش می‌بخشیدیم و بعد هم ادعا می‌کردیم که دیگر کشورهای اسلامی از آن الگوی تحریم که ما ارائه کرده‌ایم، پیروی خواهند کرد و نهایتا اسکار را تحت الشعاع قرار خواهند داد. البته نتیجه‌اش همان شد که همه می‌دانستیم، دریغ از کوچکترین همراهی و همصدایی.

اسفندیاری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: بالطبع امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین نهادهای فعال در عرصه پخش بین الملل همیشه معتقد بوده است که حضور فیلم‌های ایرانی در رویدادهای بین‌المللی برای مملکت‌مان آورده‌های زیادی داشته و حضور بین‌المللی فیلم‌های ایرانی در خارج از کشور، اگر چه در معدودی از موارد مشکلاتی جزئی نیز داشته ولی در نهایت، مهم‌ترین و مثبت‌ترین اتفاق فرهنگی ایران در خارج از مرزهای کشورمان بوده است.

وی ادامه داد: در بین این رویدادها، بدون شک اسکار هم جایگاه ویژه ای دارد چون جدا از وجه اعتباری، به تغییر ابعاد اقتصادی سینمای ایران کمک می‌کند و ورود فیلم های ایرانی به زنجیره نمایش عمومی در دیگر کشورها را تسهیل می‌کند.

اسفندیاری درباره معرفی نماینده سینمای ایران برای دوره پیش‌روی اسکار، بدون نام بردن از فیلم یا فیلم‌هایی به ایسنا گفت:‌ مثل همیشه همچنان در ارتباط با آکادمی هستیم و کارها را براساس قوانین پیگیری می‌کنیم. مقدمات کار فراهم شده و به زودی اعضای هیأت انتخاب، انتخاب خواهند شد و کارشان را آغاز خواهند کرد.

وی افزود: باید فهرست رسمی فیلم‌های اکران شده و اطلاعات دیگر آماده شود و بعد جلسات را آغاز کنیم و در نهایت شاهد معرفی نماینده خوبی از ایران باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین