کد خبر: ۲۱۰۱۷۹
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۵

آقای خاتمی همین الان وارد شوید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مسلم، متین - با بالا گرفتن بحران در سوریه و استفاد از سلاح های شیمیایی و واکنش هایی که نسبت به آن در سطح جهانی صورت گرفته است بیم خارج شدن اوضاع از کنترل بیشتر شده. البته روسها طرحی داده اند اما این طرح تضمین کننده صلح در سوریه ومنطقه نیست و بیشتر مبنای آن برخلع سلاح است.

نفس همه صلح دوستان و ملت های دنیا طی 2هفته اخیرازجانشان درآمد. ملتهای منطقه هیچگاه تا به این اندازه سردی لوله تفنگ را روی شقیقه خود حس نکرده بودند. یکی در جایی سلاح شیمیایی به کار برد ،عده ای دیگر در مقام قضاوت حکم صادر کردند، ملت های بی گناه منطقه هم شوربختانه به انتظار تاوان آن نشستند.بی ربطی تا به این حد دیده بودید؟. بحران سوریه و خطری که صلح منطقه رادر ظرف 2هفته اخیر تهدید کرد (هرچند این تهدید هنوز کاملا مرتفع نشده) صرف نظر از اینکه نشان داد یک اقدام جنایتکارانه یا قضاوت عجولانه تا چه حد میتواند اوضاع را به ضرر همه تمام کند،اما به نوبه خود اهمیت جایگاه دیپلماسی در کنترل بحران های جهانی را یک بار دیگر آشکار کرد ولو به صورت بازیچه ای .

حدود دوسال ونیم سال از جنگ داخلی سوریه میگذردونبردها بی محابا ادامه دارد و پایانی هم بر آن متصورنیست. واقعیتی ست قابل مشاهده اما حیرت آور وبه گونه ای عجیبی میان طرف های درگیر توازن نسبی قوای نظامی برقرار بوده به نحوی که هیچیک توان حذف دیگری را ندارد.

پس از دو هفته وحشت مسکو طرحی برای کنترل اوضاع ارائه داده که تا حد زیادی موثر واقع شده است ،اما مشکل اصلی آنستکه به لحاظ عنصر معنوی موضوع یعنی صلح و آرامش تضمین شده، طرحی جامع و پایدار نیست.بیشتر ازآن جهت که ساختار آن فاقد فرمولی برای کنترل رفتار های طرفین در آینده است و مشخص نمیکند چنانچه مجددا جنایتی مشابه، در ابعادی دیگروبا ابزاری بدتر رخ داد جامعه جهانی در برابر آن باید دست به چه اقدام تنبیهی یاواکنشی موثر بزند. مگر برای اولین بار است که جامعه جهانی شاهد چنین جنایتی در جنگ داخلی سوریه است؟ در این  شرایط ازمیان فضایی مملو از آلودگی و سوء تفاهم باید به دنبال مدلی کارآمد و تضمین شده برای صلح بود. طرح روسها فاقد این خاصیت بوده و صرفا مبتنی بر خلع سلاح شیمیایی دولت سوریه است ولی صلحی را ایجاد و تضمین نمیکند و صرفا میتواند درخلع سلاح محدود تضمین نشده ای کارایی داشته باشد. اما مسلما طرح جامعی نیست.

نمیگویم موثر است (حداقل فوری)اما به امتحانش میارزد. منظورم در باره ورود عناصر سوم کارآمد به صحنه نبرد است.عناصری که تاکنون کنار مانده اما در صورت عزم واتحاد دارای توانایی در ایجاد صلح جهانی هستند. چندروزپیش خبری جالب به نقل از آقای صادق خرازی و ملاقات ایشان با آقای خاتمی منتشر شد.آقای خرازی از رییس جمهور سابق هم به اعتبار مرکز گفتگوی تمدنها و هم به اعتبار آبروی جهانی شان خواسته اند پا به میدان نبرد گذاشته ودر کنارهمفکران و تاثیر گذاران برافکار عمومی بین المللی منجمله پاپ فکری به حال وضع کنونی بکنند.

فکر میکنم آقای خاتمی باید این پیشنهاد را جدی گرفته و کمپینی جهانی متشکل از چهره های مشهور و شناخته شده بین المللی مانند آقای کوفی عنان، آقای لولا، فعالان صلح، برنده گان جوایز صلح، آقای اخضر ابراهیمی حتی فعالان عرصه های روشنفکری مانند نوام چامسکی یا نویسندگان مشهور و... والبته خودشان تشکیل و فارغ از اقدامات دولت ها برای تحقق صلح و ایجاد آرامش در سوریه قدم های موثری بردارند. خوشبختانه آقای خاتمی مسئولیت دولتی ندارید(که همین دست ایشانرا برای هر اقدامی باز نگه میدارد) اما نکته مهم اینستکه هم رییس جمهور و هم وزیر خارجه ای در کشور وجود دارند که با ایشان همدل و همراه در تلاش برای صلح در سوریه هستند . آقای خاتمی دیگر چه میخواهید؟. این مطلب در روزنامه بهار 23-6-92 به صورت تفصیلی تری انتشار یلفته است.matinmos@gmail.com
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین