او اظهار کرده بود: البته ما در حوزه تعرفههای سیار و بحث آبونمان نامههایی به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نوشتهایم و منتظریم که تعرفههای جدید در این حوزهها ابلاغ شود تا ما آنها را اجرایی کنیم.
وی در عین حال گفته بود: یکی دیگر از هزینهها هم مربوط به هزینههای طرح هم کدی میشود که در اصل ما مسوول هزینههای این طرح نیستیم و اگر قرار به اجرای این طرح باشد لازم است هزینههای آن از طریق دولت تامین شود تا شرکت مخابرات و مردم از این بابت هزینهای پرداخت نکنند.
پیش از این و در سال گذشته نرخ مکالمات و تعرفه تلفن ثابت از 44.7 به 51.03 ریال افزایش یافته و بحثهایی به میان آمده بود مبنی بر این که آیا با افزایش نرخ مکالمات میزان هر پالس تماس متغیر خواهد بود و یا اینکه افزایش تعرفهها برای استانهای هم کد شده وغیر هم کد شده نیز متفاوت شده است.
در این باره مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در همان مقطع درباره تغییر این نرخها به ایسنا گفته بود که به نظر میرسد افزایش تعرفهها به 51.03 ریال چندان با کاهش زمان پالس مکالمات متناقض نیست و اگر هر دو مورد را در نظر بگیریم، باز هم به افزایش تعرفهها میرسیم و این بدین معنی است که افزایش نرخ به 51.03 با کاهش پالس به 120 و 105 ثانیه یکی است و هر دو حالت افزایش تعرفه در مکالمات تلفن ثابت را نشان میدهد.
زارعیان تاکید کرده بود که پیش از این زمان هر پالس تماس از تلفن ثابت به ثابت از ساعت 6 تا 13 به میزان 134 ثانیه و از ساعت 13 تا 21 به میزان 159 ثانیه و از ساعت 21 تا 6 میزان 193 ثانیه بود که این میزان به 120 ثانیه کاهش یافته است.
او با اشاره به استانهای هم کد شده نیز بیان کرده بود: این میزان برای استانهای هم کد نشده، 120 ثانیه و برای استانهایی که هم کد شدهاند هر پالس 105 ثانیه محاسبه میشود. این در حالی است که در حال حاضر استان تهران، البرز و چند شهر از استان اصفهان هم کد شدهاند.
در آن زمان اعلام شد که براساس تصمیمگیری کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تعرفه مکالمات تلفن ثابت به ثابت شهری در استانهایی که در آنها طرح هم کدسازی انجام نشده است به ازای هر ١٢٠ ثانیه یک پالس تعیین میشود. همچنین تعرفه مکالمات تلفن ثابت به ثابت شهری در استانهایی که در آنها طرح هم کدسازی انجام شده است به صورت یکنواخت در کل استان به ازای هر ١٠۵ ثانیه یک پالس تعیین شده و قیمت هر پالس کماکان بدون تغییر برابر 44.7 ریال بود.
به گزارش ایسنا، با نگاهی به مصوبهی کمیسیون و تغییر تعرفهها میتوان به این نتیجه رسید که هزینه و زمان هر پالس تماس برای ساعات مختلف شبانهروز یا روزهای تعطیل یکسان شده است و مشترکان باید این هزینه مکالمه را چه در ساعات پیک مصرفی و چه ساعات غیرپیک و در نیمه شب به صورت یکسان با دیگر ساعات پرداخت کنند.
اما در همان زمان اعلام شد که شوای رقابت در یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه خود مصوب کرد، نرخ آبونمان تلفن ثابت بابت هر خط معادل هزینه 100 پالس در ماه منظور گردید. چنانچه مشترکان بیش از 100 پالس در ماه از هر خط تلفن استفاده کنند، این مبلغ به صورتحساب آنان اضافه نمی شود و چنانچه میزان استفاده آنان کمتر از این مقدار باشد، به مأخذ 100 پالس در صورتحساب آنها منظور خواهد شد.
بنابراین مصوبه، چنانچه شرکت مخابرات ایران در جهت ارتقای کارایی، نسبت به بهبود فناوری ارائه خدمات خود اقدام کند، در صورت اثبات ارتقای کارایی، ضریب z منظور شده در دستورالعمل قیمت گذاری مخابرات بنا به پیشنهاد شرکت مخابرات ایران، از سوی شورای رقابت مورد تجدید نظر قرار خواهد گرفت.