کد خبر: ۲۱۰۴۹
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۸۴ - ۲۱:۴۴
فايننشال تايمز :

ناخرسندی مردم از افزايش بهای گوشت مرغ طی ماه رمضان

آفتاب‌‌نیوز : فايننشال تايمز بالابودن بهای نفت در بازارهای جهانی را شمشيری دو لبه برای محمود احمدی نژاد دانسته، چراکه افزايش درآمد کشور اگرچه خزانه دولت را پر می کند اما توقع مردم را نيز بالا می برد.

به نوشته اين روزنامه، بخش خصوصی در ايران با پيروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات موضعی احتياط آميز به خود گرفت اما اکنون اين موضع احتياط آميز به عدم اعتماد تبديل شده و وضعيتی بحرانی آفريده است که شاهد آن را می توان در بازار سهام سراغ گرفت.

گزارشگران فايننشال تايمز در تهران که از حسی بيمارگونه در اقتصاد ايران نوشته اند، اين وضعيت را علاوه بر شهرت دولت احمدی نژاد به مداخله گری در امور اقتصادی، ناشی از تنش جاری ميان ايران و آمريکا و اروپا بر سر برنامه اتمی اين کشور هم می دانند.

به نوشته آنان، محافل اقتصادی در آغاز از تيم اقتصادی دولت تازه استقبال کردند و مشوق طرح مجلس برای کاهش يارانه بنزين وارداتی شدند اما اين شخص آقای احمدی نژاد بود که در مورد خط مشی دولتش سردرگمی و ابهام ايجاد کرد.

آقای احمدی نژاد برای کنترل بازار سهام از سهامداران دولتی که هشتاد درصد سهام را در کشور در اختيار دارند خواست که جلوی افت ارزش سهام را بگيرند و وزارت اقتصاد دولت او نيز صدور سيمان به خارج را ممنوع کرد تا تقاضای عمومی برای سيمان در داخل کشور برآورده شود.

فاينانشال تايمز بدون ذکر نام از يکی از تحليلگران اقتصادی نقل کرده که اين اقدامات به اين می ماند که سياستهای بلند مدت را فدای اهداف کوتاه مدت کنيم و مشخص نيست که چنين اقداماتی ره به کجا خواهد برد.

احتمال صدور قطعنامه ای در شورای امنيت سازمان ملل متحد که ايران را تحت تحريم اقتصادی قرار دهد، از ديد فايننشال تايمز، دليل ديگری برای ايجاد نگرانی در بخش خصوصی اين کشور است و انتشار گزارشهايی حاکی از اينکه ايران قصد دارد واردات از کشورهايی همچون کره جنوبی را به دليل موضع آنان عليه برنامه هسته ای اش قطع کند بر اين نگرانی می افزايد.

اين روزنامه باز هم از تحليلگر اقتصادی ای که نامش را نبرده نقل می کند که صادرات مستقيم و غيرمستقيم کره جنوبی به ايران مجموعاً طی سال گذشته ميلادی از سه ميليارد دلار فراتر نرفته، در حالی که طی همين سال مابه التفاوت صادرات کره جنوبی به آمريکا و وارداش از آن کشور بتنهايی55 ميليارد دلار بوده است، بدين ترتيب قطع وارادات ايران به کره جنوبی چگونه خواهد توانست بر آن کشور فشار وارد کند؟

فايننشال تايمز همچنين به فرار سرمايه از ايران به خارج، بويژه به امارات متحده عربی اشاره کرده و نوشته که بخش خصوصی در ايران می داند که با وجود سلطه دولت بر اقتصاد امکان رشد محدودی دارد و گزارش خود را با جمله ای از مردی ميانسال در شهر شيراز به پايان برده است که می گويد: "ما مردمانی فقيريم که در کشوری ثروتمند زندگی می کنيم".



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین