کد خبر: ۲۱۰۷۴۸
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۶
رییس مرکز آمار ایران خبر داد

اعلام نرخ بیکاری نیمه نخست امسال تا پایان مهر

رییس مرکز آمار ایران با بیان این‌که بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد اختیارات اجراکنندگان را سلب می کند، تاکید کرد: برای پاسخگویی به اجرای بودجه عملیاتی باید تفویض اختیارات مدیران در حد اعلا باشد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عادل آذر امروز سه‌شنبه در همایش هم اندیشی اجرای بودجه ریزی مبنی بر عملکرد اظهار کرد: اگرچه بودجه عملیاتی شفافیت را بالا برده و به تفصیل جزئیات بودجه را عنوان می کند اما محدودیت‌هایی را برای دستگاه‌های اجرایی ایجاد خواهد کرد که باید در مقابل منابع در اختیار گرفته پاسخگو باشد.

وی با بیان این‌که معمولا دولتمردان به سمت اجمال بودجه پیش می روند گفت:‌ این در حالی است که حسابرسی و پاسخگویی در بودجه عملیاتی نسبت به بودجه فعلی بسیار بالاتر است. از این رو هنگامی که دولت خود می‌خواهد بودجه را عملیاتی کند به این معنا است که حاضر است در جزئی‌ترین شکل اختصاص منابع پاسخگوی مردم و مجلس باشد.

رییس مرکز آمار ایران با بیان این‌که اگر قرار باشد بودجه عملیاتی شده و پاسخگویی متقابل در اجرای برنامه‌ها مورد تاکید قرار گیرد باید تفویض اختیارات مدیران نیز حد اعلا باشد، گفت: بنابراین باید قدرت مانور برای مدیران در تصمیم گیری فراهم شود تا انگیزش آن‌ها برای عمل به بودجه عملیاتی افزایش یابد.

آذر با اشاره به این‌که بودجه مبتنی بر عملکرد شفاف سازی، کارآیی و اثربخشی را افزایش می‌دهد اما تمامی انتظارات را برآورده نمی‌کند بر به کارگیری بودجه اقتصادی نیز تاکید کرد و افزود: بودجه باید بگوید آیا با صرف منابع رفاه افزایش یافته و فقر کاهش می یابد، سطح استاندارد زندگی مردم بالا می رود یا آسیب‌های اجتماعی محدود می‌شود؟ بنابراین توجه به بودجه اقتصادی ضروری به نظر می‌رسد.

رییس مرکز آمار ایران با بیان این‌که بودجه عملیاتی شفاف است و آثار و پیامدهای مثبتی دارد ادامه داد:‌ بنابراین باید اختصاص پول و منابع مورد تاکید قرار گیرد و این مسئله بسیار مهم است که چه باید کرد تا صرف منابع به سازندگی بینجامد.

وی بیان کرد: اگر قرار باشد بودجه‌ای عملیاتی شود باید ابتدا تفکر مدیران به سمت بودجه مبتنی بر عملکرد رفته و سپس در دستگاه‌های اجرایی اجرا شود.

آذر از ویژگی‌های اصل بودجه ریزی بر مبنای عملکرد را بحث مانیتورینگ آن عنوان کرد و یادآور شد: در زمان اجرای بودجه ریزی عملیاتی هر نوع خارج شدن از هدفی مشخص شده مشهود بوده و مدیران باید پاسخگو باشند چرا که با توجه گزارش عملکردی که هر سه ماه یکبار باید ارائه شود دستگاهی نمی تواند از اجرا نشدن برنامه‌های مورد نظر شانه خالی کند.

اعلام نرخ بیکاری نیمه نخست امسال تا پایان مهر ماه

عادل آذر در جمع خبرنگاران نیز در مورد این‌که آیا نرخ رشد اقتصادی سال 1391 آماده بود و مرکز آمار آن را اعلام نکرد اظهار کرد: خیر. نرخ رشد اقتصادی در دولت قبل هنوز مشخص نشده بود و ما اصول و استقلال حرفه‌ای داشته و دستگاه حاکمیتی هستیم. همچنین سوگند حرفه‌ای یاد کرده‌ایم که ارقام درست باشد و به هیچ عنوان در اعداد اعلام، مقدار و اصالت آمار دست نبرده و تابع مدیریت‌ها، دولت و امثال آن نباشیم.

وی با بیان این‌که استقلال مرکز آمار در مدیریت آن متبلور می‌شود، گفت: ما در اعلام نرخ رشد اقتصادی تلاش می کنیم که تا پایان هر سال آن را اعلام کنیم و به محض این که آماده شد آن را با استقلال کامل اعلام کردیم چرا که جزو حساب‌های رسمی مرکز آمار بوده و از نظر حرفه‌ای موظفیم اگر آماری نهایی و کنترل شد آن را ابلاغ کنیم.

وی با بیان این‌که نرخ رشد اقتصادی را معمولا نیمه دوم تا پایان هر سال برای سال قبل ا علام می کنیم، بیان کرد: امسال نیز به سرعت نرخ را اعلام کردیم و این درحالی است که در سال 1389 به دلیل این که داده‌های ما قطعی نشده بودند دو سال بعد نرخ رشد اقتصادی ارائه شد.

رییس مرکز آمار ایران در مورد تاخیر در اعلام نرخ بیکاری نیز اظهار کرد: نرخ بیکاری نیمه نخست امسال تا پایان مهر ماه اعلام خواهد شد.

وی همچنین در مورد برآورد خود از نرخ بیکاری تصریح کرد: مرکز آمار هیچ گاه برآورد نمی‌کند و آمارها را رسمی اعلام خواهد کرد چرا که برآورد خلاف اصول کاری ماست.

رییس مرکز آمار ایران در پاسخ به این که آیا در مورد آمارگیری از تورم ناشی از مسکن مهر برنامه‌ای دارید اعلام کرد: خیر. چنین محاسبه‌ای در دستور کار مرکز آمار نیست.

دلایل مغایرت نرخ تورم مرکز آمار با بانک مرکزی

آذر در مورد این که چرا نرخ تورم مرکز آمار با نرخ بانک مرکزی مغایرت دارد توضیح داد:‌ بانک مرکزی تورم شهری را اعلام می کند در حالی که مرکز آمار تورم روستایی را در محاسبات خود قرار می‌د‌هد.

وی درمورد این که چرا تورم روستایی از تورم شهری بالاتر است در حالی که قیمت‌ها در روستاها پایین تر هستند توضیح داد:‌ افزایش قیمت به لحاظ ضریب به هر میزان بیشتر از شهرها در روستاها خود را نشان می‌دهد.

رییس مرکز آمار ایران افزود: شاید قیمت‌ها در روستاها پایین‌تر باشد اما هر تغییر در ریال اثر و تبعات بیشتری را در روستاها بر جای خواهد گذاشت. این درحالی است که معمولا دهک‌های روستایی قابل قیاس با دهک‌های شهری نیست.

پاسخ به انتقادات وزیر کار

آذر در مورد انتقاد وزیر کار نسبت به آمار ساعات کاری نیز تصریح کرد: در پاسخ به کارشناسانی که این نقد را دارند باید گفت طبق استانداردهای بین المللی و از آنجا که ما باید در سازمان بین المللی کار باید پاسخگو باشیم نمی توان تعریف کار درایران را در سازمان ملل ملاک قرار داد چرا که اعداد باید قابل قیاس با سایر کشورها باشد.

به گزارش ایسنا،وی با بیان این‌که به منتقدان می گویم که چه ساعتی و چه زمانی برای اعلام محاسبه نرخ بیکاری مدنظر آن‌ها است گفت: مثلا می گویند هشت ساعت کار در هفته را مدنظر قرار داده و ما نرخ بیکاری براساس این رقم را اعلام می کنیم که معمولا نیم درصد تغییر و به اعداد فعلی اضافه می‌شود. یا این که کسی می گوید دو روز را مدنظر دارد ما نرخ 16 ساعت را محاسبه می کنیم که معمولا بین 0.1 تا 0.7 درصد اضافه می‌شود بنابراین تمامی این اعداد وارقام وجود دارند وما نیز آن را اعلام خواهیم کرد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین