کد خبر: ۲۱۱۰۱۴
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۱
راه همدلی‌ها و رفع کدورت‌ها باز خواهد شد

استقبال از آزادی زندانیان حوادث 88

در پی آزادی برخی از زندانیان حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 در ایران، چهره‌ها و گروه‌های داخلی و بین‌المللی با استقبال از آزادی این زندانیان، ابراز امیدواری شده است که این روند ادامه پیدا کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: حجت‌الاسلام و المسلمین رسول منتجب‌نیا در رابطه با آزادی برخی زندانیان حوادث 88 گفت: در جریان نیستم که آیا این افراد محکومیت‌شان را گذارنده‌اند یا مورد عفو قرار گرفته‌اند، اما در هر حال فضای کشور تغییر کرده و فضای محبت، ‌صمیمت‌، وحدت و آرامش حاکم شده است.

به گزارش آفتاب، سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مردم امیدوار هستند همین‌طور که به لطف خدا مشکلات اقتصادی‌شان حل می‌شود و گرفتاری‌ها به حداقل می‌رسد، زندانیان هم مورد عفو و لطف مسوولان قرار گیرند و آن‌هایی هم که در حصر خانگی هستند ان‌شاءالله به زودی رفع حصر شوند تا مردم امیدوارتر شوند.

وی با بیان این‌که «امیدواری مردم به نشاط و ایجاد امید در جامعه کمک می‌کند» افزود: امید در جامعه باعث می‌شود مسوولان هم بهتر بتوانند با موفقیت مشکلات مردم را برطرف کنند.

باب رحمت در نظام جمهوری اسلامی، مفتوح است

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین نیز در همین زمینه گفت: طول دوران زندان قطعا تنبه‌آمیز بوده و کسانی که حبس را تحمل کرده‌اند با توجه به نوع جرایم در صورت تعدیل در نوع تفکر و نحوه مواجه با مسائلی که از نگاه آن‌ها قابل نقد است،‌ مورد رافت اسلامی قرار خواهند گرفت.

ابولقاسم رئوفیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دولت یازدهم از ابتدا نگاه رافت و مهربانی داشته و از دریچه امید به اصلاح و بازگشت به مشی اعتدالی و میانه‌روی می‌نگریسته است و تصمیم به آزادی تعدادی از زندانیان در همین راستا تحسین برانگیز است.

وی با بیان این‌که «این اقدام طلیعه یک حرکت امیدوار کننده است» افزود: امیدواریم بقیه عزیزانی که به دلایلی مدتی از آغوش ملت فاصله گرفته بودند با توجه به این‌که باب رحمت در نظام جمهوری اسلامی مفتوح است، مورد رافت قرار گیرند و در آینده از زندان آزاد شوند و در خدمت نظام و تحقق اهداف نظام باشند چون پتانسیل‌ها و قابلیت‌هایی هستند که می‌توانند در مسیر دست‌یابی به آرمان‌های امام (ره) و اهداف ترسیم شده از سوی نظام و البته هدایت‌های رهبری معظم به جمهوری اسلامی خدمت کنند و مایه یاس و ناامیدی دشمنان و کسانی که طمع کرده بودند، شوند و امیدواریم این طلیعه و شروع خوب و مبارکی برای اقدامات بعدی باشد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی هم آزادی برخی از زندانیان حوادث سال 1388 را نشان‌دهنده رافت و خالی بودن قلوب مسوولان عالی رتبه نظام از کینه و دشمنی ارزیابی کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی موسوی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: با آزادی زندانیان حوادث سال 88 فرصت خوبی در رسیدن به اهداف عالی انقلاب و نظام به وجود آمده است. وی آزادی این زندانیان را موجب گشایش فضای سیاسی کشور دانست و افزود: هر رفتاری که منجربه نشاط سیاسی نظام و ایجاد وحدت رویه بیشتر بین مسوولان و گروه‌های سیاسی می‌شود را باید انجام داد.

مساله خاصی اتفاق نیفتاده

اما عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی بر این عقیده است که این موضوع هیچ ارتباطی با شرایط کنونی و فضای سیاسی کشور ندارد؛ بلکه براساس پایان دوران محکومیت‌شان و طبق حکم دستگاه قضایی آزاد شده‌اند. حمیدرضا ترقی افزود: مساله خاصی اتفاق نیافتده است که قابل ارزیابی و قضاوت باشد اما اگر این افراد به صورت عفو یا تخفیف آزاد می‌شدند قابل تجزیه و تحلیل بود.

وی در رابطه با تاثیر آزادی تعدادی از زندانیان حوادث 88 در فضای جامعه گفت: ممکن است اصلاح‌طلبان بخواهند از این موضوع بهره‌برداری کنند، اما فکر می‌کنم تاثیر زیادی نداشته باشد؛ مگر این‌که خود این افراد با حضورشان در جامعه بخواهند مواضع و راه قبلی را در تعارض با نظام دنبال کنند و این موضوع موجب می‌شود فضای سیاسی که در کشور توسط دولت یازدهم به وجود آمده است، آسیب ببینند و موجب بروز چالش‌های جدید شود.

راه همدلی‌ها و رفع کدورت‌ها باز خواهد شد

اما دبیر انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها برخلاف عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی معتقد است: این موضوع نگاه امیدوارانه را که با تشکیل دولت جدید ایجاد شده بود تقویت و تشدید می‌کند و راه برای ایجاد همدلی هرچه بیشتر و رفع کدروت‌ها باز خواهد کرد.

محمدعلی حاضری اظهار امیدواری کرد که آزادی تعدادی از زندانیان طلیعه حرکت نویدبخش بعدی و با استمرار باشد تا آن‌چه انتظار جامعه ایران از دولت تدبیر و امید بود به نهایت خود که آزادی تمام این زندانیان و رفع ناملایمت‌های گذشته بود، منجر شود. این آزادی تحقق‌بخشی از انتظارات مردم و جامعه‌ای بود که انتخابات 24 خرداد را رقم زدند و امیدواریم در این مرحله باقی نماند و به سرانجام نهایی خود که رفع همه رفتارهای غیرقانونی است، منجر شود.

استقبال بین‌المللی

همچنین آزادی این زندانیان با استقبال بین‌المللی نیز مواجه شده است به طوری که ماری هرف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای گفته است که ما از گزارش‌ها در این باره استقبال می‌کنیم که ایران زندانیان متعددی از جمله نسرین ستوده، وکیل فعال حقوق بشر را آزاد کرده است.

به گزارش امید، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در بیانیه خود در این باره یادآوری کرده است که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، بارها در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داد که آزادی برای همه ایرانیان را باز گرداند و گسترش دهد و همین‌طور خواستار آزادی‌های سیاسی و اجتماعی بیشتر از جمله آزادی بیان شده بود.

انجمن قلم آمریکا نیز از آزادی نسرین ستوده استقبال کرده است. سوزان ناسل، مدیر انجمن قلم آمریکا که پیش‌تر مسئول امور سازمان‌های بین‌المللی در وزارت امور خارجه آمریکا بوده، در بیانیه خود اعلام کرده است که ما از این که نسرین ستوده آزاد شد، مسروریم. در این بیانیه ابراز امیدواری شده است که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، به این روند ادامه دهد. 

عفو بین‌الملل، از سازمان‌های جهانی مدافع حقوق بشر نیز با انتشار بیانیه‌ای از آزادی این زندانیان استقبال کرده و اعلام کرده است که این سازمان "از آزادی نسرین ستوده و دست‌کم یازده فعال سیاسی دیگر استقبال می‌کند.

نسرین ستوده که چندی پیش به دلیل داشتن پرونده‌ای محکوم به حبس شده بود، عصر دیروز (چهارشنبه 27 شهریور) با حکم عفو آزاد شد. همچنین بر اساس این گزارش مهسا امرآبادی، روزنامه نگار، فیض‌الله عرب‌سرخی، از اعضای شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، محسن امین‌زاده، عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی و میرطاهر موسوی، نماینده پیشین مجلس آزاد شده‌اند. عیسی سحرخیز، مهدی محمودیان، محمدعلی ولایتی و حسن زرین‌پور از دیگر آزادشدگان هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین