کد خبر: ۲۰۹۱۰۳
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۸

دیپلمات‌های غربی: نشست آینده شورای حکام آژانس علیه ایران نیست

با اطمینان می توانیم بگوییم که تغییری در لحن دولت ایران صورت گرفته است که آن را درک و از آن استقبال می کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: شماری از دیپلمات های غربی گفته اند نشست آتی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی شاهد صدور قطعنامه ای علیه فعالیت های هسته ای ایران نخواهد بود.

به گزارش عصر ایران، رویترز نوشت: بر اساس گفته برخی دیپلمات های غربی، کشورهای غربی در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از افزایش حجم فشارها علیه ایران خودداری می کنند تا به رئیس جمهور جدید و معتدل ایران این فرصت را بدهند جدی بودن خود را در تلاش برای کاهش بحران ها درباره فعالیت های هسته ای ایران، نشان دهد.

 رویترز اضافه کرد: این دیپلمات های غربی اما بر لزوم تحقق پیشرفت های ملموس در آینده ای نزدیک درباره مسئله هسته ای ایران تاکید و اعلام کردند: مذاکرات 27 سپتامبر آینده میان ایران و بازرسان هسته ای سازمان ملل متحد به دقت بررسی تا معلوم شود آنچنان که روحانی وعده داده است دولت جدید ایران نسبت به دولت قبلی، شفاف تر و کمتر متمایل به تقابل هست یا نه.

مقامات ایرانی بارها گفته اند که هدف از برنامه هسته ای این کشور تنها تولید برق و کاربرهای پزشکی و غیرنظامی است و اتهامات کشورهای غربی درباره تلاش برای ساخت بمب اتمی را رد می کند.

رویترز اضافه کرد: انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران در بهار گذشته امیدها را برای امکان حل این نزاع هسته ای با سابقه 10 ساله و دور کردن منطقه خاورمیانه از جنگ جدید برانگیخته است.

نشست شورای  حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی متشکل از 35 کشور در روزهای 9 تا 13 سپتامبر جاری برگزار می شود. این نخستین نشست شورای حکام آژانس بعد از آغاز به کار دولت حسن روحانی است. این یکی از چهار نشست سالانه شورای حکام آژانس است.

یکی از نمایندگان کشورهای غربی در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: با اطمینان می توانیم بگوییم که تغییری در لحن دولت ایران صورت گرفته است که آن را درک می کنیم و از آن استقبال می کنیم. باید به دولت جدید ایران این فرصت را بدهیم که به گفته های خود جامه عمل بپوشانند.

وی افزود: بر خلاف نشست پیشین شورای حکام، هیچ گونه برنامه ای برای صدور قطعنامه علیه فعالیت های هسته ای ایران وجود ندارد. امیدواریم و پیش بینی می کنیم که چیزی بیش از حرف ها و کلمات از ایران ببینیم.

دیگر دیپلمات های غربی حاضر در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین نیز مواضع مشابهی نسبت اظهارات این مقام غربی مطرح کردند.

در طی دوره هشت ساله ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در ایران، در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی 6 قطعنامه علیه برخی از فعالیت هسته ای ایران و اجازه ندادن به بازرسی از برخی مراکز در ایران صادر شد. 

در این قطعنامه ها از ایران خواسته شده بود غنی سازی اورانیوم را تعلیق کند و با بازرسان آژانس همکاری کامل داشته باشد.

این قطعنامه ها همچنین ضمن ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد، زمینه تصویت تحریم های متوالی علیه ایران در سازمان ملل متحد را فراهم کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین