کد خبر: ۲۱۳۵۰۴
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۷
احمدی‌مقدم:می‌توانیم همه معتادان را جمع‌کنیم، اما برای آنها جا نداریم

شرط کاهش حضور گشت‌ارشاد در خیابان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فارس نوشت:

فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه دیدار مردمی خود در مورد موضوعاتی مانند مطالبات مردم از ناجا، اجرای طرح‌های امنیت اخلاقی، ماجرای استرداد خاوری، طرح جمع‌آوری معتادان و ورود غیرقانونی اتباع افغان به کشور اظهار نظر کرد.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در حاشیه دیدار مردمی در سامانه 197 در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات مختلف خبرنگاران پاسخ گفت.

وی در مورد صحبت‌های چند روز گذشته رحمانی فضلی وزیر کشور پیرامون این نکته که ناجا توانایی برخورد با موضوع معتادان ولگرد را ندارد، گفت: من صحبت‌های ایشان را نشنیدم اما خود وزیر کشور رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر است و طبیعتاً خود آنها باید موانع بر سر راه را برطرف کنند. نیروی انتظامی همواره اعلام کرده است که آماده است اگر امکانات فراهم باشد تمامی معتادان را جمع‌آوری کنند. ما نیاز به زیر‌ساخت‌هایی داریم که مسئول تهیه آنها نیروی انتظامی نیست.

فرمانده نیروی انتظامی در پاسخ به سؤالی در مورد ورود غیرقانونی روزانه 5 تا 10 هزار تبعه افغان و شیوع بیماری وبا به این علت گفت: اگر روزانه 5 هزار نفر هم به کشور به طور غیرقانونی وارد شوند تعداد آنها سالانه به بیش از 2 میلیون نفر می‌رسد آیا این یک عدد منطقی است در حالی که کل افغان‌های غیرمجاز در کشور یک میلیون نفر هستند.

وی ادامه داد: ما در برخورد با افغانه دو موضوع را پیش‌رو داریم؛ یک آنهایی هستند که به صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شوند و دو آنهایی هستند که به صورت قانونی وارد کشور می‌شوند اما اقامت آنها غیرقانونی است.

در جهت رفع مشکل اقامت غیرقانونی نیز نیروی انتظامی کمبودهایی دارد مانند نبود مراکز تمدید اقامت به تعداد کافی که همین امر موجب می‌شود که افغانه به خاطر صف‌های طولانی از تمدید اقامت خود پشیمان شوند.

وی یادآور شد: در همین راستا قصد داریم دفاتر خدمات الکترونیک تمدید اقامت راه‌اندازی کنیم و همچنین وزارت کار نیز دفاتری را جهت ضمانت افغان‌های کارگر از سوی کارفرما راه‌اندازی خواهد کرد.

احمدی‌مقدم شیوع اپیدمی بیماری در کشورها را طبیعی دانست و گفت: باگسترش ارتباطات میان کشورها و افزایش سفرها این طبیعی است که یک بیماری از کشوری به کشوری دیگر منتقل شوند.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد اعلام چراغ قرمز پلیس اینتر‌پل به کانادا جهت استرداد خاوری گفت: پلیس اینتر‌پل هیچ ضمانت اجرایی ندارد و تنها به عنوان بستری است برای همکاری پلیس‌ها در دنیا.

احمدی‌مقدم ادامه داد: این پلیس‌های دو کشور هستند که باید برای همکاری با یکدیگر به تفاهم برسند.

وی خاطر نشان کرد: در موضوع خاوری نیز ما قانون استرداد مجرمین با کانادا را داریم اما دولت این کشور با ما همکاری نمی‌کند و از زیر این کار شانه خالی می‌کنند آنها ابتدا گفتند که خاوری در کانادا نیست اما ما با سند به آنها ثابت کردیم که خاوری در کانادا است. سپس گفتند ما از او آدرسی نداریم که ما آدرس خاوری را در اختیار آنها قرار دادیم.

وی اعلام آمادگی کرد تا با همکاری پلیس کانادا بتواند این موضوع را به عنوان پرونده مشترک به سرانجام برسانند.

احمدی‌مقدم همچنین در مورد لزوم راه‌اندازی سامانه‌ای جهت ارائه مشاوره در زمینه‌های پلیسی به مردم گفت: هم‌اکنون سامانه‌های مختلفی از جمله 197، 110 و 120 راهور را داریم که علاوه بر انجام وظایف خود به مردم نیز مشاوره ارائه می‌کنند. این سامانه‌ها در کنار وب‌سایت‌های مختلف نیروی انتظامی می‌تواند نیاز مردم را برطرف کند.

فرمانده نیروی انتظامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع انفکاک 900 نفر از مأموران متخلف نیروی انتظامی طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال اولی که به نیروی انتظامی آمدم 2500 نفر به دلیل ارتکاب جرم از این نیرو منفک شدند. باید بگوییم که در سال‌های اول شدت برخوردها با متخلفان کم بود اما اکنون برای کمترین رشوه نیز مأمور خود را اخراج می‌کنیم.

وی یادآور شد: ما برای اصلاح رفتار مأموران خود از دو سمت تحت فشار هستیم اول مردم و سپس مقام معظم رهبری.

تقریباً یکی از شاخه‌های سخنان ایشان در مواقعی که به حضورشان می‌رسیم این است که چرا تخلفات به صفر نمی‌رسد و میزان نارضایتی مردم از نیروی انتظامی صفر نمی‌شود. که من به ایشان گفتم فرهنگ‌سازی زمان می‌برد و قطعاً با توجه به اینکه با گذشت سال‌های قبل توانستیم این میزان را کاهش دهیم طی سال‌های آینده می‌توانیم به صفر نزدیک شویم.

فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: اکنون به دنبال کسب رضایت مردم و احقاق حقوق شهروندی هستیم و در این راستا تقریبا تمام بازداشتگاه‌های ما به دوربین مجهز شده است. که تعدادی از آنها هم اکنون به صورت آنلاین و تعدادی از آنها آفلاین فعالیت می‌کنند.

احمدی‌مقدم در مورد اجرای طرح امنیت اخلاقی متذکر شد: نیروی انتظامی به وظایف خود ادامه می‌دهد این مسئله بدحجابی‌‌ها که شما در جامعه می‌بینید روکش مسئله است ریشه‌های آن گروه‌های فساد، ترویج فساد، مواد مخدر و شیطان‌پرستی هستند از بدحجابی بدتر است.

وی افزود: اولویت نیروی انتظامی برخورد با شبکه‌ها و بانک‌های فساد است خوشحالیم که دولت حجت‌الاسلام روحانی نیز در بحث امنیت اخلاقی اهتمام دارد. اگر 26 دستگاه دیگر که طبق قانون باید در امر حجاب و عفاف فعالیت کند به وظیفه خود عمل کنند برخوردهای خیابانی نیروی انتظامی کاهش می‌یابد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین