کد خبر: ۲۱۲۵۳۸
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۹

وقوع حریق در ‌جنگل‌های ارسباران‌

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی گفت: جنگل‌های ارسباران در آتش می‌سوزد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب:  الهوردی دهقانی امروز اظهار کرد: 24 ساعت است این جنگل‌ها در آتش می‌سوزد و مسئولان هنوز موفق به مهار آتش نشده‌اند.

وی در رابطه با محدوده این آتش‌سوزی گفت: آین آتش در محدوده روستاهای آستامان، گرین کان و چیچک‌لی در حال بلعیدن جنگل‌های این منطقه است.

دهقانی تاکید کرد: این آتش در حال پیش روی است و باید هرچه سریع‌تر تا زندگی جنگل نشینان این محدوده ‌بیش از این به خطر نیفتد نسبت به مهار آن اقدام شود.

این نماینده گفت: ساعت 11 صبح دیروز اهالی منطقه با تماس با کلانتری این آتش سوزی را گزارش کرده‌اند و مشخص نیست که آتش سوزی از کی اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه زندگی مردم و حیات وحش این جنگل‌های در خطر است از مسئولان مربوطه خواست تا هر چه سریع‌تر با اقدامات لازم برای کنترل و مهار این آتش اقدام کنند.

جنگل های ارسباران که گویی بهشت گمشده آذربایجان است با مناظر بدیع و زیبای خود هر انسانی را شیفته خود کرده و در دنیای چشم نواز خود غرق می کند.

آهو، مارال، قوچ، میش، بز، پلنگ و خرس قهوه ای در سرزمین زیبایی ها می تازند و سیاه خروس، کبک، عقاب طلایی، اردک، حواصیل، اگرت و بوتیمار، قرقاول، طرلان و بالابان در پستی و بلندی زمین سبزش می خرامند.

مناطق حفاظت شده محیط زیست آذربایجان شرقی، مخزن بین المللی تنوع زیستی و حوضچه ژنتیکی بوده که مورد توجه ویژه سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد است.

مناطق حفاظت شده محیط زیست آذربایجان شرقی جدایی از جاذبه های طبیعی و گردشگری دارای اهمیت زیست بومی و تنوع زیستی و ژنتیکی بوده و وجود تنوع زیست محیطی و مناطق مختلف حفاظت شده بین المللی ویژگی خاص و منحصر به فردی به این منطقه داده که آب و هوای بسیار مطبوع آن، ارسباران را به منطقه جذاب و زیبای گردشگری تبدیل کرده است.

در این میان منطقه حفاظت شده ارسباران با تنوع گونه های گیاهی و جانوری و زیستگاه های جنگلی منحصر به فرد یکی از 9 ذخیره گاه زیستکره کشور محسوب شده و از اشتهار جهانی برخوردار است.

ارسباران یا قَرهَ داغ یک ناحیهٔ کوهستانی و جنگلی است که در شمال استان آذربایجان شرقی و جنوب رودخانه ارس با وسعت بیش از 70 هزار هکتار واقع شده‌است.

ابن ناحیه سرزمین پهناوری است که از شمال به رود ارس و از مشرق به مشکین شهر و مغان و از جنوب به سراب و اوجان و از مغرب به مرند و تبریز محدود است و شهرستان اهر را در بر می‌گیرد.

ارسباران عنوان جدیدی است و در گذشته به آن ناحیهٔ «قره‌داغ» یا «قراجه‌داغ» می‌گفتند. ساکنان دشت مغان و اطراف مشکین‌شهر و تقریباً همهٔ افراد بومی منطقه هنوز هم این لفظ را به کار می‌برند
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین