کد خبر: ۲۱۰۸۱۷
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۱

آب‌های سطحی شهر تهران منبع فاضلابند

رییس گروه آب و فاضلاب ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: آبهای سطحی شهر تهران منبع فاضلاب بوده و در بسیاری از پارامترهای کیفی حتی وضعیت بدتری از فاضلاب بهداشتی دارند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دکتر فتاحی در بیست و ششمین نشست تالار گفتگوی سبز با محوریت نقش شبکه فاضلاب در حفظ کیفیت محیط زیست شهر تهران اظهار کرد: به علت آنکه وزارت نیرو در محدوده شهری اقداماتی انجام نمی‌داد شهرداری مدیریت و انتقال آبهای سطحی به پایین دست و مدیریت قنوات را بر عهده گرفت.

وی ادامه داد: ‌تقریبا دو تا ۲.۵ میلیون متر مکعب فاضلاب در شهر تهران طی روز تولید شده و الگوی مصرف آب از جنوب تا شمال شهر متفاوت است؛ به گونه‌ای که در جنوب شهر تهران مصرف آب هر نفر ۱۵۰ لیتر بوده و در شمال شهر این میزان به بالای ۳۵۰ لیتر می‌رسد.

رییس گروه آب و فاضلاب ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری به عنوان یک ارگان خدماتی فاضلاب‌های بهداشتی شهر را مدیریت می‌کند، افزود: متاسفانه این فاضلاب‌ها به جنوب شهر انتقال داده شده و در آنجا به مصرف کشاورزی می‌رسد و تمام محصولاتی که تولید می‌شود آلوده است.

فتاحی با بیان اینکه استارت پروژه احیای قنوات تهران از سال ۸۲ زده شده است افزود: این پروژه آبی است نه فاضلابی که برای تامین آب و جلوگیری از خطر فرونشست زمین به اجرا درآمده است. وی با بیان اینکه در اجرای این طرح چند بحث بسیار مهم را در پیش رو داشتیم افزود: یکی از این مباحث جلوگیری از آلودگی آبهای سطحی به وسیله فاضلاب کارگاه‌های صنعتی منازل است که به همین منظور این واحدهای آلوده را شناسایی کرده و با آنها برخورد کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در شهرداری تهران تنها به واحدهای صنعتی آلاینده اخطاریه صادر می‌شود افزود: نهایتا این سازمان حفاظت محیط زیست است که باید از فعالیت این واحدها جلوگیری کند. رییس گروه آب و فاضلاب ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تصفیه فاضلاب را یکی دیگر از مباحث مهم دانست و گفت: شهرداری تهران متولی این امر نیست اما مشکلات آن متوجه شهروندان تهرانی می‌شود. به گونه‌ای که اکنون در مناطق ۲۱، ۴ و ۱۸ که مناطق صنعتی محسوب می‌شوند با مشکلات بسیاری مواجه هستیم.

به گفته وی کارخانجات این مناطق پساب تصفیه نشده خود را وارد چاه‌های جذبی کرده و حتی اگر آنرا تصفیه کنند فارغ از استانداردهای مصوب شده این کار را انجام داده‌اند. فتاحی با بیان اینکه متاسفانه در بسیاری از بازدیدها مشاهده می‌شود سیستم تصفیه یا پایش آنلاین واحدهای صنعتی به خوبی کار نمی‌کند، افزود: از جمله اقداماتی که برای جلوگیری از این مسائل انجام داده‌آیم استفاده مجدد از پساب با هدف جلوگیری از آلودگی محیط زیست است.

وی ادامه داد: همچنین اقدام دیگری که در دست داریم شناسایی کارخانه‌ها برای استفاده مجدد از پساب در همان کارخانه‌هاست. فتاحی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم در خود شهرداری تهران از جمله ایستگاه‌های بازیافت و انتقال که در آنها شستشوی روزانه انجام می‌شود از پساب تصفیه شده استفاده کنیم چرا که می‌توان از این طریق با یک بار استحصال آب تا ۱۰ بار از آن استفاده کرد.

به گفته رییس گروه آب و فاضلاب ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با استفاده از پساب استحصال آب تهران ۴۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

آبخوان‌های تهران قدرت خودپالایی را از دست داده‌اند

فتاحی گفت: در حال حاضر با توجه به میزان فاضلابی که وارد آبخوان‌های شهر تهران می‌شود، می‌توان گفت که آبخوان‌های تهران قدرت خودپالایی را از دست داده‌اند. وی ادامه داد: اگر جمعیت تهران تا این اندازه افزایش نیافته بود همان چاه‌های جذبی پاسخگوی خودپالایی آبخوان‌ها بود.

به گزارش ایسنا،رییس گروه آب و فاضلاب ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تاکید کرد: آلودگی محیط زیست تحت تاثیر فاضلاب در شهر تهران نشان می‌دهد که چقدر احداث شبکه فاضلاب با اهمیت است. به گفته وی آزمایشاتی که در سال ۸۴ بر روی آبهای تهران انجام شده نشان داده است که کلیفروم آب که باید در آب شرب صفر عدد و حد مجاز آن دو عدد باشد ۴۰۰ برابر بیشتر بوده است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین