کد خبر: ۲۱۴۳۳۸
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۷

راهکارهای یک حقوقدان برای منع ازدواج سرپرست با فرزندخوانده

عضو هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان با بیان اینکه ازدواج سرپرست با فرزند خوانده از ابتدای سال 53 و با تصویب قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست وجود داشته است، اظهار کرد: باید اثر محرمیت بر فرزندخواندگی "بار" شود تا این ازدواج کاملا ممنوع شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مونیکا نادی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه به طور کلی از طرف فقها ایرادات بسیاری بر نهاد حقوقی فرزندخواندگی مطرح است، گفت: ایجاد محرمیت بین فرزند خوانده و سرپرست، جزء آثار فرزندخواندگی نیست و این موضوع از سال 53 تاکنون رواج داشته و در حال انجام است و چون محرمیتی بین این دو ایجاد نمی‌شود، امکان ازدواج بین سرپرست و فرزند خوانده وجود دارد.

به گفته وی، تا زمانی که محرمیتی بین سرپرست و فرزندخوانده نیست، در هر زمانی امکان عقد وجود دارد و این در حالی است که تنها بعضی از خانواده‌ها برای ایجاد محرمیت، کودک را به عقد پدر یا مادر سرپرست درمی‌آورند و این چنین کودک به پدر خوانده یا مادر خوانده سرپرست خود تبدیل می‌شود، اما این موضوع هم روند و اتفاق کلی نیست و خیلی از خانواده‌ها این اقدام را انجام نمی‌دهند.

این وکیل و حقوقدان با اشاره به اینکه سه نوع محرمیت سببی، نسبی و رضایی وجود دارد، خاطر نشان کرد: محرمیت سببی بر اثر رابطه خویشاندی، محرمیت نسبی بر اثر رابطه خونی و محرمیت رضایی نیز زمانی پیش می‌آید که فرزند فرد دیگری توسط یک زن شیر داده می‌شود تا تحت شرایط خاصی این محرمیت ایجاد می‌شود.

این عضو هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان با تاکید بر اینکه باید با تفسیر موسع از قوانین، از راه‌های شرعی استفاده کنیم، گفت: از این طریق می‌توانیم محرمیت را به عنوان اثری که بر ذات فرزند خواندگی بار می‌شود ایجاد کنیم تا ازدواج فرزندخوانده و سرپرست از این طریق ممنوع شود.

نادی در مورد راهکارهای "بار" کردن اثر محرمیت بر نهاد فرزند خواندگی، توضیح داد: اسلام دین سهولت و آسانی است، بنابراین برای رفع عسر و حرجی که برای خانواده‌ها ایجاد می‌شود، می‌توانیم حکم به محرمیت صادر کنیم.

وی افزود: راهکار دیگر این است که می‌توانیم از حکمت مخفی که در محرمیت رضایی (محرمیتی که چیزی جز مهر و محبت مادری نیست) استفاده کنیم تا این محرمیت ایجاد شود.

این عضو هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان همچنین با اشاره به آیه 23 سوره نساء در مورد کودکانی که در دامان خانواده‌ها پرورش می‌یابند، گفت: با استفاده از این سوره می‌توانیم حکم به محرمیت فرزند خوانده و سرپرست صادر کنیم.

این وکیل و حقوق‌دان در مورد روند تدوین و تصویب ماده 27 لایحه حمایت از کودکان بی‌سرپرست و سرپرست نیز، تصریح کرد: قانونا شورای نگهبان باید در اولین 20 روزی که لوایح را در اختیار دارد تمام ایراداتش را اعلام کند،‌ اما این شورا در ابتدا در مورد لایحه حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست هیچ ایرادی نگرفت و پس از چهار مرتبه رفت‌و‌آمد ایراد خود را به تبصره ماده 27 اعلام کرد.

وی افزود: این ایراد حتی با هدف تدوین کنندگان لایحه نیز مغایر بود چراکه آن‌ها نیز در ابتدا به طور کلی قصد بر ممنوعیت کامل ازدواج سرپریت با فرزند‌خوانده داشتند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین