کد خبر: ۲۱۳۲۶۴
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۰

تصور رفع مشكلات با رفع تحريم ها غلط است

علي طيب نيا گفت: تصور رفع مشكلات با برداشته شدن تحريم ها غلط است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: وزیر اقتصاد در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل بانک ملی به موضوع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: تصور غلطی است که با برداشته شدن تحریم‌ها مشکلاتمان حل می‌شود؛ یک خیال باطل است مادامی که نتوانیم در داخل مشکلات را حل کنیم از مذاکرات سیاسی نباید انتظار داشته باشیم.

وی ادامه داد: حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود و مذاکرات نیز انجام شود آسیب‌های درآمدی ناشی از سرازیر شدن درآمد نفتی به کشور مشکل‌ساز خواهد بود به همین دلیل باید به منابع داخلی متوسل شد.

طیب‌نیا صراحتا اعلام کرد: اگر امید ببندیم تحریم‌ها در آینده نزدیک برداشته می‌شود خیالی باطل است زیرا رفع تحریم‌ها امری بلندمدت است. اگر مذاکرات گشایش شود و درآمدهای نفتی به سمت کشور سرازیر شود بازهم با آسیب‌هایی مواجه هستیم. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش ديگري از سخنان خود همچنين گفت: بر اساس آخرین آمارها حجم نقدینگی به حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و نرخ تورم حدود ۴۰ درصد است ولی تورم نقطه به نقطه با کاهش اندکی مواجه شده ولی روند تورم میانگین همچنان صعودی است.

وی افزود: با وجود نقدینگی بالا در اقتصاد بنگاه‌های تولیدی با کمبود نقدینگی مواجه هستند و طبق آخرین برآوردها ۶۸ درصد بنگاه‌ها مشکل اصلی خود را کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش عنوان می‌کنند؛ بنابراین از یک طرف نقدینگی بالا در اقتصاد وجود دارد و از طرف دیگر تولید با کمبود نقدینگی مواجه است.

به گزارش الف، طیب‌نیا با اشاره به نسبت تسهیلات پرداختی به سپرده‌ها، گفت: هم‌اکنون این نسبت ۹۶ درصد است که با احتساب ذخیره قانونی ۱۳ درصد و ذخیره احتیاطی ۳ درصدی در بانک‌ها حداکثر تسهیلات پرداختی باید ۸۴ درصد باشد و پرداخت ۹۶ درصد نشان‌دهنده این است که بانک بیش از این توان پرداخت تسهیلات ندارد. وی با بیان اینکه نرخ پس‌انداز در اقتصاد ایران مناسب است، گفت: مشکل اصلی اینجا است که همه پس‌اندازها به شبکه بانکی منتقل نمی‌شود، زیرا نرخ پائین سود موجب کاهش انگیزه سپرده‌گذاران شده است.

طیب‌نیا گفت: در ۴۰ سال گذشته همواره نرخ واقعی سود منفی بوده است، زیرا تورم در طول این مدت به طور متوسط بیش از نرخ سود بوده است. وی ادامه داد: اگر کسی ۴۰ سال پیش در بانک سپرده‌گذاری کرده باشد و اکنون بخواهد از سپرده خود استفاده کند، در واقع نه تنها سودی به دست نمی‌آورد بلکه زیان هم کرده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه اغلب سپرده‌ها خرد و متعلق به قشر متوسط و فقیر جامعه است، گفت: در طول این مدت انگیزه برای سپرده‌گذاری در شبکه بانکی کاهش یافته است که علت اصلی آن بیشتر بودن تورم در مقایسه با نرخ سود بانکی است، البته این پدیده موجب ایجاد تقاضای زیاد برای دریافت تسهیلات شده است.

وی با بیان اینکه نرخ سود بانکی پائین نیست، گفت: در کمتر کشوری نرخ سود ۲۰ درصد پرداخت می‌شود، اما وقتی تورم بالاست در عمل نرخ سود منفی است. وی با اشاره به رشد شدید نقدینگی اظهار داشت: اثر نقدینگی تنها تورم نیست بلکه در کوتاه مدت و بلند مدت موجب ایجاد رکود در اقتصاد می‌شود، زیرا قیمت کالاهای وارداتی به تدریج ارزانتر از کالاهای تولید داخل شده و جایگزین کالاهای داخلی می‌شود؛ این پدیده رکود را در اقتصاد ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: بنابراین توسل به منابع بانک مرکزی اثری جز تشدید رکود ندارد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین