کد خبر: ۲۱۱۱۳۷
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۴

وبا از کجا می‌آید؟ مسئولان بهداشتی: مهاجران غیرقانونی / ناجا: غیرممکن است

با این که در چند سال‌ گذشته کمتر خبری از شیوع بیماری‌ای به نام وبا در ایران وجود داشت، امسال دوباره نام این بیماری واگیردار عفونی به گوش می‌رسد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: آخرین اظهار نظری که از سوی مسئولان وزارت بهداشت درباره تعداد مبتلایان به وبا صورت گرفته، از رسیدن تعداد مبتلایان وبا در کشور به 155 مورد خبر داده و گفته شده 12 درصد آنان ایرانی و بقیه اتباع غیر ایرانی هستند.

دکتر محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر با بیان این که از تعداد مبتلایان 3 نفر فوت شده‌اند که هر سه نفر افغان بوده‌اند، گفت: موارد ابتلا عمدتاً در دو استان سیستان و بلوچستان و کرمان دیده شده و با توجه به گرمای هوا در استان‌های جنوبی، پتانسیل انتقال این بیماری از طریق آبهای سطحی آلوده و صیفی‌جات وجود دارد.

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم با اشاره به این که این بیماری اغلب در بین مهاجران غیرقانونی به ویژه از مرزهای شرقی کشور مشاهده شده، اعلام کرد این مورد در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان به دلیل ورود مهاجران خارجی غیرقانونی بیشتر مشاهده شده است. او همچنین از سازمان‌های مسئول خواست با شدت بیشتری از ورود غیرقانونی مهاجران خارجی به کشور جلوگیری کنند.

در کنار اظهارنظرهای مسئولان بهداشتی دیگر درباره ورود و انتقال این بیماری از طریق مهاجران غیرقانونی از مرزها، مسئول اصلی وضعیت سلامت کشور یعنی وزیر بهداشت هم در اظهارنظری درباره این بیماری گفت که وبا از کشور افغانستان به چند شهر ایران وارد شده و به نظر می‌رسد همکارانی که در وزارت کشور هستند باید بیشتر مراقب نقاط مرزی باشند.

این حرف‌ها شایعه است

بعد از این خواسته‌ها از مسئولان برای کنترل ورود مهاجران غیرقانونی، امروز معاون اجتماعی مرزبانی ناجا اعلام کرد که موضوع شیوع وبا از طریق ورود غیرقانونی اتباع غیرمجاز از مرز شایعه‌ای بیش نیست.

سرهنگ محمدرضا طاووسی در گفت‌وگو با نسیم با بیان اینکه کسانی که این مطلب را اظهار داشته، خواسته‌اند مسیر کشف شیوع وبا را منحرف کنند، گفت: به دلیل انسداد مرزها و تقویت کنترل اپتیکی مرز، ورود غیرقانونی اتباع غیرمجاز بسیار نادر است و با توجه به تجهیزات به کار گرفته شده، هیچ نقصانی در این رابطه وجود ندارد همچنین شواهد و آمار روزانه دال بر این موضوع است.

او همچنین گفت که باید دنبال سرنخ‌های دیگری گشت چرا که مرزبانی با استفاده از فناوری روز و به‌کارگیری رادارهای اپتیکی مانع ورود اتباع غیرمجاز به ایران می‌شود.

کنترل‌ها دقیق نیست، بیماری می‌آید

برخلاف گفته‌های این معاون ناجا، مراد هاشم‌زهی، نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی معتقد است این کنترل‌ها آنچنان که باید و شاید دقیق نیست و شواهد نشان‌دهنده ورود غیر مجاز افراد است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به خبرآنلاین گفت: بر اساس اخباری که تاکنون به دست ما رسیده برخی از مهاجران افغانی و پاکستانی که ناقل ویروس وبا بودند به سربیشه و نهبندان در خراسان جنوبی آمده‌اند. چنین مواردی به اطلاع من و فرماندار استان خراسان جنوبی رسیده است و ما برای پیشگیری از ابتلای افراد بیشتر و قرنطینه بیماران اقداماتی را انجام دادیم.

هاشم‌زهی با انتقاد از اینکه در ورود و خروج اتباع بیگانه به کشور کوتاهی صورت می‌گیرد، افزود: به طور حتم وزارت کشور و نیروی انتظامی باید نسبت به ورود مهاجران غیرقانونی به کشور نظارت کافی را داشته باشند اما می‌بینیم که این افراد وارد کشور شده و در شهرهای مختلف در حال تردد هستند.

او در واکنش به گفته مسئولان ناجا مبنی بر این که نظارت‌ در مرزها کافی است، با بیان این که پس چرا بیشتر مبتلایان تبعه کشورهای دیگر هستند و این بیماری در شهرهای مرزی بیشتر دیده شده است؟ گفت: من این حرف‌ را تایید نمی‌کنم و موافق نیستم که ورود خروج دقیقی صورت می‌گیرد چرا که مواردی که وجود دارد نشان می‌دهد این نظارت‌ها دقیق نیست. مواردی را داریم که دیده شده ماشین‌هایی به علت داشتن تعداد زیادی مهاجر غیرقانونی در شهر توقیف شده‌اند، پس اگر نظارت کافی وجود دارد آنها چطور به ایران وارد شده‌اند؟ اینها نشان می‌دهد کنترل دقیقی نیست که می‌تواند مشکلات زیادی را به همراه بیاورد که ورود بیماری‌های گوناگون تنها یکی از این عواقب ورود غیرمجاز افراد است. 

هاشم‌زهی همچنین در پاسخ به این که چه پیگیری از طرف مجلس برای کنترل بیماری وبا انجام شده توضیح داد: ما جلسه‌ای را با وزیر بهداشت برگزار کردیم و نگرانی‌هایمان را در این زمینه با او در میان گذاشته و به او برای پیگیری این قضیه هشدار دادیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ این نماینده مجلس در ادامه، راه‌حل این مشکل و گفته‌های متناقض را در برگزاری جلسات مشترک مسئولان وزارت بهداشت و وزارت کشور دانسته و اضافه کرد: به نظر من بهتر است به جای این که صرفا موضوعی را تکذیب کنیم و مسئولیت را از دوش خودمان برداریم، به فکر راهکارهای اساسی‌تر باشیم. درمورد بیماری وبا هم برگزاری جلسات مشترک و تبادل نظر و ارائه راهکار می‌تواند از شیوع این بیماری و تسری آن به شهرهای دیگر جلوگیری کند و لازم است تا دیر نشده مسئولان مربوطه، به هماهنگی و همفکری لازم در این زمینه برسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین