کد خبر: ۲۱۱۰۰۳
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳

پس از گذشت 22 روز، وعده ها عملی شد؛ بازگرداندن اضافه دریافتی از حجاج

آنچه وعده داده شده بود، عملی شد و پس از گذشت 22 روز از معارفه رئیس جدید سازمان حج و زیارت، مبلغ یک میلیون و 100 هزار تومان به حساب حجاج تمتع بازگردانده شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: امید سلیمی بنی در خبرآنلاین نوشت:  این وعده ای بود که حجت الاسلام قاضی عسگر، نماینده بعثه مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت داده بود. به گفته او، قیمت حج تمتع امسال مورد بازنگری قرار گرفته و قرار شده بانک ها طی 10 روز (از تاریخ 5 شهریور) مبلغ قابل توجهی به حساب زائران بازگردانند.

به گفته قاضی عسگر کمیته ای با حضور نمایندگان بانکها و مسئولان سازمان حج و زیارت، این تصمیم را گرفته بودند. اکنون، بانک ملی اعلام کرده از امروز چهارشنبه، بازگرداندن اضافه وجوه را به حجاج آغاز کرده، ولی چقدر؟ برخی اخبار می گویند قرار بوده تا 2 میلیون تومان اضافه دریافتی ها به حجاج بازگردانده شود، برخی از واریز 900 هزار تومان در ابتدای هفته به حساب حجاج سخن گفتند و امروز، عملا نزدیک به میزان موعود این مبلغ به حساب حجاج ریخته شد.

با وجود پرداخت 1 میلیون 100 هزار تومانی به حجاجی که به دلیل نوسانات ارز و گران شدن قیمت دلار و ریال سعودی، دست کم دو برابر حجاج سالهای گذشته، پول به سازمان حج و زیارت پرداخته اند، قول مسئولان این سازمان، از ابتدا چیز دیگری بوده است. سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت روز 10 شهریورماه قول داده بود تا 20 درصد پرداختی حجاج را برگرداند. به تعبیری در کاروانهای ادغام شده حج تمتع که تا نزدیک 12 میلیون تومان از مردم پول گرفته شد، دست کم باید 2 میلیون و 400 هزار تومان، به حساب حجاج بازمیگشت، ولی در دو قسط بخشی از مبلغ وعده داده شده، مسترد شده، به بیان دیگر، طبق وعده هایی که مسئولان سازمان حج و زیارت داده اند، هنوز آنها به حجاج بدهکارند، میزان و مبلغش را خدا می داند و کسانی که مشغول حساب و کتاب مخارج سفر حجاج هستند.

هر چند اوحدی، در ابتدای هفته جاری تاکید کرده بود مابه التفاوت هزینه اعزام به حج طبق قرار قبلی یعنی تمام مبلغ ۲ میلیون تومان موعود به حساب حجاج واریز می‌شود، ولی اکنون که آخر هفته محسوب می شود، تنها 1 میلیون و 100 هزار تومان به حساب حاجیان واریز شده، این در حالی است که برخی از اخبار می گوید پیش از این نیز 900 هزار تومان به حساب حاجیان ریخته شده بود، یعنی در بالاترین حد، سازمان حج و زیارت تنها 2 میلیون تومان اضافه دریافتی از حجاج را به آنها پس داده است. هر چند باید این را نیز افزود که هنوز در یکسان بودن منشا خبر پرداخت 900 هزار تومان و یک میلیون و 100 هزار تومان باید با تردید نگاه کرد.
با این وجود، هنوز هم برای پس دادن مبلغ زیاده گرفته شده از مردم، دیر نیست. زیرا در اطلاعیه ای که سازمان حج و زیارت روز 18 شهریور منتشر کرده، آمده است "چنانچه هماهنگی‌ بانک های عامل در مورد استرداد مبلغ دیگری به این گروه از حجاج قطعی شود، در روزهای آینده اطلاع رسانی می شود."

با آغاز نامنویسی کاروانهای حج تمتع امسال، سازمان حج و زیارت اعلام کرد به دلیل نوسانات قیمت ارز و افزایش هزینه خدماتی که کشور عربستان به حجاج می دهد، باید حاجیان کاروانهای حج تمتع، ما به تفاوت این مبلغ را پرداخت کنند. با وجودی که مبالغ اعلام شده از سوی مسئولان سازمان حج و زیارت، هرگز به صورت کامل و شفاف روشن نشد، ولی بررسی برخی از اطلاعات جمع آوری شده از سوی مسئولان این سازمان نشان داد افزایش ناگهانی دو برابری در هزینه های حج تمتع، اتفاق نیفتاده و باید مبالغ زیاده گرفته شده به مردم بازگردانده شود. هنوز با وجود تغییر در مسئولان سازمان حج و زیارت، آمار دقیق و قابل استناد هزینه های یک سفر حج تمتع به روشنی اطلاع رسانی نشده است.

با اینحال رئیس سازمان حج و زیارت گفت: با مذاکراتی که با بانک مرکزی انجام شد و با همکاری مدیرکل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بخشی از ارز مورد نیاز برای حج و عمره سال بعد تأمین شد.

سعید اوحدی گفت:  تأمین ارز سال آینده با اعمال تخفیف بوده است و به این ترتیب، قراردادهای عمره و حج سال آینده در زمان حج سال جاری بسته می‌شود و این موضوع چند مزیت دارد چون هنوز هیچ کشوری برای بستن قرارداد عمره خود اقدام نکرده است می‌توانیم به جهت رفاه حال زائران با ساختمان‌های نزدیک به حرم قرارداد ببندیم و می‌توانیم در چانه زنی حقوق زائر را حفظ کنیم و امیدواریم بهترین امکانات را در خدمت زائران قرار دهیم.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: سازمان حج و زیارت وظیفه خود می‌داند که در جهت مصالح زائر گام بردارد و قطعاً تلاش ما این است که کیفیت خدمت رسانی را بالا ببریم و زودتر مذاکرات را انجام دهیم و بخشی از پول مسکن را هم واریز کنیم که حتی اگر نتوانیم قیمت‌ها را تعدیل کنیم، بتوانیم خدماتی با کیفیت بالا را به زائران بدهیم.

وی افزود: در راستای احترام به حقوق زائران در مجموع مبلغ 110 میلیارد تومان در حج امسال به زائران بازگردانده شد و هم اکنون سهم تمام زائران به حساب آنها واریز شده است و با توجه به اینکه این موضوع دغدغه مقام معظم رهبری و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بود با همکاری بانک ملی توانستیم این مهم را محقق کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین