کد خبر: ۲۱۰۰۱۳
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۸

حضور نیروهای بیگانه در منطقه زمینه‌ساز افراط گری است

حجت الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار حامد کرزای رییس جمهور افغانستان با وی از حضور کرزای در مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران قدردانی کرد و این حضور را بیانگر اراده جدی تهران و کابل برای توسعه و تحکیم روابط دوجانبه در تمامی زمینه‌ها دانست.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: رییس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به همجواری دو کشور تاکید کرد که اراده دولت و ملت ایران همواره ایجاد رابطه خوب و برادرانه با همسایگان بویژه افغانستان برای تامین منافع دو طرف بوده است.

روحانی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را برای برقراری و حفظ امنیت و صلح در افغانستان بکار خواهد گرفت، ابراز امیدواری کرد تا صلح و ثبات در افغانستان که در آرامش وامنیت منطقه موثر است، پایدار و ثابت بماند.

روحانی حضور نیروهای بیگانه در منطقه بویژه افغانستان را زمینه‌ساز افراط گری در منطقه دانست و ابراز امیدواری کرد که این حضور پایان یابد و سرنوشت کشورهای منطقه بویژه افغانستان به دست ملت‌ها و دولت‌های آن سپرده شود.

به گزارش ایسنا، رییس جمهور افغانستان نیز در این دیدار ضمن قدردانی از میهمان‌نوازی دولت و ملت ایران که همواره پذیرای مردم افغان بودند تحکیم و توسعه روابط دوجانبه در تمامی زمینه‌ها را خواستار شد.

وی نقش جمهوری اسلامی ایران برای برقراری صلح، ثبات و امنیت در منطقه از جمله افغانستان را موثر و مهم توصیف کرد.

حامد کرزای از رییس جمهوری اسلامی ایران برای دیدار از افغانستان دعوت به عمل آورد.

رییس جمهوری اسلامی ایران صبح امروز(پنج‌شنبه) به منظور شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در راس یک هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی عازم بیشکک پایتخت قرقیزستان شد.

روحانی علاوه بر رییس جمهوری افغانستان با همتایان چینی و قرقیزستانی خود دیدار کرده و دیدار با رییس جمهوری قزاقستان و ایرانیان مقیم قرقیزستان از دیگر برنامه‌های روز اول سفر رییس جمهور به بیشکک است.

رییس جمهور فردا جمعه قرار است علاوه بر شرکت در جلسه شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و سخنرانی در این جلسه، با روسای جمهوری روسیه، تاجیکستان و مغولستان دیدار و گفت‌وگو کند.

سازمان همکاری شانگهای، سازمان میان دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده است.

این سازمان در سال ۲۰۰۱ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه گذاری شد.

سازمان همکاری شانگهای در حقیقت ترکیب جدید سازمان شانگهای ۵ است که در سال ۱۹۹۶ تاسیس شد، اما نام آن پس از عضویت ازبکستان به سازمان همکاری شانگهای تغییر داده شد.

علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال ۲۰۰۴ و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال ۲۰۱۲ به عنوان عضو ناظر به این سازمان ملحق شدند.

نقش این سازمان از زمان تاسیس آن تاکنون در منطقه افزایش یافته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین