کد خبر: ۲۱۴۰۲۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۲

در مشتری، باران الماس می‌بارد

محاسبات اخترشناسان نشان می‌دهد شرایط جوی و اقلیمی در مشتری و کیوان، دو سیاره منظومه شمسی، به گونه‌ای است که باران الماس در این دو سیاره می‌بارد و ممکن است در آنها اقیانوس‌هایی از الماس وجود داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گفته دانشمندان رعدوبرق‌ها و توفان‌های شدید در جو این دو سیاره باعث تولید ذرات کربن به شکل دوده می‌شود و زمانی که این ذرات در جو پایین می‌آیند بر اثر فشار تبدیل به گرافیت می شوند. گرافیت همانطور که در جو سقوط می‌کند بر اثر فشار و حرارت بیشتر تبدیل به الماس جامد می‌شود.

کوین بینز سیاره‌شناس دانشگاه ویسکانسین-مدیسون می‌گوید: "به این ترتیب سالانه هزاران تن الماس تولید می‌شود و من تخمین می زنم لایه ای به ضخامت ۳۰۰۰۰ هزار کیلومتر که حاوی حدود ده میلیون تن الماس است شکل می گیرد."

محاسبات اختر فیزیک‌دانان نشان می دهد شرایط در مشتری و کیوان به گونه‌ای است که امکان تولید اقیانوس‌هایی دائمی الماس مذاب در آنها وجود دارد.

پیش از دانشمندان می دانستند که به احتمال زیاد در اورانوس و نپتون الماس وجود دارد اما این برای اولین بار است که آن‌ها این امر را در مشتری و کیوان محتمل دانسته‌اند. کربن جامد کربن در حالت جامد بصورت گرافیت و الماس وجود دارد. فشار و دمای زیاد باعث می شود اتم‌های کربن بشکل کریستالهای منظمی آرایش پیدا کنند که به آن الماس می‌گوییم.

فشار و دمای بالای مشتری و کیوان دوده را به الماس تبدیل می کند. هنوز هیچ سفینه‌ای به جایی که این الماس تولید می‌شود نرسیده است. اما شرایط در اورانوس و نپتون متفاوت است زیرا این دو سیاره بسیار خنکتر هستند و دمای آنها هیچگاه به ۸۰۰۰ درجه کلوین (۷۷۲۷ درجه سانتی‌گراد) نمی‌رسد بنابراین الماس در این دو سیاره به احتمال زیاد هیچوقت ذوب نمی شود.

پروفسور پیتر رید استاد دانشگاه آکسفور معتقد است اینکه کربن به شکل الماس در مشتری و کیوان وجود داشته باشد پذیرفتنی است اما بعید است این الماس به شکلی باشد که روی زمین وجود دارد: "بجای قطعات الماس به احتمال زیاد ابرهایی از الماس فشرده وجود خواهد داشت." اگر هم الماس بشکلی که در کره زمین وجود دارد در آنجا وجود داشته باشد دسترسی به آن بسیار سخت است؛ دما بسیار بالاست و فشار یک میلیون برابر کره زمین است.

به گزارش بی بی سی؛ مثلی است که می‌گوید الماس بهترین دوست بانوان است اما به گفته پروفسور رید "راههای آسانتر و البته ارزانتری" برای رسیدن به الماس وجود دارد تا سفر به سیاره هایی دوردست در سفینه‌هایی زره‌پوش.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین