کد خبر: ۲۱۳۰۸۴
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۵

انتقاد از «مافیای توزیع کتاب»

علیرضا طبایی با انتقاد از وضعیت توزیع کتاب که به گفته او، حالت مافیایی پیدا کرده، درباره کتاب‌های آماده انتشارش توضیح داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: این شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: مجموعه‌ای از سروده‌های نیمایی من آماده است که تمایل دارم منتشر شود. این مجموعه شامل شعرهای تقریبا کوتاه است و «گزارش به آینده» نام دارد.

او اضافه کرد: دیگر اثر آماده انتشارم پژوهشی درباره نمایش‌نامه‌های منظوم است. این اثر «تاریخچه و سیر تحول نمایش‌نامه‌های منظوم» (از آغاز تا امروز) نام دارد و سیر تحول شکل‌های مختلف نمایش‌نامه را که با شعر همراه بوده، در ایران از قبل از اسلام و بویژه از مشروطه به این‌سو دربر می‌گیرد.

طبایی همچنین عنوان کرد: این کتاب به این موضوع می‌پردازد که چرا به نمایش‌نامه‌های منظوم بی‌توجهی شده و آن‌چنان که شایسته است، به آن‌ها پرداخته نشده است. میراث فرهنگی ما شعر است. آثار فردوسی، نظامی و... داستان منظوم است، اما درباره نمایش به صورت شعر،‌ خیلی کم کار شده است. من در این اثر، تاریخچه، دلایل و ویژگی‌های این نمایش‌نامه‌ها را در یک پژوهش مفصل آماده کرده‌ام.

او در ادامه گفت: نمی‌دانم در آینده شرایط چاپ کتاب به چه صورت رقم خواهد خورد و ممیزی تا چه اندازه اعمال می‌شود. به هر حال اگر ناشر خوبی پیدا شود که هم کتاب را خوب چاپ کند و هم توزیع مناسبی داشته باشد، ‌این کتاب‌ها را دست کم تا پایان سال منتشر می‌کنم.

طبایی افزود: در حال حاضر یکی از مسائل ما، توزیع کتاب است. کتاب‌ها چاپ می‌شوند،‌ اما خوب توزیع نمی‌شوند. توزیع کتاب حالت مافیایی پیدا کرده است؛ خیلی از کتاب‌فروشی‌ها در انحصار یک گروه خاص هستند و بسیاری از کتاب‌های دیگر را عرضه نمی‌کنند یا در دسترس مردم قرار نمی‌دهند.

به گزارش ایسنا، علیرضا طبایی 14 آذرماه 1323 در شیراز به دنیا آمده است. او اولین شعرش را در سال 1337 در مجله «سپید و سیاه» منتشر کرد. از طبایی تاکنون مجموعه شعرهای «جوانه‏‌های پاییز» 1344، «از نهایت شب» 1350، «گزیده آثار کوتاه از شاعران معاصر» 1351، «خورشیدهای آن‏ سوی دیوار» 1360، «شاید گناه از عینک من باشد» 1385 (برگزیده‌ی دومین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب سال شعر – خبرنگاران) و مجموعه غزل «تندر اما ناگهانی‌تر» منتشر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین