استفاده گسترده از اینترنت و جا افتادن فرهنگ ارائه خدمات بر روی شبکه
جهانی با توجه به مزیتهای محدودیت ناپذیری در زمان و مکان و همچنین امکان
ارائه خدمات مبتنی بر صوت، تصویر، متن و در کل مالتی مدیا موجب شده که مردم
هم به مرور نیاز استفاده از اینترنت را درک کنند.
اینترنتی که ضریب
نفوذش در ایران طبق گزارشات سال 91 به 61.06 درصد میرسد، حاکی از استقبال
مردمی از این خدمت همگانی در کشور دارد؛ در حالیکه این آمار در سال 90
شاخص 43.23 درصدی را نشان میداد.
در این میان راههای دسترسی به
این شبکه جهانی همپای توسعه فرهنگ استفاده از این شبکه، رشد کرده و از
شیوههای دایلآپ سابق که تنها راه دسترسی به اینترنت بود به اینترنت
پرسرعت تغییر یافته است.
شرکتهای بسیاری هم در ایران فعال هستند که
به ارائه خدمات اینترنت پرسرعت میپردازند که نحوه ارائه و رقابت آنها با
توجه به سرویسهای مختلف و طرحهای جذابی که برای مشترکان دارند، متفاوت
است.
در زیر لیستی از شرکتهای ارائه دهنده خدمات در حوزه 128
کیلوبیت بر ثانیه ارائه شده که براساس نوع سرویس دارای قیمتهای متفاوتی
است.
البته ضریب تسهیم خط، هزینههای مربوط به راهاندازی سرویس،
مالیات، هزینه دایری و جمعآوری و... به صورت مجزا در این آمار دیده نشده
است و صرفا تعرفه خدمات 128Kbps توسط شرکتها مطرح شده است؛ حال ممکن است
برخی شرکتها این ضرایب را در تعرفههای خود دیده باشند یا به صورت مجزا در
بخشی دیگر آورده باشند که در این گزارش به آنها اشاره نشده است.
به گزارش تسنیم،در مراحل بعدی به ترتیب قیمت این خدمات برای سرویسهای بالاتر نیز بررسی خواهد شد.