کد خبر: ۲۱۳۱۷۵
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۳

شگرد عجیب سارق قطعات BMW

سارقی که با استفاده از مهارت خود در تعمیر خودروهای ساخت شرکت بی.ام.و اقدام به سرقت قطعات این خودروها می‌کرد، به دام پلیس افتاد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سارقی که با استفاده از مهارت خود در تعمیر خودروهای ساخت شرکت بی.ام.و اقدام به سرقت قطعات این خودروها می‌کرد، به دام پلیس افتاد.

روز بیست و ششم تیرماه 1392، مأموران کلانتری 102 پاسداران از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی 110 در جریان سرقت قطعات اصلی موتور یک دستگاه خودرو سواری بی.ام.و مدل X3، در خیابان ساقدوش قرار گرفتند.

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع سرقت لوازم داخل خودرو و به دستور شعبه سوم بازپرسی دادسرای ناحیه 4 تهران، پرونده جهت رسیدگی در اختیار پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

اظهارات صاحب خودرو

صاحب خودرو پس از حضور در پایگاه چهارم پلیس آگاهی، به کارآگاهان گفت: روز قبل از سرقت، در مسیر رفتن به سمت خانه بودم که ناگهان ماشین به علت نقص فنی خاموش شد؛ پس از آن و با وجود تلاش زیادی که انجام دادم، ماشین روشن نشد و به همین علت در ساعت 23:30 با نمایندگی کارخانه BMW تماس گرفته اما نمایندگی عنوان داشت که در آن ساعت شب امکان ارائه هیچگونه خدماتی وجود ندارد! زمانیکه از نمایندگی ناامید شدم، با جرثقیل تماس گرفتم اما آنها نیز هیچ اقدامی برای جابجایی خودرو نکردند.

صاحب خودرو در خصوص نحوه اطلاع از سرقت قطعات اصلی موتور خودرو، به کارآگاهان گفت: با اطمینان از این موضوع که هیچ کس قادر به سرقت ماشین نیست، ماشین را در همان محل (خیابان ساقدوش) پارک و به منزل رفتم؛ فردای آن شب، زمانیکه به همراه نمایندگی BMW به محل پارک خودرو مراجعه کردم، با صحنه عجیبی روبرو شدم؛ خودرو سرقت نشده بود اما سارق یا سارقین اقدام به سرقت قسمتی از قطعات اصلی موتور خودرو از جمله گیربکس و مغزی موتور کرده بودند؛ در خصوص نقص خودرو نیز از سوی نمایندگی بی.ام.و اعلام شد که فرد یا افرادی اقدام به ریختن آب به داخل باک بنزین کرده‌اند!.

شناسایی و دستگیری سارق

با آغاز رسیدگی به پرونده، کارآگاهان با توجه به نوع سرقت و بنا به نظریه کارشناسی نمایندگی کارخانه سازنده خودرو اطمینان پیدا کردند که سارق یا سارقین باید اطلاعات فنی بسیار دقیقی از سیستم موتوری این مدل از خودروهای BMW داشته باشند که اقدام به این نوع سرقت لوازم و قطعات خودرو کرده باشند.

تحقیقات در این خصوص در دستور کار کارآگاهان قرار گرفت و کارآگاهان موفق به شناسایی یکی از متخصصان فنی خودروهای بی.ام.و – مدل X3 به نام مرتضی.ط (35 ساله) شدند که بنا بر اظهارات همکاران سابقش، به علت مصرف مواد مخدر اقدام به ترک محل کار خود کرده بود.

بنا بر تحقیقات انجام شده مرتضی.ط یکی از کارشناسان فنی و ماهر در زمینه خودروهای بی.ام.و بویژه مدل X3 است که حتی نمایندگی BMW حاضر شده تا به خاطر مهارت بالا ماهیانه مبلغی در حدود 5 میلیون تومان به وی حقوق پرداخت کند اما وی این پیشنهاد را قبول نکرده بود!.

با شناسایی هویت مرتضی.ط به عنوان سارق احتمالی، کارآگاهان با مراجعه به محل سکونت وی در منطقه ملاصدرا اطلاع پیدا کردند که وی از این مکان متواری شده؛ در ادامه و با انجام تحقیقات میدانی، کارآگاهان موفق به شناسایی محل تردد متهم در منطقه پاسداران شده، نهایتا با کنترل نامحسوس محل‌های تردد متهم موفق به شناسایی و دستگیری وی به همراه یک دستگاه خودرو سواری BMW مدل X3 شدند.

 

با دستگیری مرتضی.ط، مخفیگاه وی در منطقه پاسداران نیز شناسایی و در بازرسی از این محل مقادیر متنابهی از انواع قطعات خودرو BMW مدل X3 به همراه اسناد و مدارک  شناسایی متعلق به افراد غیر کشف شد که با شناسایی و دعوت از این افراد، کارآگاهان موفق به شناسایی تعداد دیگری از مالباختگان شدند که خودروهای آنها نیز همگی از نوع خودروهای BMW مدل X3  به شیوه‌ای مشابه مورد سرقت قرار گرفته و متهم پس از سرقت و تحت عنوان مکانیک خودرو و در ظاهری موجه، اقدام به فروش قطعات مسروقه خودرو به صاحبان اصلی آنها و در واقع کلاهبرداری از آنها کرده بود.

 

اعترافات متهم

با توجه به دلایل و کشفیات بدست آمده، مرتضی.ط که چاره ای جز بیان حقیقت نداشت، در اعترافات خود به کارآگاهان گفت: با خودرو X3 متعلق به خودم، در خیابان‌های سطح شهر بویژه در مناطق شمال تهران تردد کرده و زمانیکه با یک دستگاه خودرو بی.ام.و مدل X3 برخورد می‌کردم، آنرا زیر نظر می گرفتم و در یک فرصت مناسب و زمانیکه صاحب خودرو برای تنها دقایقی از ماشین دور می‌شد، به سراغ ماشین رفته و اقدام به ریختن آب به داخل باک بنزین می‌کردم‌؛ زمانیکه صاحب خودرو به علت نقص فنی از هرگونه خدمات مأیوس و خودرو را در محل پارک می‌کرد، به سراغ ماشین رفته و اقدام به سرقت قطعات آن می‌کردم.

متهم در خصوص نحوه کلاهبرداری‌های خود نیز به کارآگاهان گفت: فردای سرقت، با خودرو BMW به محل سرقت مراجعه و خود را به عنوان مکانیک و کارشناس خودروهای مدل X3 معرفی می‌کردم و با توجه به وضعیت ظاهری مناسب و نوع خودرو و همچنین ابزار آلات مکانیکی که همراه خود داشتم، هیچکدام از دارندگان خودروها به من مشکوک نشده و در ادامه و به بهانه انجام تعمیرات و تهیه قطعات سرقت شده از ماشین، همان قطعات مسروقه متعلق به خودروها را مجددا بر روی آنها بسته و اقدام به گرفتن مبالغ چند 10 میلیون تومانی از صاحبان خودروهای BMW مدل X3 می‌کردم.

سرهنگ کارآگاه رضا مؤذن، رئیس پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: با توجه به اعترافات صریح متهم در خصوص سرقت قطعات خودروهای BMW مدل X3، کارآگاهان پایگاه چهارم موفق به شناسایی تعدادی از مالباختگان و صاحبان این مدل از خودروها شدند که متهم به بهانه انجام تعمیرات و تهیه قطعات خودرو اقدام به گرفتن مبالغ چند 10 میلیون تومانی از آنها کرده بود بگونه‌ای که با حضور تعدادی از مالباختگان در پایگاه چهارم و انجام تحقیقات مشخص شد که هر کدام از آنها مبالغ مختلف 80، 50، 20، 40 و 12 میلیون تومانی را به عنوان دستمزد و هزینه تهیه قطعات خودرو به متهم پرداخت کرده‌اند.

سرهنگ مؤذن در ادامه گفت: با انجام تحقیقات تکمیلی از متهم و اعترافات بدست آمده از وی و شناسایی سرقت‌های مشابه، تعدادی از مناطق سرقت در ولنجک، شریعتی، ایران زمین، پاسداران، آفریقا، اختیاریه، قیطریه، شهید اندرزگو شناسایی و از مالباختگان جهت حضور در پایگاه چهارم آگاهی و شناسایی متهم دعوت بعمل آمده است که تمامی این افراد پس از حضور در پایگاه، موفق به شناسایی متهم شدند.

به گزارش فارس،رئیس پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ، در پایان این خبر اعلام کرد: از کلیه مالباختگانی که بدین شیوه و شگرد مورد سرقت و کلاهبرداری قرار گرفته‌اند دعوت می‌شود تا جهت شناسایی متهم و پیگیری شکایات خود به پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در سیدخندان مراجعه کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین