کد خبر: ۲۱۴۵۱۰
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۲

پیام مقام معظم رهبری به کنگره عظیم حج

حضرت آیت الله خامنه ای در پیامی به مناسبت کنگره عظیم حج، فرا رسيدن موسم حج را عيد بزرگ امت اسلامي و فرصتی معجزه‌گر برای علاج آسیب‌پذیری‌های دنیای اسلام خواندند تأکید کردند: اتحاد و برادري مسلمانان در زير لواي توحيد و شناخت دشمن و مقابله با نقشه‌ها و شيوه‌هاي او از بارزترین درس‌های حج و علاج بنياني و اساسي برای اوضاع محنت‌بار امروز دنیای اسلام است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: متن کامل پیام حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به کنگره عظیم حج به این شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحيم
 
والحمدلله رب العالمين و الصلوة والسلام علي سيدالانبياء و المرسلين و علي آله الطيبين و صحبه المنتجبين
 
فرا رسيدن موسم حج را بايد عيد بزرگ امت اسلامي به شمار آورد. فرصت مغتنمي كه اين روزهاي گرانبها در همه‌ي سالها براي مسلمانان جهان پديد ميآورد، كيمياي معجزه‌گري است، كه اگر قدر آن شناخته و چنانكه شايسته است به كار گرفته شود، بسياري از آسيبها و آسيب‌پذيريهاي دنياي اسلام، علاج خواهد شد.
 
حج، چشمه‌ي جوشان فيض الهي است. يكايك شما حاجيان سعادتمند، اكنون اين اقبال بلند را به دست آورده‌ايد كه در اين اعمال و مناسكِ آكنده از صفا و معنويت، دل و جان را شستشوئي بسزا داده، از اين منبع رحمت و عزت و قدرت، ذخيره‌ئي براي همه‌ي عمر خويش برداريد. خشوع و تسليم در برابر خداي رحيم؛ تعهد به وظائفي كه بر دوش مسلمان نهاده شده است؛ نشاط و حركت و اقدام در كار دين و دنيا؛ رحم و گذشت در تعامل با برادران؛ جرأت و اعتماد به نفس در برابر حوادث دشوار؛ اميد به كمك و دستگيري خداوند در همه جا و همه چيز؛‌ و كوتاه سخن، ساخت و پرداخت انساني در طراز مسلماني را در اين عرصه‌ي الهيِ آموزش و پرورش، ميتوانيد براي خويش تدارك ببينيد و خودِ آراسته به اين زيورها و بهره‌ يافته از اين ذخيره‌ها را براي كشور خويش و ملت خويش، و در نهايت براي امت اسلامي، سوغات بريد. 
 
امت اسلامي امروز بيش از هر چيز به انسانهائي نياز دارد كه انديشه و عمل را در كنار ايمان و صفا و اخلاص، و مقاومت در برابر دشمنان كينه‌ورز را در كنار خودسازي معنوي و روحي، فراهم سازند. اين يگانه راه نجات جامعه‌ي بزرگ مسلمانان از گرفتاريهائي است كه يا آشكارا بدست دشمن و يا با سستيِ عزم و ايمان و بصيرت، از زمانهاي دور در آن‌ها فروافتاده است.
 
بيشك دوران كنوني، دوران بيداري و هويت يابي مسلمانان است؛ اين حقيقت را از خلال چالشهائي كه كشورهاي مسلمان با آن روبرو شده‌اند نيز به روشني ميتوان دريافت.
 
درست در همين شرائط است كه عزم و اراده‌ي متكي به ايمان و توكل و بصيرت و تدبير، ميتواند ملتهاي مسلمان را در اين چالشها به پيروزي و سرافرازي برساند و عزت و كرامت را در سرنوشت آنان رقم زند. جبهه‌ي مقابل كه بيداري و عزت مسلمانان را بر نمي‌تابد با همه‌ي توان به ميدان آمده و از همه‌ي ابزارهاي امنيتي، رواني، نظامي، اقتصادي و تبليغاتي براي انفعال و سركوب مسلمانان و به خود مشغول ساختنِ آنان بهره ميگيرد. نگاهي به وضعيت كشورهاي غرب آسيا از پاكستان و افغانستان تا سوريه و عراق و فلسطين و كشورهاي خليج فارس و نيز كشورهاي شمال آفريقا از ليبي و مصر و تونس تا سودان و برخي كشورهاي ديگر، حقايق بسياري را روشن ميسازد.
 
جنگهاي داخلي، عصبيتهاي كور ديني و مذهبي؛ بي‌ثباتيهاي سياسي؛ رواج تروريسم قساوت آميز؛ ظهور گروهها و جريانهاي افراط‌گر كه به شيوه‌ي اقوام وحشي تاريخ، سينه‌ي انسانها را مي‌شكافند و قلب آنان را با دندان ميدرند؛ مسلّحيني كه كودكان و زنان را ميكشند؛ مردان را سر ميبرند و به نواميس تجاوز ميكنند، و حتي در مواردي اين جنايات شرم‌آور و مشمئز كننده را به نام و زير پرچم دين مرتكب ميشوند، همه و همه محصول نقشه‌ي شيطاني و استكباري سرويسهاي امنيتي بيگانگان و عوامل حكومتي همدست آنان در منطقه است كه در زمينه‌هاي مستعدّ داخلي كشورها امكان وقوع مي‌يابد و روز ملتها را سياه و كام آنان را تلخ ميكنند. يقيناً در چنين اوضاع و احوالي نميتوان انتظار داشت كه كشورهاي مسلمان، خلاءهاي مادي و معنوي خود را ترميم كنند و به امنيت و رفاه و پيشرفت علمي و اقتدار بين‌المللي كه بركات بيداري و هويت‌يابي است، دست يابند.
 
اين اوضاع محنت‌بار، ميتواند بيداري اسلامي را عقيم و آمادگيهاي روحي پديد آمده در دنياي اسلام را ضايع سازد و بار ديگر، سالهاي دراز، ملتهاي مسلمان را به ركود و انزوا و انحطاط بكشاند و مسائل اساسي و مهم آنان همچون نجات فلسطين و نجات ملتهاي مسلمان از دست‌اندازي آمريكا و صهيونيسم را به دست فراموشي بسپارد.
 
علاج بنياني و اساسي را ميتوان در دو جمله‌ي كليدي خلاصه كرد كه هر دو از بارزترين درسهاي حج است : 
 
اول : اتحاد و برادري مسلمانان در زير لواي توحيد
 
و دوم : شناخت دشمن و مقابله با نقشه‌ها و شيوه‌هاي او 
 
تقويت روح اخوت و همدلي درس بزرگ حج است. در اينجا حتي جدال و درشت‌گوئي با ديگران ممنوع است. پوشش يكسان و اعمال يكسان و حركات يكسان و رفتار مهربان در اينجا به معني برابري و برادري همه‌ي آن كساني است كه به اين كانون توحيد معتقد و دلبسته‌اند. اين ردّ صريح اسلام بر هر آن فكر و عقيده و دعوتي است كه گروهي از مسلمانان و معتقدان به كعبه و توحيد را از دائره‌ي اسلام بيرون بداند.
 
عناصر تكفيري كه امروز بازيچه‌ي سياست صهيونيستهاي غدار و حاميان غربي آنان شده و دست به جنايتهاي سهمگين ميزنند و خون مسلمانان و بيگناهان را ميريزند و كساني از مدعيان دينداري و ملبسين به لباس روحانيت كه در آتش اختلافات شيعه و سني و امثال آن ميدمند، بدانند كه نفس مراسم حج، باطل كننده‌ي مدعاي آنان است.
 
شگفتا؛ كساني كه مراسم برائت از مشركان را كه ريشه در عمل پيامبر اعظم صلي‌الله عليه و آله و سلم دارد، جدال ممنوع قلمداد ميكنند، خود از مؤثرترين دست اندركاران ايجاد منازعه‌هاي خونين ميان مسلمانانند.
 
اينجانب همچون بسياري از علماي اسلام و دلسوزان امت اسلامي بار ديگر اعلام ميكنم كه هر گفته و عملي كه موجب بر افروختن آتش اختلاف ميان مسلمانان شود و نيز اهانت به مقدسات هر يك از گروههاي مسلمان يا تكفير يكي از مذاهب اسلامي، خدمت به اردوگاه كفر و شرك و خيانت به اسلام، و حرام شرعي است.
 
شناخت دشمن و شيوه‌هاي او نيز دومين ركن است. اولاً وجود دشمن كين‌توز را نبايد به دست غفلت و فراموشي سپرد و مراسم چند باره‌ي رمي جمرات در حج، نشانه‌ي نمادين اين حضور ذهنِ هميشگي است.
 
ثانياً‌ در شناخت دشمن اصلي كه امروزه همان جبهه‌ي استكبار جهاني و شبكه‌ي جنايتكار صهيونيسم است، نبايد دچار خطا شد، و ثالثاً‌ شيوه‌هاي اين دشمن عنود را كه تفرقه افكني ميان مسلمانان، و ترويج فساد سياسي و اخلاقي، و تهديد و تطميع نخبگان، و فشار اقتصادي بر ملتها، و ايجاد ترديد در باورهاي اسلامي است، بايد بخوبي تشخيص داد و وابستگان و ايادي دانسته و نادانسته‌ي آنان را از اين راه شناسائي كرد.
 
دولتهاي اسكتباري و پيشاپيش آنان آمريكا، به كمك ابزارهاي رسانه‌ئي فراگير و پيشرفته، چهره‌ي واقعي خود را مي‌پوشانند و با دعوي طرفداري از حقوق بشر و دموكراسي، رفتاري خدعه‌آميز در برابر افكار عمومي ملتها در پيش ميگيرند. آنان در حالي دم از حقوق ملتها ميزنند كه ملتهاي مسلمان، هر روز بيشتر از گذشته،آتش فتنه‌هاي آنان را با جسم و جان خود لمس ميكنند.
 
يك نگاه به ملت مظلوم فلسطين كه دهها سال است روزانه زخمِ جنايات رژيم صهيونيستي و حاميانش را دريافت ميكند؛ يا به كشورهاي افغانستان و پاكستان و عراق كه تروريسم زائيده‌ي سياست‌هاي استكبار و ايادي منطقه‌ئي آنان، زندگي را به كام ملتهاي آنان تلخ كرده است، يا به سوريه كه به جرم پشتيباني از جريان مقاومت ضد صهيونيستي، آماج كينه‌ي سلطه‌گران بين‌المللي و كارگزاران منطقه‌ئي آنان شده و به جنگ خونين داخلي گرفتار آمده است، يا به بحرين يا به ميانمار كه در هر يك به نحوي، مسلمانان محنت زده مغفول و دشمنانشان مورد حمايت‌اند يا به ملتهاي ديگري كه از سوي آمريكا و متحدانش، پي در پي به تهاجم نظامي يا تحريم اقتصادي يا خرابكاري امنيتی تهديد ميشوند، ميتواند چهره‌ي واقعي اين سردمداران نظام سلطه را به همه نشان دهد.
 
نخبگان سياسي و فرهنگي و ديني در همه جاي جهان اسلام بايد خود را به افشاي اين حقايق، متعهد بدانند. اين وظيفه‌ي اخلاقي و ديني همه‌ي ما است. كشورهاي شمال افريقا كه متأسفانه امروز در معرض اختلافات عميق داخلي قرار گرفته‌اند، بيش از همه بايد به اين مسئوليت عظيم، يعني شناخت دشمن و شيوه‌ها و ترفندهايش، توجه كنند. ادامه‌ي اختلافات ميان جريانهاي ملي و غفلت از خطر جنگ خانگي در اين كشورها، خطر بزرگي است كه خسارت آن براي امت اسلامي به اين زوديها جبران نخواهد شد.
 
ما البته ترديد نداريم كه ملتهاي به پا خاسته‌ي آن منطقه كه بيداري اسلامي را تجسم بخشيدند، بأذن‌الله اجازه نخواهند داد كه عقربه‌ي زمان به عقب برگردد و دوران زمامداران فاسد و وابسته و ديكتاتور، تكرار شود، ليكن غفلت از نقش قدرتهاي استكباري در فتنه‌انگيزي و دخالت‌هاي ويرانگر، كار آنان را دشوار خواهد كرد و دوران عزت و امنيت و رفاه را سالها به عقب خواهد افكند. ما به توانائي ملتها و قدرتي كه خداوند حكيم در عزم و ايمان و بصيرت توده‌هاي مردم قرار داده است، از اعماق دل باور داريم و آن را در بيش از سه دهه در جمهوري اسلامي ايران، به چشم خود ديده و با همه‌ي وجود خود آزموده‌ايم؛ همّت ما، فراخوان همه‌ي ملتهاي مسلمان به اين تجربه‌ي برادرانشان در اين كشور سرافراز و خستگي ناپذير است.
 
از خداوند متعال صلاح حال مسلمانان و دفع كيد دشمنان را خواستارم و حج مقبول و سلامت جسم و جان و ذخيره‌ي سرشار معنوي را براي همه‌ي شما حجاج بيت‌الله مسألت ميكنم.
 
والسلام عليكم و رحمة الله 
 
سيّد علي خامنه‌اي
 
پنجم ذي‌الحجه 1434 مصادف با 19 مهرماه 1392
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین