کد خبر: ۲۰۹۷۵۳
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۹

روحانی: بودجه باید حتما اصلاح شود

رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود با بیان این‌که در ارزیابی‌هایی که صورت گرفته مشکلات اساسی ما عمدتا در دو بخش اقتصادی و روابط خارجی است، گفت: در بخش اقتصادی کشور در شرایط رکورد تورمی قرار دارد و مرکز آمار و بانک مرکزی اعلام کردند که رشد اقتصادی کشور در سال 1391 منفی بوده است. البته بانک مرکزی یک رقم و مرکز آمار رقم دیگری را اعلام کرده، ولی هر دو اعلام کردند که رشد اقتصادی منفی بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود با بیان این‌که در ارزیابی‌هایی که صورت گرفته مشکلات اساسی ما عمدتا در دو بخش اقتصادی و روابط خارجی است، گفت: در بخش اقتصادی کشور در شرایط رکورد تورمی قرار دارد و مرکز آمار و بانک مرکزی اعلام کردند که رشد اقتصادی کشور در سال 1391 منفی بوده است. البته بانک مرکزی یک رقم و مرکز آمار رقم دیگری را اعلام کرده، ولی هر دو اعلام کردند که رشد اقتصادی منفی بوده است.

روحانی در مورد آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار، تصریح کرد: مرکز آمار این عدد را منفی 5/4 اعلام کرده و بانک مرکزی رقم این موضوع را در ارتباط با شش ماهه اول بدون احتساب نفت منفی 2/2 اعلام کرده که البته با در نظر گرفتن نفت این میزان افزایش پیدا می‌کند و فکر می‌کنم که رقم بانک مرکزی به رقم مرکز آمار خیلی نزدیک باشد.

وی همچنین میزان تورم نقطه به نقطه را 44 درصد و همچنین میزان تورم سالانه را تا پایان مرداد 39 درصد اعلام کرد و گفت: این ارقام نشان می‌دهد که کشور دچار رکود تورمی است و وقتی که رکورد تورمی در کشور حاکم باشد کار سخت می‌شود؛ چرا که اگر فقط رکود بود با سیاست انبساطی می‌توانستیم مشکلات را حل کنیم یا اگر فقط تورم بود با سیاست انقباضی می‌توانستیم تورم را مهار کنیم ولی اکنون کشور با رکورد تورمی مواجه است و این کار را سخت می‌کند.

رییس‌جمهور گفت: البته به این معنا نیست که این مشکلات راه‌حلی نداشته باشد. دولت در بخش‌های مختلف مشکلات را بررسی می‌کند و برای حل آنها به دنبال راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت است، در زمینه بودجه و یارانه اقداماتی را انجام داده، دولت برای اقدامات فوری برنامه‌ریزی کرده و به نتایجی رسیده که من آن را امشب برای مردم توضیح خواهم داد.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث بودجه اشاره کرد و یادآورشد: بودجه کشور طی 10 سال گذشته از میزان 25 هزار میلیارد تومان به 210 هزار میلیارد تومان رسیده که تقریبا هشت برابر شده است در حالی که قیمت اجناس در این مدت متوسط پنج برابر شده و در واقع هزینه‌های دولت از قیمت کالاها و اجناس پیشی گرفته است و به این معناست که دولت‌ها در زمینه انبساط بودجه قدم‌هایی برداشته که این خود مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تکیه اقتصاد کشور به موضوع نفت در طی این سال‌ها، گفت: اکنون که منبع اصلی درآمد یعنی نفت دچار مشکل شده است یک راهکار این است که مالیات‌ها را بالا ببریم که این موضوع در شرایط رکود کار سختی است و راهکار دیگر این است که مثلا خدمات را تقلیل دهیم از جمله در زمینه بهداشت، آموزش، مسائل اجتماعی، امنیت و دفاع که این نیز شدنی نیست.

رییس‌جمهور با بیان این‌که بودجه سال 1392، 210 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و بر اساس گفته معاونت برنامه‌ریزی دولت قبل در خوش‌بینانه‌ترین حالت 130 هزار میلیارد تومان آن محقق می‌شود و 80 هزار میلیارد تومان قابل محقق شدن نیست، تصریح کرد: در شروع فعالیت دولت نیز معاونت برنامه‌ریزی مجددا این موضوع را بررسی کرد و به همین نتیجه رسید که آنچه که امکان تحقق آن وجود دارد حدود 130 هزار میلیارد تومان است.

روحانی با اشاره به عزم دولت یازدهم برای اصلاح بودجه سال 1392 و با بیان این‌که منابع جدیدی را در اصلاحیه دولت پیش‌بینی کرده است، گفت: اصلاحیه بودجه‌ای که دولت به مجلس داده میزان رقم بودجه 150 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و اگر تمام این رقم تصویب شود 60 هزار میلیارد تومان کمتر از رقم 210 هزار میلیارد تومانی است که قبلا پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که بودجه باید حتما اصلاح شود و با اصلاحیه بودجه ما باید رقم واقعی را به مردم بگوییم، افزود: این اولین قدم شفاف‌سازی است که دولت به مردم قول داده است. این دولت، دولت راستگویان است و تلاش دارد واقعیت‌ها را به مردم بگوید گرچه برخی از این واقعیت‌ها خوشحال‌کننده و برخی ناراحت‌کننده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین