کد خبر: ۲۱۲۸۳۱
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۱

روزنامه هاي آلماني: روحاني ستاره مجمع سازمان ملل بود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: برلين - شماري از روزنامه هاي پرشمارگان آلماني با اشاره به سفر نخست وزير رژيم صهيونيستي به آمريكا براي ديدار با باراك اوباما و سخنراني در مقر سازمان ملل متحد، نوشتند كه بي ترديد حسن روحاني ستاره نشست ۲۰۱۳ مجمع عمومي سازمان ملل بود و حرف هاي نتانياهو در روز آخر نيز شنونده اي نخواهد داشت.
به گزارش ايرنا، روزنامه آلماني دي ولت كه بيشتر مواضع حاميان رژيم صهيونيستي را منتشر مي كند و به بلندگوي اين رژيم نيز مشهور است، با اذعان به موفقيت آميز بودن سفر رييس جمهوري ايران به نيويورك، نوشت: نتانياهو درحالي به آمريكا سفر كرده و سپس قرار است به عنوان يكي از آخرين سخنرانان در مقر سازمان ملل سخنراني كند كه ستاره نشست ۲۰۱۳ مجمع عمومي اين سازمان، حسن روحاني بود.

اين مطلب مي افزايد: در حاليكه جامعه بين المللي امسال از لحن جديد و اظهارات رييس جمهوري ايران ابراز خوشحالي مي كند، نگراني اسراييل از نزديكي تهران به غرب افزايش يافته است.
به نوشته اين روزنامه،نتانياهو پيش از سفر به آمريكا و ديدار با اوباما، يكي از اهداف اصلي خود را هشدار به كاخ سفيد به خاطر نزديك شدن به ايران عنوان و تاكيد كرده كه تلاش مي كند مانع از اين شود كه به گفته او واشنگتن از تهران فريب بخورد.

دي ولت مي افزايد: با اين سخنان، به نظر مي رسد اسراييلي ها از موفقيت ايران در نيويورك به وحشت افتاده اند و گويا شرايط جديد ايجاد شده همچون پرده اي مقابل چشمان آنها قرار گرفته است.
اين مطلب مي افزايد: رفتاري كه نتانياهو با آمريكا در پيش گرفته و سعي دارد اوباما را مانند يك كودك احمق و ساده لوح نشان دهد، تعجب آور است و در واقع اينگونه نشان مي دهد كه گويا آمريكايي ها خود قادر به دستيابي اطلاعاتي كه آنها ادعاي در اختيار داشتن آن را دارند، نيستند.

دي ولت همچنين نوشت: ادعاهاي اخير اسراييل خنده دار است و كار تا جايي پيش رفته كه يكي از روزنامه هاي اسراييلي اخيرا مدعي شده است ايران حتي بمب اتمي را در اختيار دارد و محافل دولت نتانياهو نيز خبري دروغ را در اختيار رسانه ها قرار داده اند كه تهران تا دو ماه ديگر بمب اتمي خواهد داشت.

در مطلب اين روزنامه آلماني همچنين آمده است: شايد اسراييلي ها بر اين باور بوده اند كه با اين دروغ پراكني ها مي توانند مانع نزديكي تهران و واشنگتن شوند اما بايد توجه داشته باشند كه با مكالمه تلفني اوباما و روحاني، ديگر براي چنين اقداماتي دير شده است.

دي ولت در پايان نوشت:محافل نزديك به نتانياهو گفته اند هدف اصلي آنها اين است كه از هر معامله اي با آمريكا كه به سود تهران باشد جلوگيري كنند، اما در نشست امسال سازمان ملل، نتانياهو هر كاري كند و هر حرفي بزند، ديگر شنونده نخواهد داشت، زيرا آخرين سخنران است و بيشتر مقام هاي كشورها نيويورك را ترك كرده اند و همچنين به طور قطع روحاني با سخنان خود ستاره مجمع عمومي بود و نتانياهو كه گفته مي خواهد بازي را خراب كند، نمي تواند تغييري در اين وضعيت ايجاد كند.
 
** اسراييل در انزوا قرار گرفته است

زود دويچه سايتونگ ديگر روزنامه آلماني نيز در سرمقاله اي در همين رابطه، با تاكيد بر اينكه با توجه به تحولات جديد در روابط ايران و آمريكا، اسراييل در انزوا قرار گرفته است،نوشت: نتانياهو با ادعاهاي خود درمورد ايران، عملا تل آويو را به حاشيه رانده است.

اين روزنامه مي افزايد: نخست وزير اسراييل عادت دارد كه هميشه خود را با سخنان عجيب و غريب در صحنه بين المللي مورد توجه قرار دهد، اما اين بار حضورش در سازمان ملل با گذشته تفاوت دارد، زيرا هم دير آمده و هم با موفقيت ايران در اين نشست بين المللي در واقع تنبيه شده و عصباني است.
زود دويچه سايتونگ نوشت: نتانياهو اين بار به جاي اينكه محور توجه باشد در حاشيه قرار گرفته است، زيرا ايراني ها جشن بزرگ و اميدار كننده آشتي كنان را برپا كرده اند و ديگران نيز تمام سخنراني هاي هيجان بر انگيز را انجام داده اند.

اين مطلب مي افزايد: اشتباه نتانياهو اين بوده كه فكر مي كند در وضعيت كاهش سوء تفاهم ها و آب شدن يخ روابط ايران و آمريكا، همچنان مي تواند خود را به عنوان يك جنگجوي سرد نشان دهد، اما حتي براي دوستانش نيز گيج كننده است كه وي در پاسخ به پيشنهادات صلحجويانه ايرانف خواستار تشديد تحريم ها شده و حتي بار ديگر بر ديدگاه حمله پيشگيرانه تاكيد مي كند.

زود دويچه سايتونگ در ادامه مي نويسد: اين ديد نتانياهو نه فقط ارتجاعي بلكه مضر است و با اين كار خود را به انزوا كشانده زيرا شاهديم كه روحاني با اظهارات و حضورش در نيويورك، موفقيت هاي بزرگي تاكنون بدست آورده، بويژه اينكه اعتماد طرف مقابل كه مبناي اصلي مذاكرات آتي است را نيز به خود جلب كرده است.

اين نشريه آلماني همچنين با اشاره به اينكه مذاكرات هسته اي آينده تنها راهي است كه مي توان با آن فهميدف دولتمردان ايران تا چه اندازه جدي هستند، نوشت: به نظر مي ايد اوباما هم تصميم گرفته اين آزمايش را انجام دهد و نتانياهو ديگر نمي تواند با ادعاها و يافته هاي جديد سرويس هاي اطلاعاتي خود و سناريوهاي قديمي روز قيامت، اوباما را از مسيري كه در پيش گرفته است، منصرف كند.
زود دويچه سايتونگ در پايان نوشت: نتانياهو در اين روند دو گزينه بيشتر پيش روي خود ندارد يا در انزوا مي ماند يا اينكه يك نقش سازنده تري ايفا مي كند كه البته راه حل دوم به مصلحت خودش خواهد بود.
 
** نتانياهو كاري از پيش نخواهد برد

روزنامه فرانكفورتر آلگماينه سايتونگ نيز نوشت: نتانياهو با اظهارات اخيرش در اسراييل ترس از انزوا را افزايش داده و تشديد انتقادها از سياست هاي تندروانه وي را مي بينيم.

اين روزنامه آلماني افزود: اين بار حسن روحاني محور توجه بين المللي در نيويورك بود و نتانياهو آخرين نفري است كه سخنراني مي كند و به نظر مي رسد ديگر كاري از پيش نخواهد برد.

اين روزنامه آلماني نوشت: تحليلگران اسراييلي از اين واهمه دارند كه نتانياهو در مقر سازمان ملل تنها يك نقش فرعي به عنوان بازي خراب كن داشته باشد، در حاليكه روحاني نقش اصلي را در روزهاي اخير در نيويورك ايفا كرده و با پيشنهادهاي مذاكراتي اش، تمام توجهات بين المللي را به خود جلب كرده است.
اين مطلب در پايان مي افزايد: اسراييل به دنبال اين است كه از نزديك شدن ايران به غرب جلوگيري كرده و مانع لغو سريع تحريم هاي ضد ايراني شود، اما با گفت و گوي تلفني اوباما با روحاني و اتفاقاتي كه در سفر رييس جمهوري ايران به نيويورك از جمله نشست وزيران امور خارجه دو كشور رخ داد، به نظر مي رسد ديگر خيلي براي اين كار دير شده باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین