کد خبر: ۲۱۰۸۹۲
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۵

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: دولت روحانی قصد احیای جایگاه اصلی وزارت خارجه را دارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خانه ملت نوشت:

عضو هیأت‌رئیسه مجلس با بیان اینکه روحانی با انحلال دستگاه‌های موازی وزارت‌خارجه را احیا کرد، گفت: با این‌کار اطمینان دیگر کشورها به دستگاه دیپلماسی کشور تقویت می‌شود.
حسین سبحانی‌نیا درباره حذف معاونت بین‌الملل رییس جمهور و احاله وظایف او به وزرات امور خارجه گفت: در هر کشوری، یک تشکیلات مسئولیت امور دیپلماتیک و بین‌الملل را بر عهده دارد؛ در ایران نیز وزارت امور خارجه، دستگاه مشخصی برای چنین کارهایی در حوزه دیپلماسی و بین‌المللی تعریف شده است.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی افزود: با گذشت بیش از سی سال از انقلاب اسلامی، اکنون وزارت خارجه به یک مجموعه قوی و دارای دیپلمات‌های ورزیده در موضوعات بین‌المللی تبدیل شده که جزء دولت و زیرمجموعه او است.

سبحانی‌نیا بیان کرد: موازی‌کاری و ایجاد یک مجموعه در کنار هر دستگاه و وزارتخانه برای انجام امور در دولت و نهاد ریاست جمهوری، اقدام پسندیده‌ای نبود؛ دولت یازدهم بر اساس آن آسیب‌شناسی، ضمن انتقال پرونده هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه با منحل کردن بخش‌های موازی درون ریاست جمهوری مانند معاونت بین‌الملل قصد احیای جایگاه اصلی این وزارتخانه را دارد.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس با تاکید بر اینکه وزارت امور خارجه باید متولی امور سیاست خارجی و بین‌المللی کشور باشد، بر ضرورت پاسخگویی یک دستگاه در اینگونه مسائل تاکید کرد.

وی درباره تشکیل معاونت بین‌الملل رییس جمهور در دولت احمدی نژاد، تصریح کرد: گاه به دلیل برخی ناهماهنگی‌های درون دولت گذشته، سعی می‌شد این وظایف را از دستگاه‌های مربوطه گرفته و به درون ریاست جمهوری ببرند مانند معاونت بین‌الملل یا واگذاری بخشی از اختیارات وظایف فناوری اطلاعات به دولت.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصمیم رئیس‌جمهور مبنی بر بازگرداندن وظایف دستگاه‌ها به آنها را درست و کارشناسی ارزیابی کرد و گفت: اگر برخی ناهماهنگی‌ها با دولت وجود دارد، رییس جمهور باید آن بخش را اصلاح کند، نه آنکه وظایف او را جدا و به جای دیگر منتقل کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره تاثیر این کار بر ارتباطات بین‌الملل ادامه داد: فعال بودن وزارت خارجه در عرصه های مختلف و اقتدار او می‌تواند در پیشبرد وظایف موثر باشد و کشورهای دیگر نیز در ارتباط با او به طرز مطمئن‌تری عمل خواهند کرد؛ چرا که اگر آنها ببینند کارهای موازی در حوزه سیاست خارجی کشوری انجام می‌شود، مردد می‌شوند با کدام بخش کار خود را ادامه دهند و این دو گانگی به پیشبرد اهداف و منافع ملی در دنیا لطمه می زند.

چندی پیش حسن روحانی دستور انحلال معاونت بین‌الملل ریاست جمهوری - که در دولت احمدی‌نژاد ایجاد شده بود - را صادر کرده است. همچنین رییس‌جمهور دستور بررسی فعالیت‌های دبیرخانه جنبش غیر متعهدها را داده بود تا بر اساس آن ارزیابی شود که آیا ضرورت ادامه کار این دبیرخانه و فعالیت آن وجود دارد یا خیر که پس از بررسی‌های انجام شده قرار شد این مسئولیت به وزارت امور خارجه واگذار شود و این گام دیگری برای تمرکز فعالیت‌ها در حوزه سیاست خارجی بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین