کد خبر: ۲۱۲۴۱۴
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۰۲:۰۹

عروس و دامادهای قجری در قرن 21!/عکس

یکی از مراحلی که عروس و دامادها پیش از مراسم عروسی‌شان می‌گذرانند، ماجرای انتخاب و خرید کارت عروسی است، کارت‌هایی که قرار است پیغام شادی‌شان را به گوش فامیل و دوست و آشنا برساند و از آن‌ها برای حضور در این محفل دعوت کنند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تبیان نوشت : کارت عروسی این سالها دیگر مانند گذشته، تنها کاغذی برای دعوت نیست و مدلهایش آنقدر متنوع و رنگارنگ شده که به سختی می توان از میانشان، یکی را برای شب عروسی برگزید.

*‌ بالاخره کارتمان را انتخاب کردیم!
وقتی پا به یکی از مغازه های راسته کارت عروسی فروش های خیابان ملت می گذاری، آنقدر کارت های رنگارنگ و متنوع جلوی چشمانمان قرار می گیرد که به سختی می توانی توجهت را برای انتخاب یکی از آنها شان متمرکز کنی. علی و مونا یکی از زوج هایی هستند که برای انتخاب کارت عروسی شان راه راسته ملت را در پیش گرفته اند. علی می گوید: چندمین باری است که برای انتخاب کارت عروسی به ملت آمده ایم و بالاخره در میان این همه کارت، یکی را انتخاب کردیم که در عین زیبایی قیمت مناسبی هم داشته باشد اما در میان خرج های این روزهایی که دامادها دارند، هزینه کارت عروسی هم شده نمک روی زخم!



* قیمت کارت عروسی از 100 تومان تا چند ده هزار تومان!

آقای کاظمی، صاحب یکی از مغازه های کارت فروشی راسته ملت است. وقتی از او در خصوص قیمت های کارت عروسی می پرسیم، می گوید: اینجا ما همه رقم کارتی داریم، از 100 تا تک تومان تا چند ده هزار تومان، بستگی به سلیقه و البته جیب آقا داماد دارد، اما قیمت متوسط کارت عروسی بین 800 تا 1200 تومان است و بیشتر کارت های فروشگاه در این رنج قیمت هستند.

* عکس قجری می خواین یا پهلوی؟

یکی از نوآوری هایی که طی چند سال گذشته در بازار کارت عروسی به وجود آمده، چاپ تصاویر عروس و داماد در کارت است. البته این تصاویر هم تنوع بسیاری دارد و پوشش و آرایش عروس و دامادهای نشسته بر کارت از مدل های قجری آغاز و به مدل پهلوی ختم می شوند، بسته به سلیقه عروس و داماد و اینکه بخواهند تصاویرشان شبیه عروس و دامادهای چه برهه ای از تاریخ کشور در بیایند. علاوه بر این اگر عروس و دامادی بخواهند تصاویر پشت کارت عروسی شان شبیه به معادل های غربی آن در سده های اخیر در بیاید، باز هم این امکان برایشان وجود دارد.

آقای عابدی یکی از صاحبان فروشگاه کارت در ملت در خصوص انتشار تصاویر عروس داماد در کارت عروسی می گوید: «چند سالی است که عروس و دامادها ترجیح می دهند تصاویرشان را هم در کارت عروسی منتشر کنند و در این میان هم طراحان مدلهای بسیار را به بازار کارت عروسی وارد کرده اند.» او در خصوص آتلیه های عکاسی مخصوص می گوید: «اگر عروس و داماد بخواهند تصاویرشان کیفیت مناسبی داشته باشد، باید یک روز به آتلیه مراجعه کرده و با پوشش و آرایش خاص دوره زمانی مورد نظرشان عکس های پشت کارت را بگیرند، در غیر این صورت ما با داشتن تصاویر پرتره از آنها می توانیم با فتوشاپ عکس ها را بر ظاهر قدیمی در بیاوریم.» وقتی از او می پرسیم چرا عروس دامادهای این روزها آنقدر علاقمندند که از تصاویرشان در پوشش و آرایش قدیمی و استفاده کنند می گوید: «خب شاید به دلیل حس نوستالژیکی که میان مردم افزایش پیدا کرده و همه دوست دارند گریزی به گذشته داشته باشند.»

* وقتی چوب، جای کارتهای مقوایی را می گیرد

یکی از مشخصه های کارت دعوت های امروزی استفاده از چوب در ساختشان است. وقتی از آقای مهدوی یکی دیگر از صاحبان مغازه کارت فروشی ملت در خصوص این نوع کارت ها می پرسیم می گوید: «مدتی است که کارت های طرح چوب در بازار رواج پیدا کرده است و مردم هم استقبال خوبی از این نوع کارت ها دارند. او در خصوص قیمت کارت های طرح چوب ادامه می دهد: هر چه مقدار چوب استفاده شده در کارت عروسی بیشتر باشد، قیمتش هم بیشتر است و کارتهایی که تماما از چوب هستند مسلما قیمتشان بسیار بیشتر از کارت های مقوایی می شود.»

* کارتهایی از تولد تا مرگ

البته مغازه های ملت علاوه بر کارت های عروسی و نامزدی، کارت های دیگری را هم در خود جای داده اند. یک سری کارتهای تولد که با ظاهر کودکانه شان، متمایز از سایر کارتها هستند، گروه دوم کارت هایی که مخصوص دعوت به ولیمه های پس از بازگشت از خانه خدا و کربلا می باشند و گروه سوم کارت های سیاه رنگی که برای مراسم یادبود یا سالگرد استفاده می شوند و در گوشه ای از مغازه و دور از دید مشتری های شاد، جای گرفته اند. شاید تلاقی عروسی و عزا در این مغازه های یکی از مولفه های توجه برانگیز باشد، عروس داماد های جوانی که به دنبال کارت عروسی آمده اند و عزادارانی که برای خرید کارت عزای عزیزانشان پا در مغازه گذاشته اند.

* خواهشا در انتخاب کارت عروسی چشم و هم چشمی نکنید!

با گسترش روز افزون قلمرو چشم و هم چشم، این روزها پای این نابهنجاری اجتماعی به بازار کارت عروسی هم باز شده است و در همین راستا بسیاری از عروس خانم ها می خواهند که کارت عروسی شان گران ترین کارتی باشد که در راسته ملت به چشم می خورد. اما با توجه به هزینه های کمرشکن مراسم ازدواج در این دوره و زمانه بهتر است عروس خانم ها کمی فکر جیب آقای داماد را بکنند و در هزینه های عروسی به خصوص هزینه خرید کارت صرفه جویی را پیشه خود کنند و به این بیندیشند که این کارتها برای این است که پیام شادی شان را به گوش دوستان و آشنایان برساند نه اینکه روشی برای خودنمایی و جلوه گری باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین